اقتصاد بازار: شهردار اصفهان گفت: تا زمانی که هوای پاک را به عنوان یک حق شهروندی به صورت جدی مطالبه نکنیم و 19 دستگاه متولی امر با یکدیگر در این زمینه متحد و هماهنگ نشوند مشکلات این حوزه همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از شهرداری اصفهان، برنامه «مناظره» هر هفته جمعه ها با حضور مسئولان حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از شبکه یک سیما پخش می شود. در مجموعه جدید این برنامه هر بار چهار نفر از مسئولان مرتبط با موضوع برنامه، دعوت می شوند و با حضور 16 نفر از پژوهشگران، کارشناسان و خبرنگاران درباره عملکرد خود در زمینه مسئولیت شان پاسخ می دهند. صبح امروز مهدی جمالی نژاد به همراه علی اصغر رجبی رییس مرکز ملی هوا سازمان حفاظت محیط زیست ، رسول یار احمدی مدیرکل دفتر HSE وزارت صنعت معدن تجارت و احد افتخار اردبیلی کارشناس محیط زیست در این برنامه حضور داشته و با یکدیگر به تبادل اطلاعات و پاسخگویی به سوالات پرداختند.
آلودگی هوا تنها محدود به مرگ انسان ها نیست
جمالی نژاد، شهردار اصفهان در این برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا یک مسئله قدیمی است که کشور های توسعه یافته و حتی شهر های کوچک هم در شرایط فعلی گرفتار آن شده اند تاکید کرد: به عقیده من آلودگی هوا عارضه بدخیم زیست محیطی در قلب شهرهاست که متاسفانه هنوز بصورت جدی به کنترل آن پرداخته نشده است. وی افزود: هوای آلوده به تدریج وارد ریه های مردم شده و رفع آن اقدامی زمان بر است و به همین دلیل نتوانسته به صورت جدی خطرات خود را به مسئولین گوشزد کند. وی با بیان این که آلودگی هوا تنها محدود به مرگ انسان ها نیست هشدار داد: رشد انواع بیماری و سرطان ها یکی از نتایج بروز آلودگی هواست که البته تنها از طریق اقدامات سخت افزاری کنترل این عارضه امکان پذیر نیست و باید فرهنگ سازی نیز به عنوان ضرورت مورد توجه مسئولین کلان کشور هم قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد: شهردار اصفهان گفت: تا زمانی که هوای پاک را به عنوان یک حق شهروندی به صورت جدی مطالبه نکنیم و 19 دستگاه متولی امر با یکدیگر در این زمینه متحد و هماهنگ نشوند مشکلات این حوزه همچنان ادامه خواهد داشت.
صنایع بزرگ عامل آلودگی هوای اصفهان هستند
شهردار اصفهان با اشاره به مهاجرت های بی رویه از روستا به شهر ها گفت: از جمعیت 5 میلیون نفری استان اصفهان نیمی از آنها در مرکز استان مستقر هستند و روز به روز به این جمعیت افزوده می شود و همین امر سبب شده تا امروزه در شهرداری اصفهان انقلاب بزرگی در حوزه فرهنگ سازی برای کنترل آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار دهیم که پویش سه شنبه های بدون خودرو و یکشنبه های با اتوبوس از شهر اصفهان به کل کشور تسری پیدا کرده است. جمالی نژاد تاکید کرد: اطراف شهر اصفهان را تعداد زیادی از واحد های صنعتی اشغال کرده که همین باعث شده شهر اصفهان در محاصره این آلاینده ها قرار گیرد به طوری که می توان به صراحت گفت اصفهان که در معرض صنایع بزرگی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه ، پلی اکریل ، پالایشگاه و .... قرار دارد نه تنها از عوارض آلایندگی این صنایع به خوبی بهره مند نمی شود بلکه بخش عمده آلودگی هوای اصفهان از وجود همین صنایع بزرگ بخصوص پالایشگاه اصفهان است. شهردار اصفهان اضافه کرد: مسئولان تنها به دنبال معلول می گردند در حالی که از علت ها غافل شده اند و باید سوال شود که چرا این وضعیت برای شهر ها بوجود آمده است و علت اصلی این آلودگی در شهرها چیست؟
مدیریت واحد شهری به فراموشی سپرده شده است
وی با ابراز گله مندی از محاسباتی که تنها روی مصرف سوخت صورت می گیرد بیان کرد: مصرف سوخت تنها یک بخش از مشکلات ما است در حالی که از پارامتر های دیگر غافل شدیم و این به تنهایی مشکلات ما را رفع نمی کند. شهردار اصفهان با اشاره به مدیریت واحد شهر ها گفت: اگر از همان ابتدای شروع برنامه سوم توسعه به این مهم توجه می شد اکنون شاهد این مشکلات نبودیم در حالی که علت بی توجهی به این مهم مشخص نیست و عدم توجه به این مسئله، سیبل مشکلات که همان ساکنان شهرها و مردم هستند را در آماج حملات خود قرار داده است.
نیاز به کمک های دولتی برای توسعه ناوگان عمومی
وی با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است اضافه کرد: ما برای تحقق این امر نیازمند کمک های دولتی هستیم این در شرایطی است که خبری از کمک های دولتی نیست و ما باید به تنهایی یک دستگاه اتوبوس 400 میلیون تومانی را تهیه کنیم که این موضوع هم با توجه به درآمد های شهری واقعا دشوار است. وی به اقدامات انجام شده در شهرداری اصفهان در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: افزایش چشمگیر روزهای سالم نسبت به سال قبل تنها با تغییر مصرف سوخت کارخانه ها محقق نشده است بلکه ما در شهر اصفهان جایگزین کردن اتوبوس های جدید ، اجرای طرح زوج و فرد، افزایش حجمی فضای سبز ، استفاده از انرژی پاک، راه اندازی حمل و نقل برقی ، تصویب ساخت مسیر و افزایش ایستگاه های دوچرخه را نیز به انجام رسانده ایم. جمالی نژاد تاکید کرد: در حال حاضر با همکاری هایی که با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری داشته ایم موتور های برقی را در شهر توسعه داده و به عنوان الگویی جدید از حمل و نقل پاک به شهروندان معرفی کرده ایم. شهردار اصفهان تاکید کرد: باید با توزیع عادلانه خدمات جمعیت شهرهای میانی را حفظ کرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال مشکلات محیط زیستی هم رفع شود.
جمالی نژاد در پایان گفت: تا زمانی که نتوان هوای پاک را به عنوان یک حق شهروندی مطالبه کرد این مشکلات ادامه خواهد داشت که البته با تحقق مدیریت واحد شهری می توان این مشکل را در یک برنامه 5 ساله رفع کرد این در حالی است که در حال حاضر مدیریت هماهنگ شهری در اصفهان مورد توجه قرار گرفته اما به مرحله مدیریت واحد هنوز دسترسی پیدا نکرده ایم.
توجه شهردار اصفهان به هوای پاک برای شهروندان
سوال این برنامه تلویزیونی این بود که اگر روزی به دلیل آلودگی هوا مجبور به تعطیلی واحد های صنعتی باشیم آیا باید این واحد ها را تعطیل کرد یا آلودگی هوا را تحمل کرد، که در پاسخ به این سوال شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات سلامتی این مسئله، گزینه تعطیلی واحد های صنعتی را انتخاب کرد که در پایان این برنامه نیز 61.53 از پیامک ها متعلق به این گزینه بود.