مدیر خرید تجهیزات شرکت ذوب آهن اصفهان ظرفیت فعلی این شرکت را بیش از 3 میلیون تن عنوان کرد و افزود: امروز با دو کوره به راحتی می توانیم 3 میلیون تن تولید داشته باشیم اما در حال حاضر هنوز به این ظرفیت نرسیده ایم چراکه به دلیل عدم امکان تامین مواد اولیه، یکی از کوره ها را غیرفعال کرده ایم. وی از کمبود سنگ آهن در بازار کشور گلایه کرد و گفت: در این میان دوعامل عمده منجر به کاهش سنگ آهن موجود در بازار و از رونق افتادن صنایع بزرگ شده است.
مسلمی تصریح کرد: ایجاد شدن واحدهای تکمیل پروسه در کنار معادن و نیز صادرات سنگ آهن در شرایط نوسانات نرخ ارز که با سودآوری برای صاحبان آنها همراه بوده، منجر به بروز چنین مشکلاتی شده است.
مدیر خرید تجهیزات شرکت ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: عدم جذابیت فروش داخلی سنگ آهن منجر به ایجاد محدودیت هایی برای صنایع بزرگ از جمله ذوب آهن اصفهان شده است که این شرایط روز به روز در حال حادتر شدن است.
به گفته وی؛ معادنی بودند که از ابتدا زیر نظر صنایع بزرگ فعالیت خود را آغاز کردند و ادامه دادند بطوریکه میتوان گفت بنیان ایجاد این معادن توسط ذوب آهن صورت گرفته است اما به دنبال منفک شدن آنها توسط سازمان خصوصی سازی کشور هریک از این صنایع به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه دادند و در این میان صنایع بزرگ با مشکل روبرو شدند چراکه سنگ آهن باید به هرنحوی که شده از داخل کشور و با استفاده از منابع داخلی تامین شود.
مسلمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ظرفیت برخی از معادن سنگ آهن کشور رو به پایان بوده و آیا برای ادامه و تداوم فعالیت برنامه خاصی پیش بینی شده است، گفت: در حال حاضر جایگزینی برای سنگ آهن نمی توان درنظر گرفت.چراکه این محصول خود به عنوان ماده اولیه محسوب می شود در این میان تنها راه حل اکتشافات جدید است.
مدیر خرید تجهیزات شرکت ذوب آهن اصفهان یادآور شد: اتفاقی که در این شرایط ظهور و بروز می یابد این است که مواد اولیه با کیفیت پایین، ارزش پیدا می کنند و مجبور می شویم این مواد را وارد چرخه تولید کنیم.
وی با اعلام اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان معدن دار نیست و از معادن، سنگ آهن خریداری می کند، ابراز داشت: بهتر این است که معدن دار کار و فعالیت تخصصی خود را انجام دهد و سیستم خود را تجهیز کند و در ادامه با تعامل و همکاری بین بخش های مختلف صنعت و معدن پروسه تولید به طور کلی بهبود و ارتقا یابد در چنین شرایطی در بخش فولاد نیز سرعت رشد ارتقا می یابد و زمینه سود ما نیز میتواند بیشتر شود.
مسلمی به فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع و معادن اشاره کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان با مشکلات مالی روبرو هستند و بسیاری از آن ها نمی توانند از عهد هزینه ها برآیند اما باید شرایطی مهیا شود تا از این شرکت حمایت مالی صورت گیرد. البته هم اکنون مزایایی برای این شرکت ها درنظر گرفته شده اما کافی نیست.
مدیر خرید تجهیزات شرکت ذوب آهن اصفهان حمایت از شرکت های دانش بنیان را موجب رونق تولید و اقتصاد کشور دانست و خاطر نشان کرد: ما می توانیم کمک های فنی به این شرکت ها کنیم و سیستم هایی را در اختیار آن ها قرار دهیم اما در بحث سرمایه گذاری امکان ریسک برای ما وجود ندارد.