بازی جدی است؛ روز گذشته نشست خبری اتحادیه املاک در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسد حسام عقبایی عقب‌نشینی کرده و دیگر نه‌تنها تمایلی به خراب‌کردن «دیوار» ندارد، بلکه خود هم وارد بازی شده و سایت «فست‌ملک» را راه انداخته تا نان اتحادیه‌های املاک آجر نشود. اسنپ، تپسی، کارپینو و دیگر استارت‌آپ‌هایی که وارد میدان شده‌اند هم داد تاکسی‌رانی را درآورده‌اند. بعید نیست اتحادیه‌های تاکسی‌رانی هم برای به‌روزشدن، فارغ از پیوستن رانندگان تاکسی‌رانی‌ و آژانس‌ها به این تاکسی‌های اینترنتی، وارد عمل شده و اقدام به راه‌اندازی تاکسی‌ها و آژانس‌های اینترنتی وابسته به اتحادیه‌ها کنند. بازی جدی است؛ استارت‌آپ‌ها تا پیروزی فاصله‌ای ندارند؛ اما در این میان، نقاط ضعف آنها را هم نمي‌توان ناديده گرفت. همین چندی پیش، یکی از رانندگان اسنپ که گواهی سوءپیشینه ارائه نداده بود، اقدام به تجاوز به یکی از مسافران می‌کند. از این دست اقدامات در کشورهای دیگر هم رخ داده است؛ کاربران اوبر، نرم‌افزار تاکسی اینترنتی مطرح جهان که اسنپ و تپسی و دیگر اپلیکیشن‌ها از آن الگوبرداری کرده‌اند نیز با خطاهای امنیتی روبه‌رو شده است. همین چندی پیش، خبر آمد که گواهی‌نامه ٤٠٠ راننده اوبر فقط در لندن، از ابتدای سال به‌ دلیل انجام جرم یا مزاحمت جنسی، باطل شده است. یکی از شیوه‌های معمول جرم آنها، توقف برابر بارها و کلوب‌ها برای شکار طعمه‌های مست بوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک به‌عنوان یکی از اتحادیه‌هایی که به نظر می‌رسد در مقابل تکنولوژی کم آورده و دست از انتقاد برداشته‌اند، اکنون وارد عمل شده و خبر از رقابتی جدید با راه‌اندازی سامانه خریدوفروش مسکن فست‌ملک می‌دهد. عقبایی همان کسی است که حدود یک ‌سال قبل، گفته بود «دیوار» از یک ‌سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر، ریسک معاملات را بالا برده است. او گفته بود اپلیکیشن «دیوار» را خراب می‌کند. حالا نه‌تنها این اپلیکیشن خراب نشده، بلکه رقابت با آن، وارد فاز جدیدی شده است. چندی پیش، خبرهایی که از اتحادیه‌های املاک به گوش می‌رسید، حکایت از آن داشت که بسیاری از مشاوران املاک هم برای اینکه کم نیاورند، آگهی خانه‌ها را به «دیوار» می‌دهند. روز گذشته عقبایی خبر داد سامانه «فست‌ملک» راه‌اندازی شده تا با پشتوانه اتحادیه املاک، به ثبت آگهی‌های خریدوفروش و اجاره و رهن خانه‌ها بپردازد. عقبایی در این نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در یک‌ سال گذشته تعداد زیادی سایت و اپلیکیشن‌ خریدوفروش مسکن در کشور راه‌اندازی شده است، آیا تخلفی به اتحادیه املاک گزارش شده است یا خیر،‌ گفت: سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن چند گروه هستند؛ بنابراین آن گروه‌هایی که زیرمجموعه اتحادیه املاک باشند، شناسنامه دارند و گزارشی از تخلف به ما ارائه نشده است؛ اما در برخی موارد، در دریافت حق کمیسیون تخلفاتی به ما گزارش شده است. عقبایی ادامه داد: تخلفات زیادی از یک‌سری سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که شناسنامه ندارند و خودسرانه اقدام به راه‌اندازی این سایت‌ها کرده‌اند، گزارش شده که در حال بررسی آنها هستیم. رئیس اتحادیه مشاوران املاک از راه‌اندازی سامانه فست‌ملک خبر داد و گفت: با راه‌اندازی سامانه فست‌ملک، از این پس مشاوران املاک و مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت (fastmelk.com) درخواست خود را برای خریدوفروش یا درخواست خرید یا اجاره در این سایت که زیرمجموعه سامانه رسمی و ملی املاک و مستغلات کشور است، ثبت کنند.
عقبایی افزود: مشاوران املاک در کشور به فست‌ملک متصل می‌شوند و امکان اتصال برای تمام مشاوران املاکی که پروانه رسمی دارند، میسر خواهد شد؛ بنابراین مشاوران املاکی که دارای پروانه نیستند، نمی‌توانند از خدمات فست‌ملک استفاده کنند. در این سامانه، مشاوران املاک فایل‌های خود را ارائه می‌دهند و مردم با مراجعه به این سایت، به خوبی می‌توانند از ملک مدنظر و آدرس آن مطلع شوند.
او تصریح کرد: به‌هرحال، رقابت وجود دارد و شاید این سامانه که دو سال برای راه‌اندازی آن مطالعه شده است،‌ دو سال دیگر نیازمند به‌روزشدن باشد.
عقبایی سال گذشته در انتقاد به اپلیکیشن «دیوار»، گفته بود: من به‌ واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می‌کنم؛ چون مشاوران املاک را حذف کرده است. ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی‌های سایت دیوار، ضرر می‌کنند. در معاملات مسکن نباید واسطه را حذف کنیم؛ درحالی‌که «دیوار» واسطه را حذف کرده است؛ اما نرم‌افزارهایی مثل آلونک با مشاوران املاک در ارتباط هستند و این راه اصولی و صحیح است.