استاد برجسته خاک‌شناسی و سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان با تاكيد بر اينكه کادمیون موجود در تالاب گاوخونی چند برابر حد مجاز است، گفت: اگر تالاب گاوخونی به‌صورت کامل مبدل به یک کانون ریز گرد شود با یک سونامی ریز گردها و فلزات سنگین روبه‌رو خواهیم شد.

احمد جلالیان در چهاردهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: بررسی نمونه‌های متعدد برداشته‌شده از تالاب گاوخونی مشخص می‌کند که این محل دارای فلزات سنگین و سمی نظیر کامیون، سرب، روی، نیکل، مس و تا حدودی جیوه و آلومینیوم است که متأسفانه بیشتر از حد مجاز نیز است.
وي که بر روی ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی مطالعه می‌کند، ادامه داد: مطالعات در سه قسمت شامل تالاب گاوخونی، زیر حوضه‌ی تالاب و شناسایی ریز گردها انجام‌شده است.
سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: وجود نوعی خاک رس رونده، وجود مقادیر زیاد کادمیوم، بافت سنگین و وزش بادهای شدید ازجمله موارد نگران‌کننده است که باید نسبت به آن‌ها بسیار حساس بود.
وي با بیان اینکه وجود چنین فلزاتی در این تالاب منشأ انسانی دارد، بيان داشت: استفاده از کودهای فسفاته و آفت‌کش‌ها توسط کشاورزان در طول سالیان دراز، وجود موتورهای دیزلی برای پمپاژ آب، وجود بزرگراه اصفهان یزد، تردد وسایل نقلیه گازوئیل سوز در مجاورت تالاب و معدن‌های نمک و وجود سنگ‌های آذرین در اطراف کوه سیاه ورزنه ازجمله فرضیه‌هایی است که در خصوص منشأ این فلزات مطرح‌شده است.
جلاليان افزود: باوجود اینکه هنوز تالاب به‌صورت کامل فعال نشده اما میانگین فرونشست‌های اتمسفری 46 تن در سال است که می‌تواند فلزات سنگین موجود در بستر تالاب را به‌صورت کامل جابجا و مقدمه‌ یک بحران بزرگ را فراهم كند.
سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در سال 95 هیچ پایشی بر روی تالاب گاوخونی انجام‌نشده است، گفت: به‌صورت مرتب در جلسات سازمان محیط‌زیست، اتاق فکر استان و ... درخواست و تاکید داشته‌ایم که تالاب گاوخونی باید به‌صورت دائم موردبررسی و پایش قرار بگیرد که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
جلالیان الگو گرفتن از ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه و جاری شدن حق آبه تالاب را راه‌حل برون‌رفت از این بحران دانست و ادامه داد: وضعیت تالاب به‌گونه‌ای است که بهتر است آبی که برای کاشت هزار هکتار گندم مورداستفاده قرار می‌گیرد را به تالاب گاوخونی روانه کنیم و خسارت کشاورزان را بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر تالاب گاوخونی به‌صورت کامل مبدل به یک کانون ریز گرد شود با یک سونامی ریز گردها و فلزات سنگین روبه‌رو خواهیم شد، گفت: در صورت بروز چنین اتفاق شومی نه‌تنها اصفهان بلکه شهرهایی که در فاصله‌ی هزار کیلومتری آن نیز قرارگرفته‌اند از تبعات آن مصون نخواهند بود.