رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی تشکیل کنفدراسیون صنعت کاشی و سرامیک را مهمترین استراتژی این صنعت اعلام کرد و گفت: اگر از وزارت صنعت بخواهیم بانی برنامه ریزی برای صنعت کاشی و سرامیک شود، این صنعت به ورطه نابودی می رود در حالیکه این صنعت باید با صنعتگرانش پیش رود.
به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایمنا اصغر آهنی ها پیش از ظهر امروز در چهارمین کنگره صنعت کاشی و سرامیک و چاپ دیجیتال که همزمان با نمایشگاه تکنولوژی سرامیک اصفهان برگزار شد، با اشاره به قدمت صنعت کاشی و سرامیک در کشور، اظهار داشت: در دوره معاصر علاوه بر پررنگ تر بودن جنبه‌های هنری صنعت کاشی تزیینی، این بخش از صنعت به فرهنگ و ذائقه مصرف کننده بسیار وابسته است.

وی افزود: کاشی تزئینی به جهت ساختار و شرایط تولید، نوع و کیفیت مواد اولیه مصرفی نسبت به محصولات عادی، از قیمت بالاتری برخوردار است و مقدار مصرف و نوع محصولات در کشورهای مختلف بسیار متفاوت باشد.

رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی اضافه کرد: این محصول به طور مستقیم نیز با ساختار و وضعیت اقتصادی مناطق ارتباط دارد.

وی بیان داشت: طی چند دهه اخیر با بهبود وضعیت اقتصادی مردم و رشد صنعتی کاشی سرامیک در ایران میزان تولید و مصرف قطعات کاشی و سرامیک دکوری به شدت توسعه یافت.

آهنی ها با تاکید بر اینکه باید زنجیره ارزشی این صنعت را متحد کنیم، اظهار داشت: اگر از وزارت صنعت بخواهیم بانی برنامه ریزی برای صنعت کاشی و سرامیک شود، این صنعت به ورطه نابودی می رود در حالیکه این صنعت باید با صنعتگرانش پیش رود.

وی با بیان اینکه صنعت تولید قطعات دکوری کاشی‌ سرامیکی در ایران دارای سابقه ای نسبتا کهن دارد که همگام با رشد تکنولوژی پیشرفته ارتقاء یافته است، گفت: ورود صنعت چاپ، رنگ و فلزات گرانبها، چاپ‌هایی از جنس طلا و پلاتین، تولید قطعات ویژه با چاپ دستی، ورود تکنولوژی PVD از صنعت فلزات به صنعت سرامیک، ایجاد پوشش مقاوم تزیینی روی لعاب کاشی سرامیکی با رنگ های طلایی و پلاتینی و ... با لایه نشانی فلزاتی نظیر تیتانیوم و کروم در مجاورت گاز نیتروژن، ورود چاپ دیجیتال در تولید کاشی سرامیکی و شروع دوره تحول حاضر، تولید نوع جدیدی از کاشی دکوری با چاپ تصاویر باکیفیت، تنوع و وضوح بالا با قیمتی بسیار ارزان تر و امکان تولید کاشی های ویژه با بکارگیری نانوپوشش ها از جمله این تکنولوژی ها است.

رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی همچنین قیمت تمام شده نسبتا مناسب نسبت به سایر رقبای خارجی، وجود فناوری نسبتا به روز، وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور، حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی، توان طراحی و نوآوری قابل رقابت با محصولات خارجی و کسب دانش فنی و انطباق آن با تولیدات سنتی را از جمله مزیت های رقابتی در محصولات کاشی و سرامیک دکوری عنوان کرد.

وی در ادامه به مشکلات صنعت کاشی و سرامیک در ایران اشاره کرد و گفت: عدم توجه به حفظ کیفیت و ارتقای محصولات تولیدی در سنوات اخیر، عدم جستجوی راهکار حل مسئله با بهره گیری از دانش و استفاده موازی از تجربه، عدم کسب دانش فنی و تربیت نیروی متخصص همگام با ورود اخرین تکنولوژی های روز دنیا، عدم توجه به اهمیت چرخه عمر محصولات و خلاقیت و توسعه محصولات جدید، عدم صرف زمان و هزینه شناخت بازارهای جدید و استراتژی های مناسب جهت ورود به بازارهای با ثبات، عدم توجه به مشتری و سلیقه خاص منطقه ای، عدم تمرکز بر برند سازی، نبود استراتژی توسعه صنعتی در صنعت کاشی و سرامیک و افزایش بی‌برنامه تولید کاشی و سرامیک در کشور و وجود متولیان نامتناسب و ناهماهنگ در زنجیره ارزش این صنعت ار جمله این مشکلات است.

آهنی ها با تاکید بر اینکه صنعت کاشی و سرامیک در مقیاس، منطقه ای و جهانی روند رو به رشدی را طی می کند، گفت: پیش بینی می شود با رونق بازار مسکن میزان تقاضا برای این صنعت و به تبع آن (کاشی و سرامیک تزئینی) افزایش محسوسی داشته با توجه و روند توسعه صادرات در کشور، نقش پکیج سازی و محصولات دکوری اهمیت بیشتری از پیش پیدا کند.

وی پیرامون رشد و توسعه پایدار این صنعت در آینده، بیان داشت: تحول صنایع موجود با تکنولوژی روز، تحول و نوع آوری در طرح و شکل و اندازه محصولات و اجرای بحث کپی رایت، افزایش کیفیت، توجه جدی به مقوله تحقیق و توسعه و نوآوری محصولات جدید، تشدید ضرورت همکاری شرکت های کاشی و سرامیک با تولید کننده گان کاشی و سرامیک تزئینی، ورود جدی شرکت های تولیدی کاشی و سرامیک تزئینی به بازار محصولات سرامیک کف و ارتباط با تولید کنندگان خارجی در راستای همکاری های سازنده و توسعه ای از راهکارهای رشد این صنعت در کشور خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی همچنین تشکیل کنفدراسیون صنعت کاشی و سرامیک شامل تولید کنندگان کاشی و سرامیک، تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تزئینی، تولید کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان ماشین آلات و خدمات دهندگان فنی و مهندسی تخصصی را مهمترین استراتژی این صنعت اعلام کرد.