طی روزهای اخیر شاهد پیش فروش‌های خودرو از سوی خودروسازان هستیم. زمان پیش فروش خودرو اکثر خریداران این نگرانی را دارند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا می‌توانند در موعد مقرر خودروی خود را تحویل بگیرند یا اینکه تأخیر در تحویل چند ماهه خواهد شد؟
پیش فروش خودرو با حساسیت دنبال می‌شود و به‌طور قطع هیچ پیش فروشی که امکان تحویل آن خودرو وجود نداشته باشد را نخواهیم داشت. از سویی اگر تأخیر چند روزه صورت گیرد، جریمه دیرکرد به ثبت‌نام‌کننده خودرو پرداخت می‌شود. در گذشته در این حوزه بهم ریختگی‌های زیادی بود. به‌عنوان مثال مجموعه توان تولید یک خودرو را نداشت اما پیش فروش آن را انجام می‌داد. اما امروز با امضای تمام بخش‌ها و اینکه می‌توانند در تأمین قطعه همکاری کنند، پیش فروش خودرو صورت می‌گیرد تا نسبت به تعهداتی که ایجاد می‌کنیم، پایبند باشیم.
 این تعهدات قرار است با چه فرمولی باشد؟
صنعت قطعه‌سازی کشور بسیج شده است تا نسبت به تأمین قطعه اقدام کند، از این‌رو مردم مطمئن باشند که ما به تعهدات پایبند هستیم و در زمان مقرر خودروهای ثبت‌نامی را تحویل می‌دهیم.
 سطح کیفی و استاندارد خودروها به جهت تحریم‌ها تغییری کرده است؟ این نگرانی وجود دارد که سطح کیفی خودروها طی چند وقت اخیر کاهش پیدا کرده باشد.
در خودروهای تحویلی به مردم استانداردها رعایت شده است. به‌هیچ عنوان از رعایت استانداردها عقب‌نشینی نکردیم و حتی جلوتر از استانداردهای اجباری در حال حرکت هستیم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیرماه سال آینده از دو خودرو رونمایی خواهد شد که یورو 5 هستند و در این میان تمام سعی خود را خواهیم کرد که تا مدت عنوان شده یورو 5 به کل محصولات تولیدی ایران‌خودرو تسری پیدا کند. با تولید خودروهای یورو 5 میزان آسیب به محیط زیست به حداقل می‌رسد. استاندارد تولید کردن خودرو وظیفه ما است.
 تمام محصولات جدید یورو 5 خواهند بود؟
بله. سال آینده از دو محصول رونمایی خواهیم کرد که یورو 5 هستند. از طرفی خودرو 405 بنزینی هم تولید نمی‌شود و جای آن 405 گازسوز را تولید خواهیم کرد. یک محصول جدید که سال آینده وارد بازار خواهد شد، گازسوز و شبیه ون‌های موجود است. اما این خودرو بسیار پیشرفته و دارای امکانات زیاد است. این خودرو 300 کیلومتر در هر بار سوخت‌گیری قدرت پیمایش دارد. این خودرو که در حمل‌و‌نقل عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت بسیار می‌تواند در کاهش آلایندگی کلانشهرها تأثیرگذار باشد. خودروی جدید دیگر سواری است که بزودی جزئیات و حدود قیمتی آن اعلام خواهد شد. خودرویی که شبیه ون‌های موجود است و خودروی سواری که به آن اشاره شد، به‌صورت کامل تولید مهندسان داخلی کشور است.
 با افزایش قیمت بنزین خیلی از مردم متقاضی خرید خودروهای گازسوز شدند و البته برخی‌ها هم به‌دنبال دوگانه سوز کردن خودروهای فعلی خود هستند، در این میان چه برنامه‌ای وجود دارد و آیا از نظر علمی می‌توان خودروهای موجود را با شرایط ایمن گازسوز کرد؟
 برای تولید خودروهای پایه گازسوز برنامه‌های متعددی داریم. اخیراً ایران خودرو با شرکت پخش و پالایش وزارت نفت قراردادی را منعقد کرده است که تا پایان سال تولید خودروهای گازسوز از 300 دستگاه به 800 دستگاه برسد. اولویت ما این است که گازسوز کردن خودروهای حمل ونقل عمومی را انجام دهیم. از طرفی پروژه‌هایی در حال تعریف شدن است که در پی آن خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز شود. هدف ما این است که مصرف اصلی خودروها را بخصوص خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین را به سمت گازسوز شدن، هدایت کنیم تا سازگار با محیط زیست باشد.
 مردم می‌توانند در پروژه گازسوز کردن خودروها مشارکت داشته باشند؟
با مصوبه شورای اقتصاد برخی از مدل خودروهایی که در دست مردم است می‌توانند با مراجعه به مراکزی که عنوان می‌شود، نسبت به‌ گازسوز کردن خودروهای خود اقدام کنند. بزودی مکانیزم انجام چنین کاری اعلام خواهد شد. خودروهایی که موتور آنها پایه گازسوز است مشکلی ندارند اما خودروهایی که موتور پایه بنزین‌سوز هستند با همکاری وزارت نفت و در چارچوبی خاص می‌توانند به سمت گازسوز شدن حرکت کنند. این خدمات به نحو مطلوب به شهروندان متقاضی ارائه خواهد شد.
 تحریم مشکلات متعددی را برای صنعت خودرو ایجاد کرد و مردم بارها شاهد نوسان و تنش در حوزه خودرو بودند، اکنون وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا ثبات به تولید و بازار خودرو برمی‌گردد؟
بعد‌ از گسترده‌تر شدن تحریم‌ها، با همکاری تولیدکنندگان داخلی توانستیم 31 قطعه را که به خارج از کشور وابسته بودیم داخلی‌سازی کنیم و این موضوع اتفاق بزرگی در صنعت خودرو است. تولید خودرو در قیاس با ماه‌های گذشته افزایش خوبی داشته است. چند ماه پیش میزان تولید روزانه خودرو تنها 900 دستگاه در روز بود ولی اکنون به 2 هزار و 118 دستگاه رسیده است. این نشان می‌دهد که ایران‌خودرو به ثبات نسبی در تولید دست یافته است و بازار می‌تواند شرایط آرام‌تری را دنبال کند. از طرفی شهریور ماه روزانه 600 دستگاه خودرو به مردم تحویل داده می‌شد و اکنون این رقم به 2 هزار دستگاه رسیده است. ما به خاطر تمام معوقات در تحویل خودرو از مردم و شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.
 با تولید 31 قطعه میزان خودروهای ناقص یا کف کارخانه (پارکینگ خودروسازان) به چند هزار دستگاه رسیده است؟
شهریورماه میزان خودروهای ناقص که امکان تزریق در بازار مصرف را نداشت 67 هزار دستگاه بود اما با همکاری قطعه‌سازان این عدد به 12 هزار دستگاه خودرو رسیده است. با ورود 5 هزار قطعه جدید که از هفته جاری است، میزان خودروهای ناقص ایران خودرو در کف پارکینگ به 9 هزار دستگاه خودرو می‌رسد.
 میزان معوقات ایران‌خودرو به چند هزار دستگاه رسیده است؟
میزان کل معوقات فعلی ما 149 هزار دستگاه است. این در شرایطی است که تا چند ماه پیش میزان معوقات ما بیش از 200 هزار دستگاه بود. تا پایان سال‌جاری و با تزریق نقدینگی میزان معوقات کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
 اکنون وضعیت قطعه‌سازان چگونه است؟
یکی از اتفاق‌هایی که باعث شد حجم تولید خودرو افزایش پیدا کند، عدالت در بین قطعه‌سازان است و نکته دیگر شنیدن صحبت‌های آنها و رفع مشکلات است.
 این روزها برخی از خریداران خودرو می گویند که خودروهایشان با مشکلات زیادی روبرو است و برخی از قطعات از خودروها حذف شده است، این موارد را تأیید می کنید؟
از قبل از فروش خودرو باید به فکر تأمین قطعه بود. در گذشته به این موضوع توجه نشد با این حال در مقطع فعلی همه مشکلات را پیگیری خواهیم کرد و تمام سعی خود را می کنیم تا محصولات بهتر تولید کنیم. در برخی از قطعات خودرو وابستگی به خارج از کشور وجود داشت که در مدیریت جدید سعی بر داخلی سازی آنها داریم.
 اخیراً قرارگاه خاتم الانبیا اعلام کرده که با خودروسازان همکاری خواهد کرد، این موضوع در چه وضعیتی قرار دارد؟
بله. همکاری با بخش دفاعی کشور آغاز شده است. اکنون با 8 مجموعه دفاعی کشور ساخت 23 پروژه را دنبال می کنیم. تولید مشترک در حوزه تولید خودرو و قطعات خودرو است. یکی از تولیدات مشترک تولید گیربکس اتومات است. از سال آینده تولید گیربکس اتومات وطنی شروع می شود.
  در شرایط تحریم بهتر نیست که ایران خودرو و سایپا با یکدیگر همکاری کنند تا ظرفیت تولید خودرو در کشور افزایش پیدا کند؟
بله. با هدف ارتقای ظرفیت تولید خودرو و تنوع سبد محصولات خودروسازان، قرار است ایران خودرو و سایپا، خودروی اقتصادی تولید کنند. خودروی اقتصادی با پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه خواهد شد. ایران خودرو و سایپا به دنبال نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بازسازی خودرو های موجود با همکاری وزارت کشور هستند. از طرفی برای افزایش ارائه خدمات‌دهی به مردم یکپارچه سازی فروش و خدمات در حال دنبال شدن است. این امر سبب رشد رضایت مشتریان در خرید خودروهای داخلی می شود.
 یکی از نقدها به خودروسازان فاصله گرفتن از تولید و حرکت به سمت خرید و فروش ملک است. در این خصوص چه برنامه ای دارید؟
واگذاری دارایی های غیرمولد در دستور کار قرار گرفته است. ما سهام‌های که ایجاد ارزش افزوده در تولید نمی کند را به فروش می‌رسانیم.  ما باید کاری را انجام دهیم که به خودروسازی مربوط است. حداقل 200 ملک ایران خودرو به فروش می رسد.
  چرا خودروهای موجود با گیربکس اتومات تولید نمی شود؟
سال آینده دنا اتومات وارد بازار خواهد شد و این امر می تواند جای خالی خودروهای وارداتی در بازار را پر کند.
 چه زمان نوبت به استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در صنعت خودروسازی می رسد؟
اگر هر مجموعه دانش بنیانی بتواند قطعات مورد نیاز صنعت خودرو را داخلی سازی کند، تا یکسال قطعات آنها را با قیمت وارداتی خریداری می کنیم و بعد از آن با هزینه‌ای که برای داخل تمام می شود خریدها را دنبال خواهیم کرد.

 



5 نکته

  سال آینده از دو محصول رونمایی خواهیم کرد که یورو 5 هستند. از طرفی خودرو 405 بنزینی هم تولید نمی‌شود و جای آن 405 گازسوز را تولید خواهیم کرد
  پیش فروش خودرو با حساسیت دنبال می‌شود و به‌طور قطع هیچ پیش فروشی که امکان تحویل آن خودرو وجود نداشته باشد را نخواهیم داشت
  برای تولید خودروهای پایه گازسوز برنامه‌های متعددی داریم. اخیراً ایران خودرو با شرکت پخش و پالایش وزارت نفت قراردادی را منعقد کرده است که تا پایان سال تولید خودروهای گازسوز از 300 دستگاه به 800 دستگاه برسد
  شهریورماه میزان خودروهای ناقص که امکان تزریق در بازار مصرف را نداشت 67 هزار دستگاه بود اما با همکاری قطعه‌سازان این عدد به 12 هزار دستگاه خودرو رسیده است
  واگذاری دارایی های غیرمولد در دستور کار قرار گرفته است. ما سهام‌های که ایجاد ارزش افزوده در تولید نمی کند را به فروش می رسانیم