روز گذشته خبری مبنی‌بر استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت به سرعت در میان کانال‌ها و روی خروجی خبرگزاری‌ها پخش شد. موضوعی که از سوی روابط‌عمومی وزارتخانه تکذیب، اما ازسوی برخی از منابع مطلع تایید شد. ماجرای خبر استعفای محمد شریعتمداری را در سه سناریو می‌توان بررسی کرد. یک سناریو این خبر را از اساس رد می‌کند. سناریوی دوم حاکی از آن است که استعفای وزیر قطعی است و هفته آینده سکاندار جدید برای وزارت «صمت» معرفی می‌شود و سناریوی سوم نیز خبر از جابه‌جایی وی در کابینه دارد.



ظهر دیروز خبری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که از استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت حکایت داشت. بلافاصله بعد از انتشار خبر استعفای محمد شریعتمداری، صحت سقم این ماجرا در سیبل توجه رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری قرار گرفت. در بحبوحه صحت یا رد این موضوع که آیا شریعتمداری از وزارتخانه متبوعش رفتنی خواهد بود یا نه، سه سناریو باتوجه به اخبار منتشر شده از پشت صحنه این خبر نقل شد. در سناریوی نخست خبر استعفای شریعتمداری از اساس مردود اعلام شد؛ شاهد این ادعا تکذیبیه‌ای است که روز گذشته مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت منتشر کرد. اما در سناریوی دوم جابه‌جایی شریعتمداری و ترمیم کابینه دولت محتمل‌تر شمرده می‌شود؛ چرا که به‌گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ظاهرا از استعفا خبری نیست و تنها تغییراتی در کابینه دولت دوازدهم در دستورکار رئیس‌جمهوری قرار گرفته است. سناریوی سوم اما برکناری متولی صنعت کشور را بیش از سایر سناریوها ممکن می‌داند. به اعتقاد دو عضو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، استعفای وزیر صنعت قطعی است اما پذیرش این برکناری هنوز از طرف رئیس‌جمهوری نهایی نشده است.

سناریوی اول
حول و حوش ساعت ۱۱ صبح روز گذشته بود که خبر استعفای متولی صنعت کشور از سوی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به یکی از خبرساز‌ترین موضوعات روز تبدیل شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که الیاس حضرتی در گفت‌وگو با «خبرگزاری خانه ملت» از استعفای شریعتمداری با هماهنگی رئیس‌جمهور خبر داد. با انتشار این خبر که هنوز منبع موثقی از دولت آن را تایید یا رد نکرده بود، معمای رفتن یا ماندن وزیر صنعت بر سر زبان‌‌ها افتاد. هنوز یک ساعت از انتشار این خبر نگذشته بود که روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به آن، استعفای شریعتمداری را با منتشر کردن تکذیبیه‌ای از اساس کذب و این موضوع را دور از واقعیت دانست.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز چندی بعد از انتشار این تکذیبیه به نقل از روابط عمومی وزارت صمت این خبر را روی درگاه خود قرار داد.

این تنها خبری بود که به‌عنوان واکنش دولت به این استعفا منتشر شد و ارزش خبری مستقلی نیز نداشت. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صمت نیز چندی بعد به «سایت الف» اعلام کرد که شریعتمداری بعد از انتشار این خبر در تماس تلفنی با حضرتی صحت ماجرا را جویا شده و این نماینده مجلس نیز اعلام کرده که چنین حرفی را بیان نکرده است. اما کنش و واکنش‌های ابهام‌آمیز به این خبر از آنجا استارت خورد که سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از اینکه تکذیبیه استعفای شریعتمداری را منتشر کرد، بلافاصله این خبر را از پایگاه خود حذف و بعد از ساعاتی آن را بار دیگر روی پایگاه اطلاع‌رسانی و با همان ساعت اولیه درج خبر قرار داد.

از سوی دیگر در حالی که حضرتی خبر استعفای شریعتمداری را رسانه‌ای کرده بود، بعد از انتشار تکذیبیه وزارت صمت، او نیز این موضوع را شایعه دانست و اظهارات خود را از اساس مغایر با واقعیت دانست. این در حالی است که «خبرگزاری خانه ملت» بعد از این اظهارنظر با انتشار فایل صوتی این نماینده، صحت اظهارات وی درمورد شایعه استعفای وزیر را به چالش کشید. در این فایل صوتی حضرتی می‌گوید: «ظاهرا با هماهنگی خود آقای روحانی، شریعتمداری استعفا داده است.» گمانه‌زنی درمورد صحت و سقم استعفای شریعتمداری در حالی ادامه داشت که امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز به نقل از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور عنوان کرد که وزیر صمت استعفا کرده است.

سناریوی دوم
پشت پرده عجیب این استعفا در حالی هنوز مسکوت مانده بود که حدود ساعت ۱۵ روز گذشته، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از سناریوهای دیگری سخن به میان آورد. به گفته عزیز اکبریان درمورد شایعه استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت، تنها موضوع استعفا در میان نیست، بلکه رئیس‌جمهوری قصد تغییراتی در کابینه را دارد و یکی از این تغییرات هم در وزارت صمت صورت خواهد گرفت. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به این موضوع اشاره می‌کند که بعد از بازگشت رئیس‌جمهوری از سفر نیویورک تغییراتی در کابینه رخ خواهد داد و شریعتمداری در جای دیگری مسوولیت خواهد گرفت. گزینه جابه‌جایی شریعتمداری در حالی از سوی اکبریان اعلام شد که سایت «انتخاب» در گزارشی درخصوص پشت پرده استعفای وزیر در آستانه استیضاح، معرفی وی به‌عنوان وزیر کار را امری کاملا محتمل می‌داند. این خبر البته تاکنون از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است.

سناریوی سوم
اما داستان پرماجرای خبر استعفای وزیر به اینجا ختم نشد؛ چرا که گزینه برکناری یکی دیگر از احتمالاتی بود که از سوی برخی نمایندگان مجلس عنوان شد. در همین راستا ساعت ۱۳ روز گذشته بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت را قطعی دانست اما اعلام کرد که پذیرش قطعی این موضوع از طرف حسن روحانی هنوز نهایی نشده است. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با «خبرگزاری صدا و سیما» از ارائه استعفای شریعتمداری به رئیس‌جمهوری خبر داد و احتمال پذیرش این استعفا را نیز بسیار قوی دانست. از سوی دیگر حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در اظهاراتی برکناری شریعتمداری را تایید و اعلام کرد: «قرار است هفته آینده و پس از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی و همچنین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شوند.»

ماجرای استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی روز گذشته به یک معمای چندوجهی تبدیل شد که تحلیلگران اقتصادی بر این باورند رشته این داستان به سه سناریو ختم می‌شود. در وهله نخست خبر استعفای شریعتمداری از پایه درست نخواهد بود؛ چرا که نه‌تنها تاکنون دولتمردان در این مورد اظهار نظری نکرده‌ و آن را رد یا تایید نکرده‌اند، بلکه «شاتا» و خود سایت دولت به نقل از آن نیز این موضوع را به‌صورت رسمی تکذیب کرده‌اند. اما سناریوی محتمل دیگر موضوع ترمیم کابینه است نه موضوع استعفا. در این سناریو شریعتمداری در جای دیگری از دولت به فعالیت خواهد پرداخت. سناریوی سوم نیز گزینه مطلق برکناری را مطرح می‌کند. این سناریو با اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس درباره گزینه‌های احتمالی آینده سکاندار «صمت» تایید می‌شود.