رشد 500 درصدی ارزش سهام شرکت تولید قند که در حال حاضر نیز تولیدی ندارد، در حالی است که رشد شاخص کل بورس طی نیمه اول سال حدود 60 تا 70 درصد بوده است. خرید سهام شرکت قند از دو منظر دارای اهمیت است؛ اول اینکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه با اطلاع از خرید سهام شرکت قند توسط شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان، با این تصور که سهام شرکت قند سودده خواهد بود، اقدام به خرید تعداد قابل‌توجهی سهام شرکت قند کرده‌اند که اگر بنا به هر شرایطی شرکت‌های مذکور سهام خود را بفروشند، حباب سهام مذکور خواهد ترکید و ترکش‌های آن، صدها سهامدار خرد را به خاک سیاه خواهد نشاند. مورد دوم اینکه ارزش سهام خریداری‌شده شرکت قند توسط زیرمجموعه‌های خودروساز در حال حاضر نزدیک به 340 میلیارد تومان است، سرمایه‌ای که می‌توانست کمک‌کار آنان در حوزه‌های خودروسازی باشد اما حالا صرف خرید سهام کارخانه قند شده است. موضوع دیگری که «فرهیختگان» روی آن چراغ‌قوه انداخته، خرید سهام سایپا از سوی شرکت سلیم است که خود عضو اصلی هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو است.

 متن جوابیه شرکت سرمایه گذاری سلیم

شرکت سرمایه‌گذاری سلیم (سهامی عام)، از سال۱۳۸۳ به‌عنوان یک نهاد سرمایه‌گذاری آغاز به‌کار کرده است. این شرکت مالکیت 6 شرکت در زمینه‌های خودرو، بیمه، سرمایه‌گذاری و بازرگانی را به‌عهده دارد. دستیابی به بیشترین ارزش‌افزوده و بالاترین نرخ بازده سرمایه‌گذاری با تکیه بر ابزارهای نوین مدیریتی و مالی برای تمام ذی‌نفعان تا سال ۱۴۰۰ از استراتژی‌های کلان این گروه است.
شرکت سرمایه‌گذاری سلیم یک شرکت سهامی عام می‌باشد که سهامداران آن 45000 نفر کارکنان و کارگران شریف گروه ایران‌خودرو می‌باشند برخلاف اظهارات نویسنده روزنامه فرهیختگان، شرکت سرمایه‌گذاری سلیم زیرمجموعه ایران‌خودرو نمی‌باشد بلکه متعلق به کارکنان و کارگران خدوم گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌باشد و تمامی اعضای هیات‌مدیره آن در مجمع عمومی عادی براساس قانون تجارت و آرای سهامداران خود انتخاب می‌شود و کلیه منابع آن متعلق به کارکنان می‌باشد. فلسفه و رسالت اصلی سلیم حداکثر‌سازی ثروت سهامداران خود می‌باشد در جهت نیل به این هدف شرکت سرمایه‌گذاری سلیم با استفاده از حداکثر توان خود با بهره‌گیری از دانش روز ملزم به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف می‌باشد تا بتواند برای سهامداران خود و خانواده شریف این کارکنان زحمتکش خلق ثروت نماید و این بازدهی را به سر سفره آنها منتقل نماید. به‌طوری‌که شرکت سرمایه‌گذاری سلیم با مطالعه کارشناسانه و تخصصی می‌تواند در تمامی شرکت‌های پذیرفته‌شده فعال در بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری نماید. بزرگ‌ترین هدف شرکت سرمایه‌گذاری سلیم بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و سایر حوزه‌های جذاب صنعت به‌منظور کسب سود و ثروت‌آفرینی برای سهامداران خود می‌باشد.
همان‌طور که مشاهده می‌شود سرمایه شرکت بین صنایع مختلف توزیع شده تا شرکت بتواند علاوه‌بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به بالاترین بازده سرمایه‌گذاری نیز برسد تا علاوه‌بر بهره جستن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سطح بهینه از ترکیب پرتفوی نیز دست یابد.
از لحاظ سودآوری، شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در پایان دوره منتهی به 1396.12.29دارای سود خالص 20.023 میلیون ریال بوده که توانسته در سال 1397 به سود خالص 65.748 میلیون ریال و در 6 ماهه سال 1398 با رشد چندین برابری به رقم 433.000 میلیون ریال برسد. لذا افزایش سودآوری شرکت در طی سه‌سال اخیر با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است به‌طوری که شاهد افزایش 674 درصدی سود خالص شرکت در 6 ماهه امسال نسبت به پایان سال 1397 و  2.212 درصد افزایش سود خالص نسبت به پایان سال 1396 می‌باشیم که امیدواریم تا آخر سال شاهد افزایش چشمگیر رشد سودآوری باشیم.  این آمار بیانگر استفاده بهینه از سرمایه و بهینه‌کردن پرتفوی سرمایه‌گذاری در کنار بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد و متخصص می‌باشد که باعث تغییرات مثبت در این شرکت شده است.
همچنان‌که هدف شرکت خلق ثروت برای سهامداران می‌باشد و در تمامی حوزه‌های مالی نیز به آن اشاره گشته است این شرکت نیز با توجه به فرصت‌های پیش رو در بازار سرمایه و براساس تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان خود توانسته است ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش داده به‌طوری که ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های شرکت برابر با 5.038.405 میلیون ریال می‌باشد که نسبت به دوره مشابه 6 ماهه سال قبل رشد 323 درصدی را دارد. همچنین ارزش روز کل پرتفوی کوتاه‌مدت شرکت رشد 914 درصد نسبت به دوره مشابه قبل را داشته است.
از آنجاکه اعتقاد و پایبندی به اصول اخلاقی اولین بحث در نشریات و اصول حرفه‌ای رسالت خطیر اطلاع‌رسانی می‌باشد باید بیان داشت که روزنامه فرهیختگان در تاریخ 1398.7.18 در مقاله‌ای به گزارش کذب پرداخته که بیانات کذب آن بیانگر دیدگاه بغض‌آلود و غرض‌ورزی نگارنده آن نسبت به سرمایه‌گذاری و مباحث مالی می‌باشد و ایشان نگاهی منحصرگرایانه و سیاسی به موضوعات مالی دارند تا نگاهی مالی و تخصصی، که در اینجا ذکر چند نکته ضروری می‌باشد.
الف: خرید سهام شرکت قند ثابت خراسان
در مباحث شرکت قند ثابت خراسان باید به این نکته توجه داشت که صنعت قند و شکر یک صنعت فصلی می‌باشد و نیمه اول سال زمان کاشت چغندر هست نه برداشت آن، گزارش منتشره در روزنامه فرهیختگان به‌طور کلی به‌صورت یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن این مسائل و رویکردها تنظیم شده است.
۱- همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود نه‌تنها قیمت سهام قند ثابت بلکه قیمت سهام تمامی شرکت‌های قندی در نیمه اول سال با رشد چندین‌برابر روبه‌رو بوده‌اند که با پتانسیل‌های موجود در شرکت قند ثابت افزایش قیمت این سهم قندی زیاد دور از انتظار نمی‌باشد. شرکت قند ثابت خراسان توانسته است در زمان ارائه این گزارش از زیان خارج شده و تا تاریخ 1398.7.15 به ازای هر سهم 189 ریال سود بسازد در حالی که در گزارش 3 ماهه منتهی به 1397.7.30 شرکت 68 ریال به ازای هر سهم زیان داشت. از طرف دیگر پتانسیل و گزارشات خوبی که در این مدت درباره شرکت قند ثابت خراسان منتشر شده نیز مزید علت افزایش قیمت سهام قند ثابت بوده است ازجمله: افشای اطلاعات با اهمیت چندین نوبت درباره سهام شرکت و فعالیت‌های آن، دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات، عقد قرارداد جذب سرمایه و اخذ مجوزهای لازم و مشاوره و نظارت در همه امور مربوط به راه‌اندازی نیروگاه‌خورشیدی متصل به شبکه 10.000 کیلوواتی واقع در فریمان، برگزاری مزایده‌های مختلف جهت فروش آپارتمان و ساختمان‌های بلااستفاده، فروش ماشین‌آلات مازاد و فرسوده و مستهلک‌شده و شناسایی سود از این محل، واگذاری بخشی از سهام شرکت قند تربت‌جام و شناسایی سود 11 میلیارد تومانی از این محل، دارا بودن دارایی‌های ثابت زیاد که پتانسل بالایی را برای شرکت رقم زده‌اند به‌طوری که شرکت قند ثابت خراسان دارای حدود 2000 هکتار زمین بوده و به‌عنوان یک هلدینگ قندی شناخته می‌شود نه صرف تولید‌کننده قند و شکر، سهامدار عمده شرکت‌های قند بیستون و قند تربت‌جام، شرکت توسعه گردشگری، شرکت باغ‌های فریمان و... .
- به اذعان بیشتر کارشناسان سرمایه‌گذاری و فعالین بازار یکی از محرک‌های رشد شاخص و روند سرمایه‌گذاری مبحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌باشد. شرکت قند ثابت خراسان پتانسیل افزایش چندین هزار درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت اصلاح ساختار مالی دارد که افزایش سرمایه شرکت می‌تواند محرک خوبی برای افزایش قیمت سهام شرکت باشد.
- سال گذشته هیات‌مدیره وقت شرکت قند ثابت خراسان به‌علت کمبود مواد اولیه و کاهش بارندگی عملیات تولید شرکت را متوقف کرده بودند که با توجه به بارندگی‌های ابتدای سال و تصمیمات جدید اعضای هیات‌مدیره دوباره عملیات تولید قند در شرکت شروع شده است.
۲- با توجه به مطالبی که ذکر شد آیا افزایش قیمت سهام شرکت قند ثابت خراسان در پی توجه شرکت سرمایه‌گذاری سلیم و رایان‌سایپا می‌باشد یا روند رو به رشد بازار؟
به خیال مغرضانه نگارنده گزارش روزنامه فرهیختگان، آیا یک شرکت سرمایه‌گذاری نباید از این پتانسیل بازار استفاده نماید و در جهت حداکثر‌سازی ثروت سهامداران خود گام بردارد؟ یا اینکه این پتانسیل‌ها را نادیده بگیرد؟
با توجه به اینکه نگارنده فقط شرکت قند ثابت را نام برده به مقایسه صنعت قند و شکر می‌پردازیم در حالی که در سایر صنایع نیز با افزایش چندصد درصدی و در برخی مواقع در حدود 1000 درصدی قیمت‌ها از ابتدای امسال مواجه هستیم.
3-اشاره نگارنده گزارش روزنامه به سرمایه‌گذاری 340 میلیاردی کذب محض می‌باشد. اولا شرکت سرمایه‌گذاری سلیم از سال 1396 سهامدار شرکت قند ثابت می‌باشد ثانیا ارزش تمام‌شده سهام قند ثابت برای این شرکت در حدود 70 میلیارد تومان (730 تومان) به ازای هر سهم می‌باشد که شرکت از این محل برای سهامداران خود بازده مناسبی می‌تواند شناسایی نماید.

ب: خرید سهام شرکت سایپا

نگارنده روزنامه درمورد سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیان داشته که چرا شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در سهام شرکت خودروسازی سرمایه‌گذاری نموده است. اولا ذات شرکت سرمایه‌گذاری و نهاد مالی سرمایه‌گذاری است و فلسفه شرکت سرمایه‌گذاری سلیم نیز مثل همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دنیا سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و صنایع مختلف و کسب سود از این محل می‌باشد. ثانیا کار سرمایه‌گذاری یک کار کارشناسی و تخصصی می‌باشد که با توجه به بیانات کذب نگارنده روزنامه فرهیختگان از عهده ایشان خارج می‌باشد. ثالثا با توجه به روند صعودی و رشد اخیر تمامی صنایع و شرکت‌های بورسی، از آنجاکه در صنعت خودرو و ساخت قطعات قیمت سهام شرکت سایپا نسبت به هم‌گروهی‌های خود کمترین رشد را داشته است و با توجه به مباحث افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از شمولیت ماده 141 و با احتمال سودده شده فرآیند عملیات در انتهای سال، شرکت سایپا این قابلیت را دارد که این عقب‌ماندگی را در نیمه دوم سال جبران نماید. شرکت سرمایه‌گذاری سلیم نیز مثل تمامی شرکت‌های دیگر در این سهام با دید کسب بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری نموده است. بررسی روند عملکرد سرمایه‌گذاری سلیم در سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود طی یک‌سال گذشته برای فعالین بازار این نکته را تایید نموده که این شرکت با هوشمندی و رصد کامل بازار، صنعت و شرکت به سهام شرکت‌های مختلف ورود کرده و بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود ساخته است.
در انتها به ذکر چند مورد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های دیگر می‌پردازیم. شرکت پالایش نفت تبریز که مالکیت شرکت پتروشیمی تبریز را دارد در شرکت پتروشیمی پردیس نیز سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند یا شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در حوزه‌های مختلف براساس دیدگاه تخصصی سرمایه‌گذاری نموده است. (از کارگزاری و بازار سرمایه تا شرکت تامین و توسعه و هزارن مورد قابل شهود دیگر) یا شرکت سرمایه‌گذار آتیه دماوند که متعلق به بانک صنعت و معدن و لیزینگ صنعت و معدن می‌باشد چرا در بانک‌های پاسارگاد و پارسیان، لیزینگ رایان‌سایپا و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل سرمایه‌گذاری صنعت بیمه سرمایه‌گذاری نموده است؟
به‌درستی و با چند کنکاش ساده می‌توان فهمید که همه این موارد بیانگر ذهن مخدوش و دستوری‌بودن نگارش آقای روزنامه‌نگار بوده است در حالی که ذات سرمایه‌گذاری کسب سود و استفاده از حداکثر توان بازار و شرکت‌ها جهت خلق ثروت می‌باشد.

ج: تعاونی اعتبار کارکنان ایران‌خودرو

شرکت تعاونی اعتبار گروه صنعتی ایران‌خودرو در مردادماه ۱۳۸۲و در راستای اجرای اوامر مقام معظم رهبری درخصوص سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و همگام با برنامه‌های راهبردی گروه صنعتی ایران‌خودرو و در چارچوب قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و طی مجوز شماره 6517.1  مورخ 1382.4.18 وزارت تعاون و تحت شماره ۲۰۶۸۳۳ مورخ 82.5.8 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و تاسیس گردید. در این زمینه نیز شرکت تعاونی اعتبار گروه ایران‌خودرو از زمان تاسیس طبق موازین و مقررات کشور مرحله‌به‌مرحله در حال اخذ مجوز فعالیت خود از سازمان و نهادهای ذی‌ربط بوده و می‌باشد. در حال حاضر کلیه فعالیت‌های آن محدود به گروه ایران‌خودرو می‌باشد و این شرکت هیچ‌گونه فعالیت خارج از گروه ندارد که مقایسه آن با موسسات اعتباری بدون مجوز مغرضانه و هدفمند بوده است.
از طرفی تعاونی اعتبار در سال 1395 کلیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری سلیم را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نموده است و هیچ‌گونه رابطه مالکیتی با شرکت سرمایه‌گذاری سلیم ندارد. شرکت سرمایه‌گذاری سلیم یک شرکت سهامی عام می‌باشد که سهامداران آن 45000 اشخاص حقیقی و حقوقی کارکنان و کارگران خدوم گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌باشد.

خلاصه و نتیجه‌گیری

بررسی روند رشد صنعت قند و شکر در سال‌های اخیر بیانگر پتانسیل بالای این شرکت‌ها جهت سرمایه‌گذاری و کسب بازده می‌باشد. با توجه به پتانسیل موجود در صنعت قند و شکر در سال 1396 این صنعت و شرکت قند ثابت خراسان جهت سرمایه‌گذاری شناسایی شد و این شرکت در راستای فلسفه وجودی خود جهت به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران خود به این صنعت ورود کرده است. بدیهی است که با وجود شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در شرکت‌های این چنینی منافع عده‌ای فرصت‌طلب که با ایجاد رعب و وحشت در سهامداران درصدد تخریب این سهم‌ها می‌باشند به خطر افتاده است تا با ارائه گزارشات کذب و مغرضانه درصدد کاهش قیمت  سهام می‌باشند.