اقتصاد بازار: رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه ديابت امروزه به بيماری دوران ميانسالی، جوانی و حتی نوجواني تبديل شده و آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است، گفت: کم‌تحرکی و تغذیه نادرست عامل ابتلا به بیماری دیابت است.
محمدحسن انتظاری در نشست خبری هفته سلامت در جمع خبرنگاران با اشاره به درگیری مردم جامعه با بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون، چربی خون و دیابت، اظهار کرد: طی 50 سال اخیر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مورد توجه قرار گرفته و غلبه بر دیابت به عنوان موضوع شعار سال سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه مطرح می‌شود ژنتیک سهم زیادی در ابتلا به بیماری دیابت دارد یک تصور نادرست است، تاکید کرد: باید دانست که ژن‌ها در سال‌های اخیر تغییر نکرده بلکه عواملی همچون کم‌تحرکی و تغذیه نادرست احتمال افزایش به بیماری دیابت را افزایش داده است.
به گفته رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان، اگر سیستم کنترل گلوکز به رهبری انسولین در بدن انسان، آسیب ببیند حتی خوردن یک حبه قند می‌تواند قند خون ما را 2 برابر کند.
وی تاکید کرد: استفاده از موادی که دارای قند‌هایی هستند که به کندی جذب بدن می‌شوند و منشأ طبیعی دارند در کنار تحرک کافی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری قند بسیار مؤثر باشد.
انتظاری با اشاره به حرکت بیماری قند از کهنسالی به میانسالی، خاطرنشان کرد: مصرف چیپس و موادی از این دست که دارای اسید چرب ترانس هستند در کشور افزایش یافته و این موضوع زمینه را برای ابتلای نوجوانان و جوانان به بیماری قند فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه هرگونه اختلال در قند خون بدن بر ساز و کار این سیستم اثر می گذارد و موجب تغییر قند خون می شود، تصريح كرد: ديابت امروزه به بيماری دوران ميانسالی، جوانی و حتی نوجواني تبديل شده و آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است که یکی از دلایل آن افزایش مصرف مواد غذایی است که قندشان سریع جذب می شود.
وی با بيان اشاره به اینکه قندهای تصفیه شده باعث افزایش قند خون می شود، افزود: استفاده از قندهای طبیعی راهکار کمک به تنظیم قند خون بدن است.
مديرعامل محصولات بدون قند و رژيمی کامور نیز در اين نشست با اشاره به اینکه 8 تا 10 درصد از ايرانيان دچار ديابت هستند، که این آمار از متوسط جهانی ابتلا به این بیماری بیشتر است، اظهار کرد: در هر 2 ثانيه يك نفردر جهان به اين بيماری مبتلا می شود و در هر هشت ثانيه يك نفر بدليل اين بيماری جان خود را از دست می دهد.
علی سرشوقی با بیان اینکه تا چند سال آینده بیماری دیابت به یک کشور پرجمعیت در جهان تبدیل می شود، گفت: هم اكنون در جهان 400 ميليون نفر گرفتار دیابت هستند که پيش بينی می شود اين رقم در سال 2035 ميلادي به 600 ميليون نفر برسد.
به اعتقاد وی، آمار رو به رشد دیابت ایجاب می کند محصولی با کاهش یا حذف شکر تصفیه شده تولید شود البته در استفاده از محصولات دارای قند سالم، برندها اهميت ندارد، بلكه استفاده از اين نوع محصولات مهم است.
مدیرعامل شرکت کامور گفت: محصولات دارای قند سالم و رژیمی در تمام كشورها وجود دارد که یک جایگزین مناسب به جای قند و شکر برای افراد دیابتی و دوستداران سلامت حسوب می شود.
وی یادآور شد: اين شركت به عنوان اولين و بزرگترين توليدكننده اين صنعت در محصولات متنوع، حدود 25 سال است که در محصولات خود شكر را به طور حذف و به جای آن از جايگزين های طبيعي شكر تهییه شده از ایزومالت طبیعی استفاده كرده است.
سرشوقی اضافه كرد: تعامل اين مجموعه توليدی با نهادهايی نظير آموزش و پرورش، شركت نفت، ورزش و جوانان و شهرداری ها و دانشگاه ها نيز در راستای فرهنگسازی مصرف اين نوع محصولات در حال اجرا است.
مدیرعامل خیریه دیابت اصفهان نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه بیماری دیابت هر سال در حال پیشرفت روز افزون است، بیان کرد: با این بیماری می‌توان سالها زندگی کرد اگر آگاهی کامل در زمینه درست زندگی کردن و مصرف صحیح غذا داشته باشیم.
احمد نیلفروشان با بیان اینکه دیابت نوع یک که مخصوص کودکان است بین نیم تا یک درصد از جامعه کودکان را در بر گرفته است، افزود: عدم تحرک کافی و زندگی شهرنشینی و مصرف غذاهای ناسالم دلیل بروز چاقی و دیابت در کودکان ما شده است.
مدیرعامل خیریه دیابت اصفهان تاکید کرد: اگر دیابت کنترل نشود، چشم، قلب، کلیه، اندام‌های تحتانی بدن دچار مشکل می‌شوند به طوری که هر سه دقیقه یک پا قطع می‌شود و روزانه در بیمارستان الزهرا(س) شاهد قطع شدن یک پا هستیم.
وی با بیان اینکه دیابت شکارچی افراد چاق است، گفت: دیابت بیماری پر هزینه است به همین دلیل افراد خیر برای پیشگیری و آموزش افراد به مراکز خیریه کمک کنند.