امروزه توسعه فرهنگ به موازات توسعه نیازهای اقتصادی بسیار لازم است و اگر بخواهیم در فضای کسب و کارحرفه ای وارد شویم باید به هر دو مقوله بپردازیم زیرا نقش فرهنگ سازی در مراکز خرید حقیقتی انکار ناپذیر است و بواسطه توجه به برندسازی فرهنگی می توان فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را بواسطه این مراکز خرید همراه با قدرت اقتصادی و تولید محصولات ایران به هم میهنانمان و توریست های مهمان کشورمان نشان داد .
برندسازی فرهنگی ، کاری بس دشوار است زیرا سخت درک می شود ولی می توان با استفاده از ابزارهایی چون معماری داخلی و اهمیت به دکور و فضای داخلی مراکز خرید به این مهم رسید و بنده معتقدم در این برهه زمان ، لازمه رسیدن به شکوفایی اقتصادی توجه به زیر ساخت های فرهنگی می باشد ، باید تاریخ و تمدن کشورمان را بخاطر آوریم آنگاه شکوفایی تمدن انسانی در فضای شهری قطعا پدید می آید . برندسازی فرهنگی باعث ایجاد مزیت رقابتی در کشور میان مراکز خرید می گردد که این چرخه نیز باعث رونق در سایر قسمت های جامعه می کردد .

Untitled


در کنار برندسازی فرهنگی ، برندسازی حسی نیز نقش پر رنگی دارد ، برندسازی حسی باعث ایجاد احساسی نوستالژی در مشتریان و ترغیب آنان به خرید می گردد . بسیاری از " بوها " ، " دکورها " ، " رنگ ها " و "نوع چیدمان در مراکز خرید " ؛ در ذهن مخاطب ثبت می شود و تداعی کننده خاطرات خوب برای آنان می گردد که باعث حضور مجدد آنها خواهد شد و هدفش نیز ایجاد رابطه جاودانه بین فرد و مرکز خرید می باشد .


(( برندسازی فرهنگی و حسی باعث می گردد خاطره های مشتریان بهم وصل شود و دوباره به آن فضا باز گردند ))


اما حال بعد از این مقدمه به مقوله اصلی می پردازیم که راز صندلی های پیوسته دایره ای شکل در مجموعه مرکز تجاری سیتی سنتر اصفهان چیست ؟!! شکل هندسی دایره در هنرهای تجسمی ، ادبیات ، عرفان و معاد شناسی ایران نقشی دیرینه دارد ، دایره های متحد المرکز در عرفان نمادی از آخرین مرحله تکامل درونی و هماهنگی معنوی است . حرکت افلاک ، نامشخص بودن ابتدا و انتها و بی کرانگی و بی انتهایی ، یکی شدن مبدأ و مأخر از مباحث عرفانی دایره است ، دایره ای که نماد کیهان است وخورشید نیز که نقش مهمی در تکامل زندگی دارد بتدریج تبدیل به دایره می گردد . متخصصان فنگ شویی، دکوراسیون و چیدمان دایره ای را باعث ایجاد انرژی در آن فضا می دانند ، به گونه ای که این چرخش انرژی باعث برقراری آرامش و حفظ نشاط و شادابی می گردد . ایجاد فضایی دلنشین به کمک قدرت هندسه و دکوراسیون در برقراری ارتباط حسی میان مردم و مراکز خرید بسیار اهمیت دارد.

همین موضوع باعث گردید از کارفرما و مجری محترم این پروژه عظیم ملی ( مدیرعامل شرکت بین المللی پرستیژلند ) علت چیدمان مبلمان محیطی دایره ای شکل که در فضای داخلی مرکز تجاری ، فرهنگی ، آموزشی سیتی سنتر اصفهان دیده می شود را جویا شوم.
مسعود صرامی معتقد است در چیدمان مبلمان در فضای آزاد به عنوان استراحتگاه هایی برای مهمانان این مرکز تجاری بصورت دایره ای شکل تفکر زیاد و عمیق وجود داشته است و دلایل متعددی وجود دارد از جمله :
- سعی کردیم برای لحظه ای درنگ و رفع خستگی ، فضایی را ایجاد نماییم ، فضایی که بخاطر شکل هندسی آن باعث می گردد انسانها هنگام نشستن روبروی هم قرار گیرند و ناخودآگاه فضایی کاملا گرم و دوستانه پدید می آید و با لبخندی پذیرای دلهای یکدیگر می شوند ، اگر چه ممکن است این مدت زمان نشستن تنها چند دقیقه باشد اما همین مجال کوتاه باعث می گردد در دنیایی که هر روز شاهد دور شدن انسانها از یکدیگر هستیم کمی نشستن ، نگاه کردن ، اندیشیدن و یک لبخند برای آرام کردن دلی از همنوع خویش کافی باشد و هدف ما هم این بود که با فرهنگ سازی این موضوع در قلب شهر ، مهربان بودن را دوباره معنا و به عزیزانمان یادآوری کنیم .
- گاهی باعث می شود نشستن انسانها روی صندلی ها به این صورت پیش آید که پشتشان به یکدیگر قرار گیرد و آن زمان زیبا ومهم است که شخص از انسانی که پشتش به او هست عذرخواهی می کند همراه با جمله ای آشنا و کهن از قدیمیانمان که می فرموند : (( ببخشید پشتم به شما است )) و کودکی که شاهد این موضوع است ناخودآگاه علت را از والدینش جویا می شود که مگر شخص را می شناسید و پاسخ می شنود که این موضوع در تاریخ ما نهادینه گشته و از بزرگان به ما ارث و از ما به شما و از شما به فرزندتان و ... باقی خواهد ماند و این است رسم بزرگ شدن با ارزش های انسانی که به یادگار برایمان مانده است ، تاریخ ما بسیار آموزنده و ارزشمند است چرا که اینگونه " انسانیت " را تعریف نموده است .
- تا به امروز تمام تلاشمان را نمودیم و خواهیم نمود که خارج از جنبه اقتصادی به مجموعه اصفهان سیتی سنتر نگاه عمیق تری گردد ، دوست داریم در شادی هموطنانمان سهیم گردیم و لحظاتی را برای آرام نمودن دل آنها فراهم آوریم .
- باورمان بر این است به کمک این صندلی های دایره ای شکل نوعی همزیستی مسالمت آمیز را برای همگان به ارمغان آوریم تا مهر و محبت و نزدیک شدن انسانها به یکدیگر بیشتر گردد چرا که متاسفانه فرهنگ غنی ما رو به فراموشی است ، همان فرهنگی که " احترام " را به ما آموخت و یاد داد با صحبت کردن و محبت ب هر مشکلی قابل حل خواهد بود .
- امیدواریم این برندسازی فرهنگی باعث گردد در تمام سطوح جامعه شکل گیرد که مثلا وقتی در اتوبوس یا فضای عمومی شخصی سالمند را می بینیم به احترام او بلند شویم و به رسم انسانیت و مهربانی جایمان را به وی دهیم ...
در عرفان می گویند پروردگار مهربان ما همانند دایره ای می مانند که مرکزش همه جا و محیطش هیچ کجاست .
هنر گوهر گرانبهای سرشت انسان است و همین ویژگی های شاید بظاهر کوچک اما پر معنا و پر اهمیت است که قلب شهر اصفهان را متمایز ساخته است .
عشق ما را پی کاری به جهان آورده است / ادب این است که مشغول تماشا نشویم ......

سمیه سلحشوری اردستانی/ مدرس ، محقق در حوزه بازاریابی و فروش