اقتصاد بازار: شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه روابط اصفهان و ایروان در دستور کار است، گفت: این دو شهر می‌توانند نماد دیپلماسی شهری جهان باشند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، مهدی جمالی‌نژاد پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با سفیر ارمنستان با اشاره به ارتباط دیرینه ایران و ارمنستان در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و سیاسی اظهار داشت: این دو کشور در این زمینه‌ها اشتراکات فرهنگی و راهبردی زیادی نیز دارند.

وی با بیان اینکه اوج تعاملات کشور ایران و ارمنستان در شهر و استان اصفهان به خوبی قابل مشاهده است، افزود: باید توجه داشته باشیم که استان اصفهان یکی از استان‌های تاثیرگذار کشور در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی کشور است و پس از جدایی البرز از استان تهران، اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور معرفی شد.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای جذابیت‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی زیبایی است، اضافه کرد: در این استان بیش از ۲۰ هزار جاذبه تاریخی وجود دارد و دو هزار مورد از این جاذبه‌ها نیز در شهر اصفهان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان در سه دوره آل بویه، سلجوقیه و صفویه پایتخت کشور ایران بوده است، تصریح کرد: این شهر همچون تونل زمانی است که می‌توان آثاری از سه دوره تاریخی را در آن مشاهده کرد.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه محورهای گردشگری برای شهر اصفهان تعریف شده است، بیان داشت: محور جلفا نیز یکی از محورهای گردشگری اصفهان است چراکه در این منطقه شاهد زندگی بسیار دوستانه و نزدیک اقوام و ادیان مختلف هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه از گذشته‌های دور تاکنون صفاخانه‌ها در شهر اصفهان برای نزدیکی ادیان توحیدی به همدیگر راه‌اندازی شده است، ابراز داشت: در این راستا گردهمایی ادیان توحیدی نیز در اصفهان برگزار می‌شود و هر ساله رهبران و پیروان ادیان الهی مختلف در این شهر گرد هم می‌آیند.

شهردار اصفهان همچنین به خواهر خواندگی ایران و ارمنستان اشاره کرد و افزود: در این تفاهم‌نامه خواهر خواندگی مباحث بسیار زیادی مطرح شده است که باید به آنها جامه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه ضروری است در راستای توسعه روابط فرهنگی، آموزشی، گردشگری و دانشگاهی کشور ایران و ارمنستان گام برداریم، اضافه کرد: از این رو باید با تعامل بیشتر به این موضوعات نیز توجه بیشتری داشته باشیم.

جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه توسعه روابط تجاری و بازرگانی اصفهان و ایروان را در دستور کار قرار می‌دهیم، گفت: همچنین برای توسعه روابط فرهنگی نیز پیشنهاد می‌شود که هفته فرهنگی اصفهان در سال جدید میلادی که در پیش است در ارمنستان برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود در مسجد کبود ایروان نیز نمایشگاهی از صنایع دستی شهر اصفهان راه‌اندازی شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه روابط گردشگری بین دو کشور ایران و ارمنستان می‌تواند زمینه ساز رونق اقتصادی دو کشور شود، افزود: همچنین باید توجه داشته باشیم که شهر اصفهان در حال حاضر عضو سازمان‌های جهانی زیادی است و از این رو ارمنستان می‌تواند از این ظرفیت بهره برداری لازم را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه روابط اصفهان و ایروان در دستور کار است، گفت: این دو شهر می‌توانند نماد دیپلماسی شهری جهان باشند.

جمالی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان شرکت‌های وابسته زیادی دارد، افزود: این شرکت‌ها توان سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی را دارند و از این رو می‌توان از ظرفیت آنها برای سرمایه‌گذاری در ارمنستان استفاده کرد.

وی بیان داشت: همچنین شهرداری این آمادگی را دارد که زمین‌ها و تسهیلاتی را برای سرمایه‌گذاران ارمنی برای سرمایه‌گذاری در این شهر اختصاص دهد.

شهردار اصفهان همچنین پیشنهاد کرد که تیمی رسانه‌ای از کشور ارمنستان به اصفهان سفر کرده و با تولید مستنداتی از آداب و فرهنگ مردم اصفهان، فرهنگ مردمان این شهر را به مردم ارمنستان معرفی کنند.