مرغ تولید در ایران تنها یک پا دارد؛ آن‌هم «رکود» است. گرچه طی ادوار گذشته تا کنون هر دولتی که بر سر کار آمد تلاش کرد تا ردپایی از توسعه بر صنعت ایران بر جای بگذارد اما انگار این اتفاق شدنی نیست که نیست. تولید کنندگان در ایران، همان‌هایی که گاه با الفاظی از جمله «زالو صفت» توصیف شدند حالا به بغضی در گلوی اقنصاد تبدیل شدند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند حالا وضعیت تولید به اندازه ای اسفبار شده است که حتی با پول هم درست شدنی نیست. پای درددل تولید کنندگان هم که بنشینی همین را می‌گویند. حالِ بد تولید یک شبه به وجود نیامده و به قول تحلیلگران اقتصادی یک شبه هم درست نخواهد شد. طی سال‌های گذشته تاکنون سیاست‌های نادرست اقتصادی بسیاری ذره ذره چاله‌هایی بر سر راه تولید کنندگان ایجاد کرد که حالا هرکدامشان به باتلاقی بزرگ تبدیل شده اند. الان بی‌پولی قوز بالای قوز وضعیت بحرانی تولید در ایران شده است.
داستان از چه قرار است؟ از زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها بود که زخم کهنه تولید در ایران سر بازکرد. وقتی رئیس دولت نهم با مشاوره تئوریسن‌هایی از جمله جمشید پژویان تصمیم گرفت شیوه ای ناقص از سیاست‌ تعدیل اقتصادی را با افزایش قیمت حامل‌های انرژی ایجاد کند، سایه رکود بر سر تولید نمایان شد. در همان زمان کارشناسانی از جمله فرشاد مومنی در خصوص بالا رفتن بیکاری صنعتی در ایران هشدار دادند. هشدارهایی که درست از آب در آمد. اواسط سال 90 بود که به گواه آمارهای رسمی بیکاری صنعتی در ایران به 30 درصد رسید. آمار قابل تاملی که از تعدیل گسترده نیروی انسانی به واسطه بالا رفتن هزینه‌های تولید ایجاد شد، اما اگر بتوان به آمارهای رسمی در کشور اعتنا کرد حالا آمار بیکاری صنعتی در ایران به عدد بالاتری رسیده است. اقتصاد را باید همواره با آمار و ارقام سنجید. اما در خصوص تولید اوضاع فرق کرده است دیگر عددها آنقدر مهم نیستنند که بی برنامگی برای توسعه صنعتی . از سوی دیگر قبح آمارها وقتی شکسته می شود که هر سالی یک روز مدیران به فکر تولید می افتند، آن‌هم روز ملی صادرات است. دیروز روز ملی صنعت بود و باز هم حاشیه ها پررنگ تر از متن. هنوز در نشست ها دردهای صنعت گفته می شود به‌جای آنکه رویای توسعه تحقق پیدا کند.
مردم ۳ ساعته ۲۵۰ میلیارد تومان پراید خریدند
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی که درآستانه روز ملی صنعت برگزار شد گفت: با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم، اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد شریعتمداری در یک نشست خبری اظهار داشت: از سال ۹۲ به بعد کشور به سمت و سوی دیگری گام گذاشته بود و داشت مسیر خود را در جهت توسعه با توجه به همه شاخص‌های اعلامی از سوی بخش‌های گوناگون اقتصادی با سرعت طی می‌کرد، اما اکنون با شرایط خاصی مواجه هستیم و تحریم‌ها اکنون وضع شده و ایجاب می‌کند که شرایط جدیدی را مورد توجه قرار دهیم.
او افزود: بدون اجرای هیچ فعالیت اقتصادی در عرصه بین‌المللی، ثبات و قطعیت در عرصه سیاست خارجی بازگشت و در انتظارات عقلایی مردم نیز آرامش را رقم زد که نتیجه آن، دلار که نسبت به پول ملی، افت ارزش شدیدی یافته بود و ۳۰۰ درصد رشد کرده بود، به طور ناگهانی رقم قابل توجهی کاهش یافت؛ در حالی که نه مداخله‌ای در اقتصاد رخ داده بود و نه دولت برنامه اقتصادی پیاده‌سازی کرده بود، اما انتظارات عقلایی منفی مردم کاهش یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مسیر رو به رشد اقتصادی تا ایام اخیر ادامه یافت تا با روی کارآمدن قلدری به نام ترامپ، یک نفر به تنهایی همه مذاکرات جهانی را با مشکلات مواجه کرده است و بنابراین آنها با ایجاد انتظارت تورمی منفی و نیز به‌هم ریختگی در عرصه سیاست خارجی با تهدید همه شرکای تجاری ایران به صورت گسترده اوضاع تغییر یافت.