"نارضایتی جامعه پزشکی از نحوه واگذاری ها در شهرک سلامت" خبری بود که هفته گذشته یک عضو شورای شهر اصفهان در جلسه علنی مطرح کرد. غلامحسين صادقيان، گفت: در حال حاضر برخی از کاربری های شهرک سلامت به صورت انحصاری به افرادی واگذارشده که علاوه بر زیر پا گذاشتن ضوابط وزارت بهداشت، موجب نارضایتی جامعه پزشکی شده اند. وی در ادامه از "جمالی نژاد" تقاضای فوری، برای برگزاری جلسه ای اختصاصی به منظور رسيدگی به این موضوع کرد؛ اما مگر روند واگذاری ها به چه نحوی بود که این گونه واکنش این عضو فعلی شورای شهر اصفهان را در برداشته است؟ مگر در زمان واگذاری این پروژه در سال های 89 و0 9 تمام جزئيات مشارکت با سرمایه گذار برآورد نگردیده که امروز تقاضای رسيدگی فوری از شهردار اصفهان می شود؟ و در نهایت چگونه در چنين فضایی می توان به آینده جذب سرمایه گذاری و جلب مشارکت ها خوش بين بود!؟.

داستان شهرک سلامت
باید گفت براساس برنامه پنجم توسعه، یکی از تکالیف دولت، حمایت از ایجاد شهرک های سلامت خصوصی است تا در آن ها به دور از ترافیک خیابان های شلوغ مرکز شهر، تمام خدمات پزشکی-تخصصی، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و .... را به صورت یکجا به بیماران ارائه شود. هرچند تاکنون ساخت چنین شهرک هایی در چهار کلانشهر اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز در دستورکار قرار گرفته، اما ورود جدی و همه جانبه بخش خصوصی به طرح هایی این چنین، برای نخستین بار توسط سرمایه گذار سیتی سنتر در اصفهان کلید خورد.
در 12 مهر ماه سال 90، کلنگ احداث شهرک سلامت اصفهان به عنوان اولین شهرک کشور، با مشارکت و سرمایه گذاری 21 درصدی شهرداری اصفهان با حضور پروفسور سمیعی نژاد، بر زمین زده شد. در اصفهان، شهر ابرپروژه های نیمه تمام، بسیاری حرف از شکست این طرح، در زمین "لم یزرع" و حاشیه ای شهر را می زدند؛ اما با برنامه ریزی و جسارت خاص مسعود صرامی، نه تنها مجموعه سیتی سنتر در این مگاپروژه شکست نخورد، بلکه اصفهان سرمایه گریز، با وجود سنگ اندازی های مختلف امروز شاهد رونق و استقبال بسیار زیاد این مجموعه بوده است. رؤیای سرمایه گذاری صرامی در طرح های بزرگ، این بار در بخش سلامت، بعد از گذشت حدود 6 سال با بهره برداری از فاز اول شهرک سلامت به واقعیت می رسد و کلینک های تخصصی، فروشگاه های طبی، مطب ها و ... تکمیل و عملیات اجرایی فاز دوم آن با پیشرفت 90 درصدی در دست اجراست و گفته می شود این فاز در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. طرحی که این شهر را به عنوان قلب توریست درمانی در منطقه، از مزیت های مختلف حضور گردشگران خارجی و داخلی بهره مند خواهد ساخت.

تنگ نظری؛ سنگ پیش پای بخش خصوصی

با این حال، چنانکه استاندار اصفهان نیز تصریح دارد؛ طرح های بزرگی از این دست، با وجود فرهنگ تنگ نظری در اصفهان، همیشه با اما و اگر و حتی گلایه و بعضاً سنگ اندازی هایی مواجه بوده اند. دکتر صادقیان، رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر اصفهان، معتقد است که نحوه واگذاری ها در شهرک های سلامت باید به صورت عادلانه همچون ٣٨ سال گذشته انجام پذیرد تا جامعه پزشکی بتواند در آن مستقر شود و اگر این رویه ادامه یابد به احتمال زیاد، سایر مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در سایر نقاط شهر تحت تأثیر قرار گرفته و عامل تضعیف اقتصادی آن ها می شود. او می گوید: کاربری های مربوط به داروخانه به یک شرکت برای تأسیس داروخانه واگذاری شده که این با آئین نامه و ضوابط مربوطه همخوانی ندارد و باعث ایجاد نارضایتی در جامعه داروسازی شده است.
دبیر انجمن داروسازان اصفهان نیز با اشاره به اینکه شهرک سلامت، با زیربنای 134 هزار مترمربع و استقرار حداقل ٣٠٠ پزشک عمدتاً متخصص و فوق متخصص، پتانسیل تأسیس حداقل ٣٠ داروخانه را دارد، می گوید: فضاى اختصاص داده شده به داروخانه ها در مجموع حدود دو هزار متر است و طبق نقشه فعلی قرار است ١٢ داروخانه با متراژهایی از ٨٠ تا ٣٤٠ متری در شهرک سلامت ساخته شود. اما به گفته سیدعلی فاطمی، درحالی که سرقفلی واحد هاي تجاري که برای تأسیس داروخانه در این شهرک در نظر گرفته شده در سال ٩٢ به قیمت متری ۷ میلیون تومان، یکجا به یک شرکت خصوصی واگذار شده و امروز همان شرکت، این واحد ها را برای واگذاری بخشی از سهام خود به داروخانه داران به قیمت متری ٣٠ تا ٤٠ میلیون تومان ارزش گذاری کرده است.
او معتقد است که خرید و فروش ملک و ساختمان در این چند سال در تمام ایران راکد بوده و در یک حساب سرانگشتی اگر شرکت سازنده شهرک سلامت، زمين ها را از شهردارى یا مالک خصوصی دیگری در منطقه ارزان قیمت اصفهان، حدود متری ٤٠٠ هزار تومان خریداری کرده باشد، می تواند به سود سرشار متولی خصوصی ساخت این شهرک پی برد. فاطمی ادامه می دهد: با توجه به ارزش سهام شرکت های خصوصى درگیر در این پروژه ها در کوتاه مدت، ممکن است شبهاتی درمورد شیوع واسطه گري و دلالی و نقش دستگاه های مرتبط با این پروژه نظیر شهردارى، دانشگاه و ... ایجاد شود و باید پیش از هرگونه اتفاق موضوع از طریق مراجعی چون سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، انجمن داروسازان و ... مورد پیگیری قرار گیرد.
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به شیوه واگذاری داروخانه ها در این شهرک، می گوید: شرکت خصوصی مالک سرقفلی داروخانه ها (شامل بعضی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی)، اقدام به واگذاری نیمی از سهام خود به داروسازان متقاضی تأسیس یا جابجایی داروخانه به شهرک می کند. از این رو مؤسس باید مجوز داروخانه را به شرکت واگذار کند و معادل قیمت ٢٠ متر از فضاي تجاري شرکت را به قیمت روز (حدود متری ٤٠ میلیون تومان) خریداری کند تا صاحب یک سهم در شرکت شود. علاوه بر این، بحث نحوه تقسیم سود داروخانه ها نیز حائز اهمیت است. آن گونه که برنامه ريزي شده، سود همه داروخانه ها در یک سبد واحد ریخته می شود و هر مؤسسی به اندازه سهمش برداشت می کند. از این رو بدیهی است که سود نیمی از داروخانه ها همواره به جیب مؤسسین شرکت واریز می شود.

سرمایه گذار؛ گوشت قربانی
اما در سوی دیگر این ماجرا، مسعود صرامی مجری ساخت شهرک سلامت می گوید: چهار سال برخی پزشکان برای اینکه کسی به شهرک نیاید و آنجا شکل نگیرد مخالفت کردند. اما ما برای رونق و شکل گیری این شهرک، پزشکانی همواره مورد اعتماد مردم و از بهترین متخصصین این شهر و کشور را برای ورود انتخاب کردیم و با شرایط ارزان و اقساط بلند مدت، امکان حضور و استقرار آن ها را در این مکان را فراهم ساختیم. وی با اظهار تأسف از اینکه پزشکان نباید قیمت ملک را تعیین کنند، بلکه خدمات ایجاد شده تعیین کننده قيمت است، تصریح می کند: متأسفانه امروز که این شهرک در مراحل نهایی کار قرار دارد؛ برخی از پزشکان بي تعهد درنظر دارند شهرک سلامت را به مرکزی برای تجارت خود همچون خیابان آماده گاه و شيخ صدوق درآورند .
صرامی با تأکید بر اینکه شهرک سلامت اصفهان اولین مرکز بیمارمحور کشور است و تمام خدمات مورد نیاز، با احترام در این شهرک ارائه می شود، می گوید: شهرک سلامت تنها یک ساختمان نیست؛ در آن شرايطي فراهم شده تا بیمار را نه به چشم یک نیازمند مستأصل، که به صورت انسانی عزتمند تنها به درمان و بهبود خود فکر کند. وی تصریح دارد: باید امکانی فراهم ساخت تا بیمار نیز بداند در سخت ترین شرایط به عنوان یک انسان دارای احترام و عزت است و مجموعه ای بسیار عظیم با تلاشی شبانه روزی دست به کار شده تا وی سلامت خود را باز يابد.‎
صرامي افزود: امروز در کشورهای توسعه یافته از شهرک سلامت با عنوان "صنعت" نام می برند. صنعتی که برای بومی سازی آن چند ده میلیارد تومان تنها در حوزه R&D هزینه شده است. کارآفرین برجسته اصفهان، اما تأکید می کند که علیرغم خواسته شهردار برای برگزاری جلسات کارشناسی بین شهرک و کمیته بهداشت و سلامت شورای شهر و با وجود پیگیری از طریق مرکز سرمایه گذاری و مشارکت ها متأسفانه این نشست در پنج سال گذشته برگزار نشد و امروز شاهد برخی صحبت ها هستیم. وی ادامه می دهد: متأسفانه به غیر از دکتر جوادی، دكتر اصغري، تعدادی از معاونين درمان و مسئولين ارشد وزارتي، كسي به شهرك سلامت نيامده و آقاي دکتر صادقیان تا امروز یکبار زحمت بازدید از پنج سال تلاش شبانه روزی سرمایه گذاران این طرح را به خود نداده اند .

از هیچ امکان دولتی استفاده نکرديم
به گفته مدیرعامل شرکت پرستیژلند، سرمایه گذاران این طرح ملی نه تنها وام از بانک های کشور دریافت نکردند بلکه حتی یک خودکار هم از منابع وزارت درمان نگرفتند تا امروز بتواند از همه آن هایی که از شهرک سلامت بهره خواهند گرفت درخواست احترام به حقوق بیمار را به عنوان شرط ورود به شهرک داشته باشند.
صرامی اما با صراحت می گوید: شهرداری که خود باید برای خدمات درمانی و رفاه مردم سرمایه گذاری کند، وجه زمین شهرک سلامت را بیشتر از قیمت روز منطقه بندی در زمان واگذاري گرفت و حتی بابت پروانه و فضای مشاعات نیز بیش از قیمت منطقه، پول دریافت کرد. وی تأکید می کند: زمانی که در محل ساخت شهرک، تلفن، آب، برق و خدمات زیر بنایی وجود نداشت، سرمایه گذار را گوشت قربانی به حساب آوردند و او را مجبور به ایجاد زیر ساخت های لازم شهري کردند و زمانی که از انجمن داروسازان و مراكز وابسته به درمان و پزشكان درخواست همراهی کردیم ما را به ناداني برای ساخت شهرك سلامت در مكان فعلي محکوم نمودند و با جملاتی مانند،"چه كسي مي رود پل تمدن مطب و داروخانه تأسيس كند!!!" موردتمسخرقراردادند. وی با بیان اینکه شهرک سلا مت قرار است مانع باندبازی های گسترده در حوزه سلامت باشد، تأکید می کند: برخی می خواهند، چند داروخانه شهرک، توسط پنج یا یا شش نفر خاص تصاحب شود و سپس با رابطه غير اخلاقي و امتياز دادن به كلينيك ها ، هر یک سهم بیشتری از فروش دارو را به خود اختصاص دهند. وی با صراحت می گوید: ما در شهرک سلامت براساس استانداردهای روز دنیا عمل می کنیم و به دنبال جمع کردن این باندبازی ها هستیم. هرکس که شرایط ما را بپذیرد می تواند كلينيك، داروخانه، تصوير برداري و آزمايشگاه شهرک را خریداری کنند.

سرمایه گذاران را دلسرد نکنیم!
به نظر می رسد در شرایطی که کشور نیازمند جذب و حضور سرمایه گذاران خارجی، برای حضور توانمند در توسعه و آبادانی کشور است؛ اینگونه تخریب و سنگ اندازی ها پیش پای سرمایه گذاران داخلی، عرصه را برای حضور سرمایه گذاران خارجی تنگ تر خواهد داد. بی تردید در شرایط کنونی تمام اقشار جامعه به دنبال دریافت خدمات مطلوب و شایسته به خصوص در بخش سلامت و درمان هستند؛ شهرک سلامت، در امتداد پروژه موفق اصفهان سیتی سنتر، می تواند به عنوان یک پروژه ملی، تحولی مهم در صنعت درمان این شهر و کشور محسوب گردد که در سال اقتصادمقاومتی؛ اشتغال و تولید باعث بکارگیری نیروهای بومی بسیار و ارز آوري فراوان باشد. به نظر می رسد باید با وفاق ملی، دست سرمایه گذاران را برای این دست از پروژه ها باز گذاشت تا سرانجام و سرنوشت این طرح به پروژه هایی همچون برج جهان نما، میدان امام علی (ع)، ورزشگاه نقش جهان، شهر رویاها و ... تبدیل نشود. از سوی دیگر باید بر این نکته نیز اذعان داشت که در دنیای پیشرفته امروز، همانند کشورهای توسعه یافته، ارائه خدمات باید به گونه ای رقابتی انجام شود و در این راه نباید با سنگ اندازی پیش پای سرمایه گذاران، آن ها را دلسرد كنیم .

ریحانه سجادی