بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد، روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه با افزایش متوسط دو میلیون تومانی قیمت برخی خودروها روبه‌رو هستیم.
در این شرایط، قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ با افزایش سه میلیون تومانی به ترتیب ۱۳۱ میلیون تومان و ۱۱۵ میلیون تومان معامله می‌شوند. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت چهار میلیون تومانی به قیمت ۲۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
در عین حال، قیمت تیبا ۲ با رینگ فولادی نیز یک میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۲۹ میلیون تومان رسیده است.
در حال حاضر هر دستگاه پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. همچنین هر دستگاه سمند LX معادل ۱۷۷ میلیون تومان، پژو پارس ۲۱۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل وی۸ معادل ۲۵۹ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۳۸۸ میلیون تومان، دنا معمولی ۲۶۷ میلیون تومان و‌هایما اس۷ توربو ۶۶۰ میلیون تومان معامله می‌شوند که تغییری نسبت به روزهای اخیر نداشته‌اند.
در عین حال، هر دستگاه سایپا ۱۳۲ با رشد قیمت یک میلیون تومانی معادل ۱۱۸ میلیون تومان، ساینا ۱۴۳ میلیون تومان، تیبا ۱۲۵ میلیون تومان، تیبا ۲ با افزایش یک میلیون تومانی معادل ۱۳۴ میلیون تومان عرضه می‌شوند.
قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا
اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران‌خودرو به طور متوسط ۲/۸ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۹/۸ درصد افزایش یافت.
در این راستا، قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو برای فروش اردیبهشت و خردادماه اعلام شد که بر این اساس، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسید و قیمت پژو پارس مدل ال ایکس نیز از ۱۲۷ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ تومان افزایش یافت.
همچنین قیمت سورن پلاس از ۱۸۹ میلیون و‌ ۳۶۷ هزار تومان به ۲۰۴ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان و دنا پلاس توربوشارژ دنده اتوماتیک از ۳۷۱ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان به ۳۹۰ میلیون و ۸۹ هزار تومان افزایش یافت.
در عین حال، به دنبال مصوبه شورای رقابت برای افزایش ۹/۸ درصدی قیمت محصولات سایپا، قیمت جدید هفت محصول این خودروساز نیز اعلام شد که بر این اساس قیمت ساینا دنده‌ای از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت شاهین از ۲۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۹۱ میلیون و‌ ۸۷۱ تومان افزایش یافت.
رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت ادامه دارد
در شرایطی که بازار خودرو با رکود و نبود مشتری مواجه است، خودروسازان همچنان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت محصولاتشان هستند.
افزایش قیمت مواد اولیه مهم‌ترین دلیل خودروسازان برای درخواست گران کردن دوباره تولیداتشان است. این در حالی است که به گفته شهرام شهریاری کارشناس خودرو، خودروسازان ایرانی به هیچ‌کدام از مولفه‌هایی که در قیمت تمام شده اثرگذار است، توجه نمی‌کنند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می‌کشند و محصول خود را می‌فروشند.
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه در این شیوه تعیین قیمت، قطعا فساد وجود دارد، می‌گوید: روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است؛ در تعیین قیمت خودرو در ایران مساله قیمت تمام شده مطرح است و این سبب می‌شود تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.
وی به شیوه‌های مدرن اشاره کرده و می‌گوید: در این شیوه، بازار هدف مطرح است، یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه‌حل ارائه می‌دهند. در نتیجه قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد. در حقیقت شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه شورای رقابت چه زمانی که قیمت را افزایش دهد و چه آن زمان که قیمت را کاهش می‌دهد، کاری غیرکارشناسانه انجام داده است، ادامه می‌دهد: قیمت در بازار دستور‌پذیر نیست، بلکه دارای مولفه‌های مالی است، اما شورای رقابت عملا این مولفه‌ها را نادیده می‌گیرد و در نتیجه فساد ایجاد می‌شود.وی با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است، می‌گوید: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضاست.
در این شرایط اخیرا خودروسازان و قطعه‌سازان در جلسه‌ای با حضور رییس کمیسیون صنایع مجلس به بررسی مشکلات صنعت خودروسازی و قیمت‌گذاری تولیدات این صنعت پرداختند و مقرر شد پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان برای بهبود شرایط خودروسازی به مجلس ارائه شود.
پیرو این اتفاق، در جلسه‌ای دیگر که در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رییس سازمان گسترش، رییس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رییس انجمن قطعه‌سازان برگزار شد، نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان به رییس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده است.
در این پیشنهاد خواسته شده تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتا گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.
منطقی شدن قیمت خودروهای داخلی و ایجاد رقابت در بازار خودرو با واردات خودروهای خارجی همواره یکی از مطالبات جدی مردم بوده است که باید دید دولت آینده چه برنامه‌ای برای پاسخگویی به این خواسته جامعه اجرا خواهد کرد.