اقتصاد بازار: استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، نبود پایگاه داده اطلاعات زاینده رود را یکی از چالش های جدی پیش روی این رودخانه برشمرد و گفت:هنوز بصورت دقیق مشخص نیست که بخش کشاورزی، صنعت و شرب چه میزان آب از این حوضه برداشت می کنند.
علی یوسفی در نخستین جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در سال 95 افزود: مشخص شدن حق آبه ها، مشترکان و نظارت دقیق بر میزان برداشت آن می تواند منابع آبی رودخانه زاینده رود را مدیریت کند .
وی با اشاره به تغییر مدیریت منابع آبی طی سه دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته گفت: در دهه 80 میلادی منابع آب بر اساس عرضه به همه بخش ها مدیریت می شد و در دهه 90 میلادی بر اساس تقاضا و از ابتدای قرن 21 بر اساس حکمرانی آب مدیریت می شود.
وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی رودخانه زاینده رود عملکرد اثربخشی در این راستا نداشته است، افزود: بسیاری از بندهای مصوبه 9 ماده پس از دو سال اجرایی نشده است و نشان می دهد که این شورا نتوانسته این حوضه را بصورت یکپارچه و هماهنگ مدیریت کند و باید حمکرانی جدید برای رودخانه تعریف کرد.
سید رسول رنجبران، مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: اقتصاد استان اصفهان در همه بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی به رودخانه زاینده رود وابسته است.
وی تصریح کرد: کشاورزی ناشی از زاینده رود بعنوان مواد اولیه سایر بخش ها زمینه اشتغال زایی بسیاری در صنایع غذایی و صنعتی فراهم کرده است.
منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این جلسه از تلاش سازمان ها و مسوولان استان در پیگیری مصوبه 9 ماده شورای عالی آب در موضوع زاینده رود خبر داد.
محمد ممتازپور،کارشناس آب دیگر عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: برای مشخص کردن منابع و مصارف آب در حوضه زاینده رود بایستی آمایش سرزمین استان های حاشیه زاینده رود انجام شود و بر اساس آن سهم هر بخش مشخص شود.
مجتبی معقول در این جلسه خواستار افزایش بهره وری مصرف آب در حوضه زاینده رود در تمامی بخش ها شد و گفت: از منابع آبی موجود باید به بهترین شیوه ممکن جهت تولیدات محصولات کشاورزی استفاده شود.
حسین قلع ریز، مسوول کارگروه ارتباطات و فرهنگ سازی کمیته آب در این جلسه خواستار توجه بیشتر مسوولان استان و کشور به محدود بودن منابع آب رودخانه زاینده رود شد و گفت: بخش دولتی در کنار بخش خصوصی می تواند مصوبات شورای عالی آبها برای احیای رودخانه زاینده رود اجرایی کند.