مردم به خرید تلویزیون‌های استوک و سایزکوچکتر روی آورده‌اند. این جمله را بسیاری از فروشندگان راسته جمهوری می‌کویند. راسته‌ای که حالا با افزایش قیمت‌ها و آشفته بازار احتکار کم‌مشتری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.
دراین نابسامانی بازار، از لوازم خانگی گرفته تا پوشاک که جزو مایحتاج اولیه هر فردی محسوب می‌شود. بد نیست سری به خیابان جمهوری بزنید. خیابانی که معمولا در ١٢ماه ‌سال، یکی از پرازدحام‌ترین پیاده‌رو‌ها را داشت. البته آن هم به یمن فروشگاه‌های لوازم خانگی و موبایل و دوربین، اما اگر در هفته‌های اخیر گذرتان به این خیابان افتاده باشد، نه خبری از آن ازدحام است و نه خبری از شلوغی مغازه‌ها. در بازار تلویزیون گرچه تمام برندهای کره‌ای همچنان میدان‌دار هستند اما برخی مدل‌ها در بازار کمیاب شده است. این تلویزیون‌ها معمولا تلویزیون‌های محبوب‌ترند و فروشندگان اجناس کم‌طرفدارتر را به معرض فروش گذاشته‌اند. گویا می‌خواهند از این شرایط استفاده کرده و مشتریان را به خرید کالاهایی مجبور کنند که در وضع عادی بازار مدت‌ها در انبار خاک می‌خورد.


مشتریان به دنبال تلویزیون استوک
مشتری تلویزیون‌های استوک پشت ویترین زیاد شده‌اند. این جمله را فروشندگان راسته جمهوری می‌گویند و تأکید می‌کنند با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، تعداد زیادی برای خریدن تلویزیون‌های پشت ویترین مراجعه می‌کنند. تلویزیون‌هایی که ریسک خریدشان بالاست، زیرا ساعات زیادی در مغازه روشن می‌مانند و زیر نور آفتاب و در معرض ضربه هستند.
مهدی که نمایندگی سونی دارد، به «شهروند» می‌گوید: قبلا برای فروختن این دسته از تلویزیون‌ها باید کلی پیشنهاد جذاب به مشتری می‌دادی تا راضی به خرید این اجناس شوند اما حالا خیلی‌ها برای خرید این نوع تلویزیون‌ها به بازار می‌آیند.
و البته تأکید می‌کند؛ نمایندگی‌ها حق فروش این نوع تلویزیون‌ها را ندارند اما سایر فروشندگان می‌توانند این نوع تلویزیون‌ها را بفروشند.
فروشنده دیگری که خود را محمدپور معرفی می‌کند، به «شهروند» توضیح می‌دهد: قبل از این، مشتریان به بهانه اینکه کالای الکترونیک را از هرجایی نمی‌خرند، حاضر به خرید کالاهای استوک یا پشت ویترینی نبودند اما حالا گرانی قیمت‌ها آنها را مجبور کرده است که سراغ جنس‌های بدون گارانتی و استوک را بگیرند.
بنا به گفته فروشندگان، قیمت تلویزیون‌های پشت ویترین و استوک معمولا بین ١٠٠ تا ٦٠٠‌هزار تومان ارزان‌تر است و البته هرچه تلویزیون گرانقیمت‌تر باشد، تخفیف این دسته از تلویزیون‌ها هم بیشتر می‌شود.
برندهایی که بیشتر تبلیغ می‌کنند، پرفروش‌ترند
در بازار تلویزیون تمام برندهای قبلی کماکان وجود دارند اما قیمت‌ها حدود ٦٠ تا ١٣٠‌درصد افزایش داشته است. از فروشندگان می‌پرسم درحال حاضر این بازار نابسامان لوازم خانگی بازار تلویزیون دست کدام برند است؟ سامسونگ یا سونی رقیب‌های دیرینه با ال‌جی، گلدیران و پاناسونیک که نسبت به دو برند قبلی محبوبیت کمتری دارند؟! «همه مغازه‌داران و حتی کسانی که در این راسته نمایندگی دارند، به خوبی می‌دانند؛ سه برند سونی، سامسونگ و ال‌جی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین برند‌های موجود در بازار‌اند و هرکدام مشتری خود را دارد. یکی قیمت مناسب‌تر دارد و دیگری کیفیت بهتر، برای همین نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی داد.»
فروشندگان می‌گویند تلویزیون‌های سامسونگ فروش بیشتری دارند. آنها توضیح می‌دهند «معمولا برند‌هایی موفق‌ترند که تبلیغات دارند، به‌عنوان مثال سامسونگ تبلیغات دارد، مشتریان بیشتر هم اما سونی با همان کیفیت به خاطر عدم وجود تبلیغات متقاضی کمتری دارد.» وارد مغازه دیگری شدم تا حال و روز فروش تلویزیون را در این روز‌های بحرانی بدانم. صاحب مغازه به نظر سرحال نبود، مردی میانسال با موهای جوگندمی و پیراهن زرشکی، وارد که شدم و از او سوالی پرسیدم، بدون تأمل گفت: «ببخشید، وضعیتمان را ببینید حال و حوصله‌ای برای صحبت ندارم.» اما مغازه‌های نمایندگی برندهای پرفروش خودشان را معرفی می‌کردند، برخی هم می‌گفتند با توجه به شرایط بازار نمی‌توان برند خاصی را معرفی کرد.
گران‌ترین و ارزان‌ترین تلویزیون‌های بازار
معمولا زوج‌ها برای خرید تلویزیون دچار سردرگمی می‌شوند، چراکه تنوع تلویزیون حتی برای یک برند به قدری است که حق انتخاب را از آنها می‌گیرد. البته قیمت‌ها هم در انتخابشان بی‌تأثیر نیست. همان‌طور که در یکی از نمایشگاه‌های سونی ایستاده بودم، فردی وارد شد و قیمت تلویزیون X٩٠٠٠_ ٨٥ اینچ را از یکی فروشندگان پرسید «موجود نداریم، اما اگر برای اطلاع خودتان می‌خواهید ٩٠میلیون تومان است.» مشتری با اشاره به تلویزیون دیگری را نشان داد. یکی دیگر از فروشندگان با خوشرویی رو به مشتری کرد و گفت: «خودش است. یکی از پرفروش‌ترین و مناسب‌ترین تلویزیون‌های موجود در نمایشگاه را انتخاب کردید. ٤٩ اینچ با ٦میلیون و ٥٠٠هزار تومان قیمت دارد.» اما محمد که همه برند‌ها را داشت، قیمت‌های برند ال‌جی را به شکل دیگری می‌دانست، ارزان‌ترین و گران‌ترین مدل‌های موجود در مغازه او «مدل lw٣٠٠_LG ٣٢ اینچی را یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان و قیمت ٧٧اینچی OLD، ٩٣‌میلیون تومان. البته این را هم بگویم که با توجه به شرایط اقتصادی، مردم معمولا به دنبال مناسبت‌ترین قیمت و محصول هستند.» اما موضوع جالب توجه آن است دیگر مغازه‌ای که تنها محصولات سونی را ارایه می‌داد اما نمایندگی نبود، گفت: «ما باید به تناسب فروش محصول بیاوریم. هرچه اینچ تلویزیون بالاتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. به‌عنوان مثال بالاترین قیمتی که درمغازه دارم، سونی ٦٥ اینچ ٣٥‌میلیون تومان است و متوسط قیمت خریداران ٧‌میلیون تومان است که مدل ٤٨ اینچ سونی می‌شود، اما محصولات سامسونگ علاوه بر تبلیغات قیمت مناسب‌تری هم دارند. به‌عنوان مثال تلویزیون ال‌ای‌دی سامسونگ مدل ٤٠ اینچ ٣‌میلیون و ٧٠٠هزار تومان قیمت دارد و ال‌ای‌دی هوشمند سامسونگ مدل ٨٢MU٨٩٩٠ سایز ٨٢ اینچ ٦٣‌میلیون تومان است.
تلویزیون‌های کوچک پرفروش‌ترند
همین‌طور که از جمهوری به سمت کارگر می‌رفتم، زوج‌هایی که با ایما و اشاره از پشت ویترین تلویزیون‌هایی را به یکدیگر نشان می‌دادند، سری تکان می‌دادند و بدون اینکه به داخل بروند، از آن‌جا می‌رفتند. اما کسانی هم بودند که کاغذی به دست داشتند، انگار که قیمت‌ها را از قبل درآورده باشند، داخل می‌رفتند و پس از چند لحظه مغازه را ترک می‌کردند. با یکی از این زوج‌ها وارد بحث شدم که بیشتر تمایل به خرید چه نوع تلویزیونی دارند. برخی مدل‌ها را نمی‌دانستند و تنها از کیفیت و قیمت گفتند، اما مغازه‌داران صحبتشان چیز دیگری بود. علی یکی از فروشندگان کارکشته در این راسته است. به قول خودش، موهایش را در این کار سپید کرده و می‌گوید: «معمولا تلویزیون نمی‌خرند؛ اگر هم بخرند، ٤٨-٥٥ اینچ می‌خرند که برایشان هزینه گزافی نداشته باشد، چراکه هرچه اینچ تلویزیون بالاتر رود، قیمتش هم به همان تناسب بیشتر می‌شود که نباید از امکانات آن غافل ماند.»
او ادامه می‌دهد: پیش از این مردم برای خرید تلویزیون‌های بزرگتر کورس گذاشته بودند.
اما امین نظری دیگر داشت و می‌گفت: «بیشتر مشتریان متقاضی تلویزیون‌های ٤K در انواع مدل‌ها و LG هستند، چراکه قیمت‌های متوسطی دارند و از کیفیت مناسبی برخوردارند و به‌طور متوسط از ٧ تا ١٢‌میلیون تومان قیمت دارند.»