شهردار اصفهان در دیدار دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با مدیران شهری اصفهان، اصفهان را یک کانون فرهنگی بین ایران و سازمان های بین المللی دانست که با اراده کمیسیون ملی یونسکو می تواند زمینه توسعه روابط جهانی را توسعه دهد.

به گزارش نوسان به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در دیدار دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و هیئت همراه از اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان ظرفیت های بالای تاریخی بسیاری دارد و مدیریت شهری جدید علاقمند به توسعه این فعالیت ها طی تعامل با سازمان های بین المللی است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان در حوزه روابط بین الملل فعالیت های نسبتا خوبی را طی دو سال اخیر انجام داده و شهر اصفهان بستر مناسبی برای اینگونه فعالیت هاست. وی ادامه داد: اصفهان یک کانون فرهنگی بین ایران و سازمان های بین المللی است و با اراده ای که در نمایندگی یونسکو در ایران وجود دارد، زمینه توسعه روابط جهانی اصفهان فراهم است. وی تاکید کرد مدیریت شهری اصفهان در حوزه گردشگری فرهنگی، طرح اصفهان 2020 را تصویب کرده است که می تواند به توسعه گردشگری شهر از طریق این طرح کمک کند. 

نوروزی با اشاره به اینکه اصفهان عضو شبکه شهرهای خلاق جهان، شهر جهانی صنایع دستی و پایلوت شهر دوستدار کودک است، گفت: لازم است ضروریات و الزامات این عناوین روز به روز در اصفهان تقویت شود. همچنین یونسکو یک سازمان فرهنگی است که ما به عنوان یک عضو باید بتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم. وی بیان کرد: شهرداری اصفهان آمادگی دارد تا زمینه فعالیت بخش های فرهنگی از جمله باشگاه صنایع دستی را مهیا کند.

 

جایگاه دیپلماسی فرهنگی در شهرها

در ادامه این نشست، حجت اله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، با اشاره به اینکه شهرداران بزرگ دنیا در عرصه دیپلماسی عمومی و شهری نقش آفرینی کرده و شهردار می تواند سخنگوی یک ملت و فرهنگ باشد، گفت: اکنون، زمان دل خوش کردن به پروژه های صرفاً محلی نیست بلکه در رویارویی قدرت های بزرگ دنیا با ایران، باید از هر ابزاری برای اثرگذاری در جهان استفاده کنیم. وی ادامه داد: در این راه شهرداران و شهردار اصفهان رسالت بزرگی بر عهده دارد. ما در کمیسیون ملی یونسکو بخشی را برای احیای روابط با خواهرخوانده های شهرها، فعال کردیم تا شهرها دوباره با هم کار کنند. وی افزود: همکاری های لازم با شهرداری اصفهان برای راه اندازی مدرسه بین المللی دوخت های ملی و باشگاه صنایع دستی انجام می شود تا شهر اصفهان الگوی سایر شهرهای ایران باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی اکنون جایگاه خود را بین شهرهای ما پیدا کرده و خوشبختانه پروژه اصفهان 2020 نیز در همین راستا است و چنانچه کمکی برای پیشبرد این طرح در حیطه اختیارات کمیسیون ملی یونسکو باشد، دریغ نخواهیم کرد.  وی افزود: شهر اصفهان می تواند از برندهایی همچون باشگاه صنایع دستی و مدرسه بین المللی دوخت برای تحقق اهداف خود در زمینه گردشگری هم استفاده کند.

 

تبدیل سرمایه اجتماعی و فرهنگی

به سرمایه اقتصادی

بهمن نامور مطلق، معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهر اصفهان شهر تمدن سازی و انسان سازی است، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر اصفهان خاص است و هرکس به این شهر می آید، آغشته به این گفتمان می شود. وی ادامه داد: از دیدگاه یونسکو، شهرها بسیار مهم هستند. گاه برخی کشورها در دنیا شناخته شده نیستند اما شهرهایشان به نام و مطرح است از این رو جایگاه شورا و شهرداری ها برای توسعه شهرها به صورت ویژه دیده شده است.

معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران تصریح کرد: شهرها نقش فعالی در زندگی بشریت دارند و از آنجائیکه ویترین اصفهان از افتخارات پر است، اصفهان باید از این سرمایه برای حفظ برندهای خود همچون شهر خلاق و شهر صنایع دستی، بهره ببرد. وی ادامه داد: یونسکو می تواند به ارتباطات بین المللی شهرهایی همچون اصفهان کمک کند. نامور مطلق افزود: ما مدل هایی برای تبدیل سرمایه اجتماعی و فرهنگی به سرمایه اقتصادی داریم که حاضریم آنها را در اختیار شهر اصفهان قرار دهیم.

ثبت جهانی «اصفهان 2020»

با کمک یونسکو

همچنین در ادامه این نشست، نصیر ملت، رئیس کمیسیون‌ اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه توسعه اصفهان در سال های اخیر مبتنی بر توسعه صنعتی بوده است، گفت: باید توسعه اصفهان مبتنی بر ظرفیت های اصفهان همچون ابعاد تاریخی، فرهنگی و گردشگری آن باشد. وی ادامه داد: طرح «اصفهان 2020» درصدد است تا مسیر اصفهان را اصلاح کند. گردشگری با هنر اصفهان گره خورده است و برای فراهم کردن این بستر، طرح اصفهان 2020 را تهیه و تصویب کردیم. رئیس کمیسیون‌ اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان تصریح کرد: یونسکو می تواند با حمایت از این طرح به کمک ثبت جهانی این طرح بیاید.