مدیرعامل فولاد مبارکه چندی پیش عنوان کرد: به منظور جلوگیری از دست دادن بازار و توقف تولید در ۱۰ ماهه گذشته ذخیره سنگ آهن و اسلب خود را مصرف کردیم. اگر روند فعلی اصلاح نشود، در سال آینده بحران قیمت به دلیل تولید نداشتن کافی فولاد مبارکه بیشتر خواهد شد. وی در ادامه با انتقاد به کمبود مواد اولیه فولادسازان گفت: یکی از دلایلی که سنگ آهن نداریم، این است که معدنی‌ها فولادساز شده‌اند و خود نیازمند سنگ‌آهن هستند. به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، حمیدرضا عظیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: در تمام دنیا ارزش‌افزوده معدن بیشتر از فولاد و قابل تامل است که چرا معدنی‌های ما فولادساز شده‌اند.
وی همچنین با پرسش از مسئول ذی‌ربط در تامین مواد اولیه فولادسازان درباره مسیرهای موجود در تامین مواد اولیه فولاد مبارکه، گفت: وقتی فولاد مبارکه ذخیره مواد اولیه خود را مصرف کرده، در سال آینده به‌دلیل کمبود مواد اولیه تولید کاهش می‌یابد. عظیمیان در ادامه افزود: کاهش تولید، موجب تنزل ارزش‌افزوده در سال آینده برای کشور خواهد شد. وی تصریح کرد: فولاد مبارکه هیچ وقت به کمبود قطعه یدکی و کالاهای استراتژیک معترض نشده اما درباره مواد اولیه نیازمند تامین اضطراری هستیم. وی با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه فولاد مبارکه چگونه تامین خواهد شد، گفت: هیچ کجای دنیا سراغ نداریم که معدنی‌ها فولادساز شده باشد، زیرا ارزش‌افزوده معدنی بیشتر است. وی در ادامه گفت: ما در شرایط صددرصد تحریمی، برای سه سال الکترود مورد نیاز را تامین کرده‌ایم، اما از نبود مواد اولیه داخلی (سنگ‌آهن) به‌شدت در رنجیم و کسی نیست به این پرسش پاسخ دهد که ما به‌عنوان فولاد مبارکه باید از کجا مواد اولیه خود را تامین کنیم.


کاهش ۱۵ درصدی تولید
درباره تامین مواد اولیه (سنگ آهن) در شرکت فولاد مبارکه، مختار بخشیان معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه درباره میزان تولید شرکت مبارکه در امسال در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: امسال شرکت فولاد مبارکه با ۱۵درصد کاهش تولید روبه‌رو شده که به‌طور عمده به‌دلیل کمبود مواد اولیه بوده است. هم‌اکنون نیز در تولید با مشکل کمبود سنگ‌آهن و گندله روبه‌رو هستیم. بخشیان در ادامه عنوان کرد: یکی از مشکلات شرکت فولاد مبارکه در زمینه تولید کمبود سنگ آهن است که امسال به صورت جدی با این مشکل روبه‌رو شده‌ایم. معدنکاران بخشی از سنگ آهن خود را صادر می‌کنند و از آنجایی که در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بخشی را نیز خود به مصرف می‌رسانند.
وی در پاسخ به این پرسش که تا پیش از این شرکت فولاد مبارکه سنگ آهن خود را چگونه تامین می‌کرد، گفت: معادن یزد و کرمان تا زمانی که فولادساز نبودند، کل سنگ آهنی که داشتند را به فولادسازانی چون فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ذوب آهن می‌دادند، اما از زمانی که این معدنکاران تغییر سیاست داده‌اند، به سمت راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی خود مانند گندله‌سازی، احیای مستقیم و به تازگی نیز فولادسازی پیش رفته‌اند و سنگ آهن خود را مورد استفاده قرار می‌دهند.


تامین سنگ آهن، بزرگ‌ترین مشکل
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در ادامه تاکید کرد: درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل فولاد مبارکه تامین سنگ آهن است و از آنجا که واردات سنگ آهن نیز برای ما مشکل شده، با مشکلات اساسی روبه‌رو شده‌ایم. معدنکاران در این شرایط به‌دلیل تفاوت قیمتی بین سنگ آهن داخلی با صادراتی، ترجیح می‌دهند آن را صادر کنند. در این شرایط طبیعی است که شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن با مشکل روبه‌رو شوند و فولاد مبارکه فقط به‌دلیل تامین نشدن مواد اولیه ۱۵درصد از میزان تولید خود را از دست بدهد.

نیاز فولاد مبارکه به سنگ آهن
بخشیان در پاسخ به این پرسش که شرکت فولاد مبارکه سالانه به چه میزان سنگ آهن نیاز دارد، گفت: فولاد مبارکه سالانه به ۷.۵ میلیون تن سنگ آهن و ۵ میلیون تن گندله نیاز دارد. امسال واحد گندله‌سازی ما به زحمت می‌تواند به تولید ۶میلیون و ۷۰۰ تن تا پایان سال برسد یعنی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار با کاهش تولید روبه‌رو بودیم. واحدهای احیای مستقیم نیز به این دلیل که گندله در اختیار نداشته‌اند، با ۲۰درصد کاهش تولید روبه‌رو شده و کاهش تولید گندله روی فولادسازی نیز تاثیرگذار بوده است. وی ادامه داد: تمام این روند سبب کاهش تولید اسلب نیز شده، به گونه‌ای که حتی ذخیره ۵۸۰ هزار تنی تختال نیز به مصرف رسیده است و سال آینده دیگر این میزان ذخیره تختال را هم نداریم.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که معدنکاران معتقد هستند که قیمت سنگ آهن داخلی پایین است آیا نمی‌شود با قیمت‌های بالاتر سنگ آهن را خرید کنید تا معدنکاران تمایل به صادرات نداشته باشند، گفت: قیمت‌گذاری را وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهد، همان‌گونه که محصولات فولاد مبارکه نیز قیمت‌گذاری می‌شود. در زمینه قیمت‌گذاری محدودیت‌هایی وجود دارد و قیمت فروش محصولات ما نیز زیر نظر است، از این‌رو سنگ و گندله‌ای که ما نیز خریداری می‌کنیم، تعیین‌شده است.
 بخشیان ادامه داد: برای نمونه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما اعلام می‌کند که قیمت سنگ آهن ۱۳درصد قیمت شمش فولاد خوزستان یا قیمت گندله ۲۲درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. مبنای قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد قیمت شمش فولاد خوزستان است.

حاشیه سود معدنکاران بالاتر از فولادسازان
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت سنگ آهن را درحال‌حاضر تا چه اندازه مناسب می‌دانید، گفت: در زنجیره فولاد معدنکاران بالاترین سود را دارند و حاشیه سود فولادسازان بسیار کمتر از معدنکاران است، این درحالی است که فولادسازان ایجاد ارزش‌افزوده دارند. حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این موضوع صحه‌گذاری می‌کنند که سود معدن بالاتر از سود فولادسازان است و از سوی دیگر هزینه‌های معدن نسبت به فولاد در سطح پایینی قرار دارد. معدنکار اگر ۵ درصد هزینه کند، ۷ درصد سود می‌برد و از آنجا که حجم سرمایه‌گذاری بالاست، سودهای کلانی می‌برد. بخشیان در پاسخ به این پرسش که اگر صادرات سنگ آهن نباشد، مشکلات واحدهای فولاد مبارکه و ذوب آهن حل خواهد شد، گفت: بله اگر صادرات سنگ آهن نداشته باشیم، مشکلات فولاد مبارکه به‌صورت موقت و کوتاه‌مدت حل خواهد شد، زیرا معدنکاران به‌تدریج به سمت واحدهای پایین‌دستی پیش رفته‌اند و این موضوع در بلندمدت بدون شک مشکل‌ساز خواهد بود. وی در ادامه توضیح داد: ماموریت معادن این بود که هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت اکتشاف پیش ببرند، اما این کار را نکرده‌اند. از سوی دیگر نیز به‌تدریج ذخایر کشور در حال کاهش است. هرچند سازمان ایمیدرو امسال اقدام‌های خوبی انجام داده و اجازه فعالیت در پایین‌دست را به معدنکاران نداده، اما نتایج آن نیازمند زمان است. معادن جدید نیز به کشف و استخراج نیاز به زمان دارد که فرآیندی طولانی را می‌طلبد.

راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری را برای تامین سنگ آهن دارید، عنوان کرد: درگام نخست و در کوتاه‌مدت راهکار این است که اولویت صادرات نداشته باشیم و خوراک فولادسازان تامین و از سوی دیگر براساس سیاست‌های سازمان ایمیدرو در زمینه اکتشاف سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.