اقتصاد بازار: رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: معدنداران گازوئیل را برای تولید می‌خواهند و حق نیست برای تولید، گازوئیل قاچاق بخرند و سهمیه‌ای نداشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، عبدالوهاب سهل آبادی در همایش وفاق و همدلی؛ نوشداروی بن بست کنونی، با بیان اینکه اصفهان استان معدنی است، گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار واحد سنگبری در این استان فعالیت می‌کنند اما تاکنون کوچکترین کمکی به این واحدها برای به روز و بهینه شدن نشده است.
وی اضافه کرد: استان اصفهان از نعمت‌های الهی بسیاری به نسبت جمعیت خود برخوردار است اما هیچ توجهی برای تولید بهتر و به روزآوری آنها نشده و حدود 90 درصد واحدهای سنگبری با روش‌های اولیه فعالیت می‌کنند و تعداد زیادی از این واحدها، شرایط سختی در فروش دارند و رقابت‌های مسمومی بین آنها وجود دارد.
وی با بیان اینکه گاهی چک یک تولیدکننده پس از گذشت یک سال پاس نمی‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که انتظار داریم تولیدکنندگان ارزش افزوده نیز پرداخت کنند. واحدی که چک یکساله می‌گیرد چگونه می تواند هر سه ماه ارزش افزوده پرداخت کند؟
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بدهی‌هایی که به تولیدکنندگان مربوط نیست، با بهره مطالبه می‌کنند و تولیدکننده باید تلاش کند که این جریمه را با تخفیف پرداخت کند، گفت: این واحدها از دولت و مسؤولان انتظار دارند بار سنگین ارزش افزوده را از دوش آنها بردارند.
سهل آبادی با اشاره به ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه، افزود: این ماده یکسری شریک بدون سهم الشرکه را وارد موضوع معدن می‌کند در حالی که هم اکنون نیز در بخش معدن دچار مشکلات فراوانی و گاهاً شاهد برخوردهایی نیز از سمت روستاییان و همجواران معدن با معدنکاران هستیم.
وی با بیان این سؤال که آیا در تصمیماتی که در بحث قانونگذاری گرفته می‌شود با کارشناسان آن حوزه نیز مشورت می‌شود، اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های ما تولید و صادرات سنگ است به طوریکه سنگ می‌تواند جایگزین نفت شود اما در عین حال نمی‌توان با ماشین‌های فرسوده کار کرد و فعالان این بخش از دولت انتظار کمک و تسهیلات دارند و اگر بخواهیم معدن جای صنعت نفت را بگیرد، باید راهکارهایی اتخاذ کنیم.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه معدنداران مجبورند برای ادامه تولید، گازوئیل قاچاق بخرند، اظهار کرد: این معدنداران گازوئیل را برای تولید می‌خواهند و حق نیست برای تولید، گازوئیل قاچاق بخرند و سهمیه‌ای نداشته باشند.
سهل آبادی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط خوبی برای کشور ایجاد شده است، گفت: مردانگی ظریف و هیئت همراه او برای تاریخ ایران به یاد ماندنی است و اگر دلاوری سلحشوران و رزمندگان وعلم فعالان هسته‌ای نبود، همچنین اگر صبوری و درایت رهبری نبود، امروز اهمیت ایران برای همه در دنیا ناشناخته بود.
وی ادامه داد: ما باید تولید را به گونه‌ای داشته باشیم که بتوانیم با دنیا رقابت کمی و کیفی کنیم. به گونه‌ای که از نظر کمی با چین و از نظر کیفی با اروپا رقابت کنیم. البته باید بدانیم در رسته معدن با فعالیت انجمن‌ها و به روز شدن کارخانجات و کمک دولت می‌توانیم موفق باشیم.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه حرف اول ما باید صادرات باشد، اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، صادرات، وارد بورس شدن و برند شدن ما را نجات می‌دهد و می‌توانیم با همدلی و وفاق موفق شویم و اتاق نیز به عنوان بخش خصوصی آماده مشورت دادن است.