استفاده از موکت به‌عنوان کف‌پوشی برای خانه و محیط کار از گذشته تا کنون مورد پسند بیشتر ایرانیان بوده؛ هرچند در دو دهه گذشته استفاده از سنگ و پارکت‌لمینت بخشی از سهم این محصول در بازار را به‌خود اختصاص داده است اما همچنان این محصول به دلیل زیبایی، گرما و آرامشی که به محیط زندگی و کار می‌بخشد مورد پسند بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی است. در ایران شرکت پالازموکت به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده موکت تافتینگ با بیش از 5 دهه فعالیت همچنان یکی از شرکت‌های مطرح این محصول در بازار ایران است که علاوه بر تولید موکت به شکل برون‌سپاری با برند "بنه" پارکت‌لمینت را نیز روانه بازارا می‌کند. به همین جهت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با مهندس فرزاد مبلغ حسینی مدیر فروش این شرکت که در زیر مشاهد می‌کنید؛

 

نوسان: درحال حاضر اچ.دی.اف مصرفی در پارکت لمینت را از کدام کشور وارد می‌کنید؟ آیا پارکت‌لمینت‌های داخل میزان سطح تقاضای مشتریان را پوشش می‌دهند؟

پیش از اعمال تحریم‌ها، پارکت لمینت‌ها به صورت آماده از کشورهای اروپایی و آسیایی به‌خصوص کشور چین وارد می‌شد. اما اکنون حدود 8 ماه است که واردات پارکت‌لمینت ممنوع اعلام شده و تنها پارکت لمینت‌های تولید داخل در بازار موجود است. البته باید تاکید کنم ما تولیدکننده مستقیم پارکت‌لمینت نیستیم؛ بنابراین واردکننده اچ.دی.اف هم نیستیم. درحال حاضر شرکت پالاز‌موکت برندی را به نام "بنه" ثبت کرده است لمینت‌های این شرکت به شکل پیمان‌کاری و برون‌سپاری تولید می‌شود تنها برند "بنه" روی آن نصب می‌گردد. خوشبختانه شرکت مورد بحث کالاها را هم از جهت کیفیت و هم از جهت قیمت در سطح مطلوبی تولید می‌کند که از هر دو جهت قابل رقابت با محصولات وارداتی است.

 

نوسان: اعمال تحریم‌ها و ممنوعیت واردات کالا در این حوزه تا چه اندازه بر کار شما تاثیرگذار بوده است؟

هرچند اعمال تحریم‌ها و ممنوعیت وارداتی چالش‌هایی را برای بسیاری از صنایع ایجاد کرده است اما ازسوی دیگر موجب خودکفایی صنایع داخلی نیز شده‌است. زیرا هنگامی که کالای خارجی در بازار کم‌یاب و نایاب است؛ تولیدکنندگان داخلی ناچار به ارتقاء کار خود از لحاظ کمی و کیفی هستند. در نتیجه صنایع در داخل کشور خودمان رونق پیدا می‌کند. در مورد صنعت تزئینات و دکوراسیون داخلی نیز همین طور است.

 

نوسان: اشاره به بحث برون‌سپاری در تولید پارکت‌لمینت کردید؛ یکی از نکات مهم در تولید این محصول انجام آزمایش‌های کیفی است، آیا این آزمایش‌ها در داخل کارخانه مورد نظر در مورد برند شما انجام می‌شود؟

واقعیت اینجاست که در ایران آزمایش‌ها و استانداردهایی که در خارج مورد بحث و نظر است به آن شکل انجام نمی‌شود. البته به این معنا هم نیست که آزمایش کنترل کیفی اصلا انجام نشود اما با استاندارد ایران انجام می‌شود بیشتر محصولات ما کیفیت‌شان را به مرور زمان به مشتریان ثابت می‌کنند.

 

نوسان: پس برای اینکه محصولات تولید داخل بتوانند به استانداردهای جهانی دست‌پیدا کنند چه راهکاری وجود دارد و چه باید کرد؟ به‌خصوص که به‌نظر می‌رسد برای صادرات محصولات این مورد معیار مهمی است.

بدون شک اگر آزمایشگاهی برای انجام این آزمایش‌ها در داخل وجود داشته باشد عالی است. اما گواهی استانداردهای جهانی را باید شرکت‌هایی که در خارج از کشورفعال هستند تایید کنند. به بیان بهتر تولیدکننده داخلی محصولات خود را باید به خارج بفرستد تا آنها آزمایش‌های مورد نظر را انجام دهند سپس گواهی استاندارد را برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی بفرستند. اما از آنجایی که بازار ایران اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌دهد تولیدکنندگان نیز چندان به دنبال این مسله نیستند. با این‌وجود اگر بخواهند که محصولات خود را صادر کنند باید این گواهی استانداردهای جهانی را داشته باشند. البته درنظر هم داشته باشید بحث صادرات تنها به کیفیت محصولات برنمی‌گردد. بحث قیمت تمام شده در بازارهای جهانی نیز مسله مهمی است که به دلیل تورم داخلی این مسله برای تولیدکنندگان چالش برانگیز است.

 

نوسان: درحال حاضر شرکت پالاز محصولات خود را به کدام کشورها صادر می‌کند؟

در مورد تولید موکت که توسط این شرکت انجام می‌شود به سه کشور همسایه یعنی عراق، افغانستان و  آذربایجان صادرات داریم.

 

نوسان: ظاهرا شرکت پالاز علاوه بر تولید موکت در کار تولید کاغذ دیواری هم هست. در این مورد کمی توضیح می‌دهید.

خیر، شرکت پالاز تنها در کار تولید موکت است. ما کاغذ دیواری را از کشورهایی مانند چین، ایتالیا، انگلیس بلژیک و کره وارد می‌کنیم. زیرا در زمینه تولید این محصول تولیدکننده‌ای که بتواند کار با کیفیت تحویل ما و مشتری ما دهد وجود ندارد. البته درحال حاضر به علت وجود تحریم‌ها حدود 9 ماه است که ثبت سفارش جدید انجام نداده‌ایم زیرا که این‌کار بسیار سخت و دشوار انجام می‌شود.

نوسان: پس اعمال تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی روی کار شما تاثیرگذار بوده است؟

بله بسیار زیاد به شکل عجیبی روی کار ما تاثیر گذار بوده است. البته این مسئله درد مشترکی میان تمام تولیدکنندگان است و بیشتر آنها در زمینه خرید موارد اولیه و ماشین‌آلات و انتقال ارز با چالش روبه‌رو هستند. هرچند که خوشبختانه تامین مواد اولیه شرکت ما در داخل آن انجام می‌شود از این جهت به‌هیچ عنوان محتاج سایر کشورهای خارج نیسیتم هم برای خودمان و هم برای سایرشرکت‌ها مواد اولیه را تولید و تامین می‌کنیم.

 

نوسان: هرچند پس از ممنوعیت واردات پارکت‌لمینت تولید این محصول در داخل افزایش پیدا کرد اما به‌نظر می‌رسد به دلیل کیفیت پایین محصولات داخلی بازار در تامین آن به مشکل برخورد کرده است مشتریان نیز به سمت سایر کف‌پوش‌ها گرایش پیدا کرده‌اند آیا این موضوع موجب شده تا مصرف موکت افزایش پیدا کند؟

به نکته خوبی اشاره کردید. متاسفانه تولیدکنندگان زمانی که احساس می‌کنند بازار دست خودشان است و یکه‌تاز میدان هستند به کیفیت محصولات‌شان توجه‌ای نمی‌کنند. مسئله‌ای که متاسفانه به اعتماد مصرف‌کننده نسبت به محصولات تولید داخل لطمه وارد می‌کند. اما در مورد موکت باید اشاره کنم هرچند که پارکت و سرامیک در دودهه گذشته بخشی از سهم موکت را در بازار به خود اختصاص داده‌اند اما موکت به دلیل ویژگی‌هایی که دارد از جمله زیبایی، آسایش و آرمشی که به خانه می‌دهد هیمشه سهم خود را در بازار داشته و حفظ خواهد کرد.

 

نوسان: سپاس‌گزارم از وقتی که در اختیار نشریه ما قرار دادید اگر موردی است که باید به آن اشاره شود سپاس‌گزار می‌شوم بفرمایید.

در آخر بد نیست اشاره کنم اگر کارخانجات خارج از کشور می‌توانند موفق عمل کنند به دلیل حمایت دولت‌هایشان از آنهاست. اما در ایران بخش خصوصی تنها با توان خودشان کار می‌کنند و حمایتی از سوی دولت نمی‌شود. موارد دست‌وپا گیر در سر راه آنها زیاد است. درحالی که اگر ازسوی دولت حمایت شوند و موارد دست‌وپا گیر حذف شود بدون شک در زمینه تولید موفق خواهیم بود زیرا ظرفیت آن در داخل وجود دارد.