بودجه سال 97، هفته گذشته به مجلس رفت و طبق روال سنواتی حرف‌وحدیث‌های بسیاری به دنبال داشت.براساس لایحه پیشنهادی امسال، استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و مازندران بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قزوین و سمنان کمترین بودجه را دریافت می‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، افزایش 20 درصدی سهم بودجه استان‌ها در اعتبارات هزینه‌ای از 4.3 درصد به 24.3 درصد را در لایحه بودجه 97 ازجمله نقاط مثبت آن ارزیابی کرد و ارتقای اعتبارات عمرانی به 30 درصد و استانی شدن 868 طرح تملک دارایی‌های سرمایه ملی را نقطه قوت آن دانست. با این حال نماینده مردم ایلام، سهم این استان را به‌عنوان استانی محروم از بودجه امسال غیر‌قابل‌توجه و دور از انتظار توصیف کرد. در بودجه کرمان نیز کاهش 7.7 درصدی دیده می‌شود که نقدهایی را در پی داشت.
در این میان سهم استان البرز که چهارمین کلان‌شهر کشور یعنی کرج را در خود جای داده،‌ از بودجه 1194 تریلیون تومانی سال 97، مبلغ 14 هزار میلیارد تومان شده است که این استان را از لحاظ میزان بودجه دریافتی در جایگاه بیستم قرار می‌دهد. میزان دریافت اعتبارات استانی البرز نیز در جدول سرانه بودجه استان‌ها، از نظر دریافت بودجه به‌ازای جمعیت استان، آخرین جایگاه را به خود اختصاص
داده است.
در گزارش پیش‌رو، از میان بیشترین و کمترین دریافت‌کنندگان بودجه امسال؛ چهار استان را برگزیده‌ایم که مقایسه اعداد و ارقام تخصیص‌یافته به آنها خالی از لطف نیست.


خراسان رضوی؛ بیشترین سهم بعد از تهران
بودجه خراسان رضوی از کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور با افزایش ١.٢٨ درصدی از ۴۶٠٨٠٠٠٠٠ تومان در سال ٩۶ به ۵٩٢۴٧٨٠٠٠ تومان در سال ٩٧ رسیده است و این استان پس از تهران، بیشترین سهم از بودجه سال آینده را دارد.
به‌ گزارش ایسکانیوز، با وجود افزایش سهم خراسان رضوی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کل کشور از 99/3 درصد در سال ٩۶ به ۵.٢٧ درصد در سال ٩٧، باید توجه داشت که سهم واقعی استان از این اعتبارات طبق شاخص‌های گوناگون باید ٨ درصد باشد. نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت و حتی مسئولان استانی بارها از طریق تریبون‌های مختلف، تلاش کرده‌اند تا سهم واقعی استان را از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی کل کشور افزایش دهند. البته در لایحه بودجه سال آینده به دلیل اصلاح برخی بندها و واگذاری اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان‌ها، سهم خراسان رضوی از بودجه هزینه‌ای کل کشور افزایش قابل‌توجهی یافته که این موضوع منجر به رشد کاذب بودجه استان از کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور شده است.
در لایحه بودجه سال ٩۶، در بخش اعتبارات هزینه‌ای، ۵٠٧٩٠۴٠٠٠ تومان برای استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده بود که این رقم با رشد انحرافی ناشی از واگذاری بودجه هزینه‌ای آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان، به رقم ۴۵١٨٩٩١٠٠٠ تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر، سهم استان‌ از بودجه هزینه‌ای کل کشور که در لایحه بودجه سال ٩۶، 75/5 درصد بود، در لایحه بودجه سال ٩٧ از بودجه کل به 05/8 درصد رسیده است.
رشد انحرافی بودجه خراسان رضوی در بخش اعتبارات هزینه‌ای، منجر به افزایش قابل‌توجه سهم استان‌ از کل بودجه‌های تملک دارایی و هزینه‌ای کشور شده است، به‌گونه‌ای‌که این میزان از 75/5 درصد در لایحه بودجه سال ٩۶ به 59/7 درصد در لایحه بودجه سال ٩٧ افزایش یافته است.
بودجه زیارت هم که در سنوات گذشته با همان اصطلاح «ماده ١٢ قانون برنامه پنجم؛ توسعه مساجد، مصلی‌ها و بقاع متبرکه» بین ٣١ استان تقسیم‌شده بود، با اتمام سال‌های اجرای برنامه پنجم توسعه، در لایحه بودجه ٩۵ به یک ردیف متفرقه با 5/27 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تبدیل شد. با اینکه، در لایحه بودجه سال ٩۶ این ردیف هم حذف شده بود اما خوشبختانه دولت دوازدهم با نگاه مثبت نسبت به موضوعات حوزه زیارت، ردیف اعتباری مربوط را دوباره به لایحه بودجه بازگردانده است.
در جدول شماره ٩ پیوست بودجه سال ٩٧ مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه، ردیف اعتباری با عنوان توسعه خدمات زیارتی در شهرهای مشهد، قم و شیراز با ١۵ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است. همچنین در قالب ردیف اعتباری دیگری، تحت‌عنوان حمایت از فعالیت‌های فرهنگی – هنری کارگروه زیارت (شهرهای قم، مشهد و شیراز) ٣ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان بودجه اختصاص یافته است. با این حساب، در مجموع زیارت در لایحه بودجه، صاحب ١٨ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان اعتبار شده است.
در قانون برنامه ششم توسعه هم مجلسی‌ها دولت را مکلف به پیش‌بینی بودجه موردنیاز شهرهای مشهد، قم و شیراز برای سامان‌دهی امور زائران کرده بودند.


فارس؛ جایگاه سوم در اعتبارات هزینه‌ای
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس اعلام کرده است: سهم استان فارس از کل بودجه هزینه‌ای استان‌های کشور 6.4 دهم درصد است که از این حیث در رتبه سوم کشور قرار داریم.
به‌ گزارش ایرنا، ساسان تاجگردون، افزود: اعتبار بودجه هزینه‌ای استان فارس در سال 96 سه هزار و 229 میلیارد تومان بود که این رقم با 7/8 درصد رشد به سه هزار و 510 میلیارد تومان در سال 97 خواهد رسید.
وی ادامه داد: در سال 96 سرجمع اعتبارات استان فارس 932 میلیارد تومان است که با احتساب ردیف توازن به یک هزار و 648 میلیارد تومان می‌رسد و تخصیص تمام آنها از محل اسناد خزانه است.
به‌ گفته تاجگردون، آنچه در بخش استانی است و توزیع آن در اختیار شورای برنامه‌ریزی قرار دارد، رقمی بیش از 932 میلیارد تومان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس ادامه داد: این رقم در کل کشور 147 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که سهم فارس 3/6 درصد آن را شامل می‌شود.
وی گفت: در بخش اعتبارات عمرانی استانی در لایحه بودجه سال 97 نیز از مجموع 103 هزار و 19میلیارد ریال کل استان‌ها، 6 هزار و 900 میلیارد ریال سهم استان فارس است که 9/5 دهم درصد کل رقم را شامل می‌شود.
او افزود: همچنین سهم استان فارس از سرجمع طرح‌های ملی منابع عمومی دولت که عدد آن در لایحه بودجه سال آینده 19 هزار و 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، 712 میلیارد تومان یعنی 7/3 دهم درصد کل مبلغ است.
تاجگردون، در مورد سهم مشارکت بخش عمومی و خصوصی استان در لایحه بودجه سال 97 نیز گفت: در تبصره 19 سهم فارس یک هزار و 783 میلیارد تومان از مجموع 31 هزار و 500 میلیارد تومان کل کشور است که 6/5 دهم درصد کل رقم کشوری را شامل می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس ابراز امیدواری کرد که فارس با همگرایی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بتواند سهم بهتری برای نظام بودجه‌ای استان داشته باشد.


کاهش شدید بودجه خراسان جنوبی
اعتبارات تملک دارایی خراسان جنوبی در سال 97، نسبت به بودجه سال گذشته کاهش شدیدی داشته است.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب، در گفت‌وگو با خاورستان؛ افزود: امسال دولت بودجه را براساس مدل جدیدی ارائه کرده و معتقد است که مبالغ بودجه‌ای، 100 درصد عملیاتی و تخصیصی خواهد بود.
نظر افضلی تصریح کرد: قرار است در بودجه سال 97، بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید هم استانی شود که این اقدام مناسبی نیست، چراکه هزینه‌های جاری در استان عریض و طویل می‌شود.
وی گفت: انتظار داریم سازمان مدیریت و گروه‌های کارشناسی استان، به مجمع نمایندگان استان کمک کنند تا بتوانیم بودجه 97 استان را در کمیسیون تلفیق و بودجه بهتر هدایت کنیم.
افضلی با اشاره به اینکه کاهش اعتبارات تملک و دارایی کشوری است و دلیل آن هم عملیاتی بودن بودجه 97 عنوان شده است، گفت امیدواریم با رایزنی‌ها در مجلس و کمیسیون تلفیق مدل درست‌تری برمبنای واقعیات بودجه‌ای کشور تصویب کنیم.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: غالب بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس پیش خواهد رفت و مجمع نمایندگان استان هم دراین‌خصوص چانه‌زنی‌ خواهد کرد، به‌خصوص که خراسان جنوبی در ردیف 8 استان محروم و کم‌برخوردارتر کشور قرار گرفته است.
افضلی تصریح کرد: کاهش میزان بودجه سال 97 سراسری و کشوری بوده و باید نسبت به جمعیت استان انتظار بودجه داشته باشیم.
وی افزود: قرار است بودجه سال 97 عملیاتی و به‌صورت بازه‌های زمانی سه ماهه اختصاص پیدا کند، یعنی اگر دستگاهی در سه ماهه اول عملکرد مناسبی داشته باشد، اعتبارات در سه ماهه دوم هم تخصیص پیدا خواهد کرد.


ردیف بودجه قزوين: یکی مانده به آخر
لايحه بودجه سال 1397، حکايت از کاهش بودجه استان قزوين در سال آينده دارد.
به‌ گزارش خبرگزاري آريا، در لايحه بودجه سال 1397 رتبه بودجه‌اي استان قزوين همچون سال‌هاي گذشته پايين است، به‌طوري‌که از 31 استان کشور در رديف 30‌ام قرار گرفته است، اين در حالي‌ است که مقايسه آماري نشان مي‌دهد وضعيت اعتبارات استان قزوين به‌رغم نقش مهم آن در کسب درآمد‌هاي مالياتي مطلوب نيست و نيازمند بازنگري و اصلاح است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه استان قزوين در بخش خبري 20 صداوسيما مرکز قزوين، مجموعه اعتبارات هزينه‌اي تخصيص يافته به استان قزوين را 863 ميليارد تومان اعلام کرد.
به گفته ابوالفضل ياري؛ اين ميزان اعتبار بين 36 دستگاه اجرايي استان، بنياد شهيد و آموزش و پرورش توزيع خواهد شد.
وي افزود:331 ميليارد تومان نيز اعتبارات تملک و دارايي سرمايه‌اي استان قزوين است.
یاری اضافه کرد: سهم بودجه استان از بودجه کشوري همواره بين 6/1‌دهم درصد تا 9/1 صدم درصد متغير بوده و امسال نيز 8/1 دهم درصد اعتبارات کشوري را به خود اختصاص داده‌ است.
وي تأکيد کرد: هدف ما رشد شتابان بودجه استان قزوين است و در سال 96 رتبه اول رشد اعتبارات را در کشور داشته‌ايم و امسال نيز جزء 10 استان اول کشور هستيم. وي اعلام کرد: به دليل کاهش بودجه کل کشور، بودجه سال 97 استان نيز نسبت به امسال کاهش يافته است.

منبع: جامعه فردا