در پنجمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان که با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان بخش خصوصی برگزار شد، بر ضرورت اعلام شرایط فورس ماژور در بحران کرونا به منظور حمایت از بخش های تولیدی و صنعتی کشور تاکید شد.

به گزارش اقتصاد بازار، در این جلسه که به منظور طرح مشکلات تولیدکنندگان در حوزه های فولاد، قطعات خودرو، پوشاک، صنایع پلیمری و... برگزار شد، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر اینکه با داشتن نگاه منفعلانه و واپسگرا به موضوعات، قطعا دچار مشکل خواهیم شد و شعار سال نیز بر این مبنا از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است، تحقق جهش تولید را تنها از طریق هدفگذاری و ارزشگذاری بر رفتارهای اداری ممکن دانست. وی گفت: طی سال های گذشته مبحث حمایت از تولید بارها بیان شده ولی امروز دیگر باید ازمرحله صدور بیانیه گذر کرد و وارد فاز عملیاتی شد. صادقی نیارکی با بیان اینکه نگاه حاکمیت و ارکان نظام در ایام کرونا نگاهی تسهیلگر و در جهت رفع قواعد و ضوابط و مقررات بوده است، تصریح کرد: در این دوران نگاه همدلانه و هم افزا در کشور ایجاد شد. وی افزود: اگر با نگاه دقیق به دنبال حل مسایل باشیم؛ موفقیت ما قطعی است. صادقی نیارکی مهم ترین مساله در حوزه تولید را صیانت از وضع موجود و ارتقاء آن عنوان کرد و گفت: امروز چاره ای جز اداره کشور با ارز حاصل از صادرات، از

طریق حمایت از بخش خصوصی توانمند، شفاف و رقابت پذیر وجود ندارد و این فرصتی است که کرونا در اختیار ما قرار داده است؛ پس باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. معاون امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر اینکه هر زمان به مردم و بخش خصوی اعتماد کردیم، نتایج خوبی حاصل شد، افزود: باید نگاهمان به اداره امور و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی تغییر یابد. وی در ادامه اجرای روشی جدید در حوزه تامین و تخصیص ارز با اولویت مواد اولیه، ارایه طرح اصلاح روش توزیع ورق فولادی، ارایه طرحی برای تحریک تقاضا و انعقاد تفاهم نامه با گمرک در زمینه تسهیل فرآیند اعطای معافیت گمرکی در حوزه ماشین آلات را از جمله اقدامات در دست انجام معاونت امور صنایع وزارت صمت بیان کرد. صادقی نیارکی با اشاره به ارایه طرحی برای اصلاح سهمیه ورق فولاد و استفاده از پتانسیل کارشناسی فولاد مبارکه و تشکل های مرتبط برای تخصیص سهمیه، ابراز امیدواری نمود این مشکل تا دو ماه آینده برای همیشه در کشور حل شود.

در ادامه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در شرایط سخت امروز که بدلیل تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان و مشکلات ویروس کروناایجاد شده است؛ لازم است دولت و بخش خصوصی خاضعانه و خاشعانه در کنار یکدیگر کار کرده و ضمن افزایش صبر، به جد و جهد خود بیفزاید. وی با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در دوران کرونا چه در زمینه فعالیت در راستای مسئولیت اجتماعی و چه در زمینه انتشار گزارش های اقتصادی و برگزاری دوره های آموزشی در راستای توانمندسازی فعالان اقتصادی و افزایش میزان تاب آوری بنگاه ها در شرایط کرونا، گفت: به جهت اینکه وزن حوزه صنعت و خدمات در اصفهان بیشتر بوده، بحران اقتصادی استان اصفهان 30 درصد بیشتر از معدل کشوری است و این موضوع نیازمند توجه ویژه و اقدامات دقیق در این زمینه است. دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در ادامه خواستار در دستور کار قرار گرفتن تسهیلگری در حوزه های سیاستگذاری کشور شد و افزود: امروزه رفتارهای متناقض به وفور دیده شده و در شرایطی که بر لزوم افزایش صادرات تاکید می شود، سیاست های ارزی با این سیاست متناسب نیست ودر حالی که برای طی بحران اقتصادی موجود، نیازمند کار و تلاش بیشتر بخش خصوصی هستیم، رفتار غیر تعاملی بعضی دستگاه ها در حقیقت به ترمز تولید تبدیل شده است.

ایرج موفق، رئیس سازمان صمت استان اصفهان در این جلسه خواستار کمک به رفع مشکلات تامین ورق فولادی و ثبت سفارش واردات ماشین آلات دست دوم در استان اصفهان شد.

در ادامه محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بخش خصوصی در شرایط سخت کنونی نیازمند حمایت های ویژه می باشد، برگزاری جلسات ستاد تسهیل را تا حدودی مشکل گشا دانست و خواستار ریشه یابی مشکلات پرونده های ارجاعی به این ستاد و برخورد مناسب با افراد خاطی شد. وی در ادامه افزود: با وجود بکارگیری تمام ظرفیت های پارلمان بخش خصوصی اصفهان در کمک به حل معضلات کرونا به دولت، متاسفانه سیستم های دولتی به طور شایسته برای حل مشکلات بخش خصوصی در کنار ما قرار نگرفته اند. رجالی خواستار لحاظ شرایط فورس برای قراردادهای بخش خصوصی با دولت در شرایط موجود شد. رئیس کمیسیون صنایع افزود: اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان اتاق نسل سوم به منظور بهبود شاخص های کسب و کار و افزایش اشتغال استان با همکاری سازمان صمت به تشکیل کمیته های تخصصی در صنوف مختلف برای تعیین استراتژی هر صنف پرداخته است. رجالی در ادامه خواستار برگزاری جلسات مستمر با وزارت صمت به منظور اطلاع از خروجی کمیته های مذکور و استفاده از آنها در سیاستگذاری های سازمان صمت شد. وی تشکیل میز ارتباطی اتاق بازرگانی با سازمان صمت را در کمک به بهبود شاخص کسب و کار استان و افزایش اشتغال حایز اهمیت دانست و همچنین ایجاد ساز و کاری برای انعقاد تفاهم نامه بین المللی منطقه ای برای تحقق صادرات در شرایط بحران کرونا را مهم ارزیابی نمود.

رضا برادران، رئیس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشریح مشکلات فعالان اقتصادی در بحران کرونا و عدم توانایی آنها در اجرای تعهدات نسبت به دولت، اعمال شرایط فورس ماژور را مانع ورشکستگی بسیاری از فعالان اقتصادی دانست.