اقتصاد بازار: عبدالحسین ساسان کارشناس مسائل اقتصادی واستاد سابق دانشگاه اصفهان گفت: ظرفیت اکولوژیکی و زیست محیطی اصفهان به نقطه بسیار شکننده ای رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازارعبدالحسین ساسان در همایش تحول و توسعه در مدیریت شهری که به منظور نقد و بررسی کارنامه عملکرد شورای چهارم اسلامی در محل اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، با ابراز نگرانی از آینده اصفهان اظهار کرد: آینده اقلیم اصفهان، آینده خوبی نیست. اصفهان از ظرفیت‌های خود گذر کرده است.
وی افزود: اصفهان شهر کیفیت هاست، شهر کمیت ها نیست زیرا سرشت این شهر را خدا اینطور خلق کرده است.
عضو سابق هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان این مثال که برای سنجش قدرت نگه داری یک زنجیر باید توان حلقه ضعیف آن را در نظر بگیریم، افزود: برنامه ریزی شهری در اصفهان نیز باید بر اساس نقاط ضعف این شهر صورت بگیرد.
وی با اشاره به ادوار مختلف تاریخی که بر اصفهان گذشته و تجربه های تاریخی این شهر از دوره هایی که به عنوان پایتخت این مرز و بوم انتخاب شده است، گفت: اگر تاریخ را می خواندیم به ما می آموخت که اصفهان قابلیت رشد و توسعه بادکنکی را ندارد.
ساسان در تعریف ' کیفیت '، گفت: به جای اینکه در حوزه خدماتی مدام به دنبال ساخت جاده و اتوبان باشیم و با اینکار به دعوت از روستا ها و شهرهای اطراف برای آمدن به اصفهان بپردازیم ، درآمدهای اصفهان را در دل محلات اصفهان هزینه کنیم و نگذاریم از درون پوچ شود.
وی افزود: جهان سوم و کشورهای توسعه نیافته به داشتن شهرهای دونات شکل ( از درون تهی با اطراف و حاشیه های پر) معروف هستند باید از دونات شکل شدن شهر اصفهان دوری و اجتناب کنیم.
ساسان تصریح کرد: اصفهان از مرکز پوسیده شده و اطرافش بزرگ و بزرگتر شد در حالیکه زمین های اطراف اصفهان حاصل از تجاوز ما به طبیعت بکر، و محیط زیست است.
عضو دور اول شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: دوای درد شهر اصفهان، آتش بس دادن به رشد کمی و جمعیتی این شهر است زیرا حداکثر ظرفیت اکولوژیکی اصفهان 500 هزار نفر است اما در حال حاضر چهار برابر این ظرفیت جمعیت موجود اصفهان است.
وی افزود: این جمعیت چهار برابری به معنی حداقل چهار برابر شدن ترافیک، صنعتی شدن، آلودگی و غیره است.
ساسان تاکید کرد: مردم اصفهان باید بدانند که خوزستانی ها در برابر باران موشک، بی آبی و بی برقی دوام آوردند اما در برابر توفان گرد و خاک، نه و این بدان معناست که شرایطی بس دشوارتر در انتظار اصفهان است.
وی گفت: ما بااستفاده آب برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی در واقع سهم آب گاوخونی را به یغما می بریم و این باتلاق در آینده ای نزدیک با به پا کردن توفان گرد و خاک پاسخ این رفتار ما را خواهد داد.
وی تاکید کرد: من ضد توسعه کمی هستم و معتقدم باید در جهت رشد کیفی اصفهان گام برداشت.
ساسان گفت: یک کاندیدای شورای شهر باید راهکار توقف رشد کمی در اصفهان را بداند و برای عمل به آن با طرح و برنامه ریزی تلاش کند.
وی سه راه اصلی را برای شهر اصفهان در شرایط کنونی را به ترتیب خوان اول، پیدا کردن یک تئوری برای شهر، خوان دوم اینکه مردم با آگاهی و بینش به پای صندوق های رای بیایند زیرا هرگاه فرهنگی ها، اهالی دانش و قشر کتابخوان یک جامعه با صندوق های رای قهر کنند آن جامعه 100 سال عقبگرد می کند و خوان سوم تبدیل کثرت به وحدت، بیان کرد.