ارادۀ محکم فولادسازان راهبرد بومی‌سازی را در شرایط خاص اقتصادی کشور با جدیت هرچه بیشتر به پیش می‌برد. بومی‌سازی حدود 4000 هزار قطعۀ استراتژیک از قطعات اصلی شرکت به کمک سازندگان، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های 81 تا 98، نشان از عزم جدی فولاد مبارکه در این عرصه دارد؛ تاجایی‌که حدود 5600 میلیارد تومان از این محل، صرفه‌جویی اقتصادی شده است. از سال جاری، طی مذاکرات مفصلی که در شرکت با همکاران داشتیم تغییر رویکردی برای مبارکه تعریف کردیم، بدین ترتیب که این شرکت بعد از 30 سال تولید ورق و گذشتن از مرز تولید 110 میلیون تن فولاد در سال جاری، اکنون باید حرف جدیدی بزند. صرفا تولید انواع ورق و بومی‌سازی قطعه حرف کامل و نویی برای این میزان ظرفیت فولاد مبارکه نیست. این شرکت باید از مرحلۀ قطعه‌سازی به مرحلۀ فرایندسازی یا ماشین‌سازی ارتقا پیدا کند. مستحضر هستید که ماشین‌سازی یا فرایندسازی شامل صدها و هزاران قطعه است. ما با استفاده از اتوماسیون و تابلوهای PLC و قطعات CPU و استفاده از دانش برق و جمع کردن چندین تخصص کنار هم می‌توانیم ماشینی بسازیم که خروجی‌ای داشته باشد و این بسیار با قطعه‌سازی فرق می‌کند. در اینجا شما باید قطعات زیادی طراحی کنید، بسازید و این‌ها را طبق یک دانش و فرایند کنار هم قرار دهید و با استفاده از اتوماسیون به‌صورت خودکنترل، ماشینی ارائه کنید. این کار بسیار ویژه است و سختی‌های خودش را دارد، ولی ما را به مرحلۀ بالاتری می‌رساند. فولاد مبارکه خود را برای این کار چابک‌سازی کرده است. سازمانی که تا دیروز قطعه می‌ساخت با همان ساختار نمی‌توانست فرایندساز باشد، به همین دلیل ساختار سازمان را اصلاح کردیم. نقشۀ راهی تهیه کردیم و در آن به این موضوع فکر کردیم که 5 تا 7 سال آینده بتوانیم دانش فنی ابتدا تا انتهای یک واحد فولادسازی، یعنی از کنستانتره تا تولید ورق‌های مختلف را کسب کنیم.

آغاز خودباوری

و عبور از مرحلۀ ترس
همچنان که بیش از 6 ماه است که اقدامات لازم برای مهندسی و بومی‌سازی خط اسکین ‌پاس نورد انجام شده، همۀ قطعات موردنیاز این تجهیز فهرست شده و کارهای حوزۀ اتوماسیون آن نیز با همکاری شرکت ایریسا وارد فاز مذاکره شده است. پس از آن، کار را بین سازندگان توزیع خواهیم کرد و ان‌شاءالله سال آینده این تجهیز خودطراحی‌شده را  به کشور ارائه خواهیم کرد. این آزمایشی برای مهندسان فولاد مبارکه است. این آغاز خودباوری و عبور از مرحلۀ ترس است. البته ما حتما از عهدۀ آن برخواهیم آمد.
در خصوص نمایشگاه هم باید اذعان داشت، تجربۀ خوب سال گذشته از برگزاری همایش و نمایشگاه بومی‌سازی امسال کامل‌تر شد. نباید سمینارها و نمایشگاه‌ها در حد حرف باقی بماند. این اقدام مبارکی که وزارت صنعت و به‌خصوص رئیس هیئت عامل ایمیدرو از آن حمایت کرده‌اند نباید بی‌بهره و کم‌اثر بماند. به‌طورقطع نتایج ارزیابی‌های برگزاری این نمایشگاه و قراردادهای منعقدشده در آن شرایطی فراهم خواهد کرد که در فواصل سه‌ماهه یا شش‌ماهه سال آینده با چشم‌اندازی بازتر و روشن‌تر، سومین همایش و نمایشگاه را برگزار کنیم. به همین منظور به مدیران و کارشناسان فولاد مبارکه تأکید کرده‌ایم که با اشتیاق فراوان و واکاوی هوشمندانه‌تر از فرصت نمایشگاه در راستای اهداف شرکت استفاده کنند و هر آنچه را برای نقشۀ راه نیاز است مشاهده کنند و حتی وارد مذاکره شوند. اکنون رویکرد جدید شرکت فولادمبارکه در بومی‌سازی این است که از قطعه‌سازی به سمت فرایندسازی و ماشین‌سازی برود و خودش را به یک شرکت صاحب تکنولوژی تبدیل کند.
قطعه‌سازی کار بسیار خوبی است، ولی اولین قدم است. شما اگر خواستید یک فرایند یا یک ماشین بسازید، باید هزاران قطعه را با یک اتوماسیون یا یک PLC ای که بتواند این‌ها را اداره کند در کنار هم قرار دهید تا بتوانید خروجی داشته باشید. ما مرحلۀ قطعه‌سازی را پشت سر گذاشته‌ایم و الآن باید وارد مرحلۀ بالاتری از دانش و علم شویم و آن این است که بتوانیم فرایند را تعریف کنیم و ماشینش را بسازیم.

بازار بزرگ

برای شرکت‌های دانش‌بنیان
فولاد مبارکه در این فرایند بازار بزرگی برای دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی و فناوری، شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های خصوصی و پیمان‌کاران قطعه‌ساز پدید خواهد آورد و از این رهگذر شرکت و کشور را به نتایج قابل‌ملاحظه‌ای رهنمون خواهد ساخت.
از نظر تولید هم وضع شرکت با همت مدیران و کارکنان خوب است و به همۀ اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافته‌ایم. در بخش فروش از برنامۀ سالانه جلوتر هستیم و در 9 ماه نخست امسال توانسته‌ایم به میزان کل فروش سال گذشته، اهداف را محقق سازیم و حدود 90 درصد نیاز صنایع پایین‌دست را تأمین کنیم. علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات به‌خوبی در مسیر رشد در حال حرکتیم. همۀ کارکنان فولاد مبارکه در جبهۀ اقتصادی مصمم‌اند که همچنان به کشور خدمت کنند.
این اطمینان خاطر را به سهامداران عزیز خواهیم داد که کارکنان فولاد مبارکه همواره تلاش خواهند کرد تا سودآوری شرکت را روبه‌رشد نگه دارند. همان‌گونه که بنابر اعلام آمار طی شش‌ماهۀ اول، فروش کل سال گذشته محقق شده است. علاوه بر این فعالیت‌های دیگری نیز برای حفظ ارزش سهام شرکت در حال انجام است.