می پرسم: «وقتی قرار است که استفاده از کارت سوخت شخصی اجباری شود، چطور می‌گویید که نیازی به این کارت نیست؟» پاسخ می‌دهد: «به‌دلیل اینکه کارت سوخت جایگاه فعلاً فعال است.»
 می‌پرسد: «شما؟»
می گویم:«خبرنگار هستم»
 نیم نگاهی می‌اندازد و ادامه می‌دهد: «حالا که خبرنگاری بنویس مردم که می‌آیند و بنزین می‌زنند، کارتشان را جا نگذارند. کار ما حالا زیاد شده است. چند روزی است که از هر 10 نفری که با کارت خودشان بنزین می‌زنند، یک نفر کارتش را جا می‌گذارد و بعد از چند روز یادش می‌آید که کارتش نیست و سراغ ما می‌آید. یادشان می‌رود. فکر می‌کنند که کارت جایگاه بوده است.»
در این لحظات بنزین هم زدم، اما با کنجکاوی سراغ چند پمپ بنزین دیگر هم رفتم. چند خیابان بالاتر پمپ بنزینی را دیدم که اتفاقاً در طرح برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت شرکت کرده است. این بار سراغ مدیریت جایگاه رفتم.
سیستم‌ها آماده است
مدیر جایگاه خانمی است میانسال و با تجربه. می‌گوید: «سیستم‌ها و پمپ‌ها نیازی به تغییر نداشتند. ما آماده‌ایم که کارت سوخت اجباری شود. البته شنیده‌ام که در مرحله اول فقط کلانشهرهای تهران، البرز، اصفهان و تبریز مجری این طرح می‌شوند. اما اگر کل کشور را هم دربربگیرد، مشکلی رخ نمی‌دهد. چون همه پمپ‌ها به سیستم هوشمند سوخت متصل و آماده‌اند.»
از او می‌پرسم که آیا بخشنامه و ابلاغیه برای جمع شدن کارت‌های جایگاه‌ها به دستتان نرسیده؟ پاسخ می‌دهد: «نه. فرصت داده‌اند که همه کارت هایشان را بگیرند و بعد اجباری کنند. روزی که اجباری شود، احتمالاً کارت‌ها از مرکز می‌سوزد یا جمع می‌شود. برای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کار سختی نیست. البته کار ما سخت می‌شود.»
می گویم: «چرا؟». ادامه می‌دهد: «در همین چند روز اخیر خیلی‌ها آمدند که رمز کارتشان را فعال کنند یا امتحان کنند. کارتشان را جا می‌گذارند و می‌روند. هنوز عادت نکرده‌اند و تا مدت‌ها این اتفاق خواهد افتاد.»
اردیبهشت قرار بود بنزین گران شود اما الان نه
به پمپ بنزین دیگر می‌روم. پمپ بنزینی در شرق تهران. این بار هم به سراغ مدیر جایگاه می‌روم و از میزان آمادگی جایگاه برای اجرای طرح اجباری شدن کارت سوخت، می‌پرسم. پاسخم را چنین می‌دهد: «ما از سال‌ها قبل آماده بوده‌ایم. نازل ها را هم چک کرده‌ایم که نقصی نداشته باشد. مشکلی وجود ندارد.»این مدیر جایگاه، یاد دوران اجرای شبکه هوشمند سوخت می‌افتد و شبی که تمام جایگاه‌ها برای دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی آماده می‌شدند. حرفش را ادامه می‌دهد: «اردیبهشت امسال هم آمدند و سیستم جدیدی را فعال کردند. آنقدر عجله‌ای بود که یاد دوران دولت گذشته افتادم. مشخص بود که قرار است بنزین گران و سهمیه‌بندی شود. اما دوباره سیستم جدید را به نرم‌افزار قدیمی تغییر دادند. کاش این اتفاق می‌افتاد.»
بین صحبت‌هایش دسته پولی را در دستگاه شمارش اسکناس می‌گذارد و می‌گوید: «بنزین در کشور ما خیلی ارزان است و تنها دلیل قاچاقش هم همین است. کارت سوخت اجباری شود، خوب است اما قاچاق متوقف نمی‌شود. چون قاچاقچی راهش را پیدا می‌کند. الان قرار نیست که قیمت‌ها تغییر کند. امیدوارم که کارت سوخت تأثیرش را داشته باشد.»
اطلاعیه شرکت ملی پخش
برمی‌گردم به مرکز شهر تهران تا ببینم اوضاع پمپ بنزین‌های مرکز شهر چگونه است. در میان چند پمپ بنزینی که سر می‌زنم، یکی از جایگاه‌ها اطلاعیه هم نصب کرده است. در این اطلاعیه از مردم خواسته شده که از 22 مرداد با کارت سوخت خودشان بنزین بزنند. کارت هایشان را فعال کنند و اگر تازه کارت سوخت به دستشان رسیده، رمز آن چهار رقم آخر کد ملی مالک وسیله نقلیه است. آنهایی هم که رمزشان را فراموش کرده‌اند، این 4 رقم را یک بار امتحان کنند. اما اگر به نتیجه نرسیدند و پیام خطا دریافت کردند، به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند. البته با در دست داشتن مدارک و کارت سوخت. بر اساس آنچه روی بنر نوشته شده است، مالکان خودرو تا 16 شهریور فرصت دارند که چهار رقم آخر کد ملی‌شان را برای رمز کارت سوخت امتحان کنند. اما آنهایی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست نداده‌اند، باید مدارکشان را بردارند و به مراکز پلیس +۱۰ بروند. کسانی هم که اطلاعاتشان را در سامانه دولت همراه (GSB) ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به پلیس +۱۰ ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی، صادر می‌شود و شرکت پست کارت جدید را به آنها تحویل می‌دهد. حتی اگر تا امروز کارت به دستشان نرسیده، نگران نباشند. یا کارت سوختشان در راه است یا اگر آدرس‌تان درست نباشد، در شرکت پست و جزو مرسوله‌های بازگشتی. با ارسال VIN خودرو به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ و سایت epolice.ir می‌توان شناسه پستی کارت را دریافت کرد و در سایت شرکت ملی پست، با ثبت این شناسه در قسمت رهگیری مرسولات رد کارت را می‌توان زد. این اطلاعیه در آخر هم از همه می‌خواهد که اگر ابهام و پرسش ضروری دارند با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.
از کارگر جایگاه می‌پرسم که آیا به اجبار این بنر را نصب کرده اید. می‌گوید: «نه. اما از بس سؤال کردند، دیدیم نصب یک بنر راحت‌تر است. الان هر کسی بپرسد که باید چکار کنم، بنر را نشانش می‌دهیم.»
کارت سوخت‌ها به درد مناطق مرزی نمی‌خورد
نزدیک دفتر روزنامه به یک پمپ بنزین دیگر هم سر می‌زنم. مدیر این جایگاه می‌گوید که صحبت نمی‌کند و می‌ترسد که دوباره طرح دولت شکست بخورد. می‌گوید که نامه‌ای از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گرفته که هیچ جایگاهی بدون اخذ اجازه، حق اظهار نظر ندارد. وقتی به او می‌گویم چندین جایگاهدار قبل از او برای من توضیح داده‌اند و فقط می‌خواهم ببینم که جایگاه‌های تهران آماده اجرای این طرح از امروز هستند، حاضر می‌شود چند کلمه صحبت کند. می‌گوید: «این طرح برای دولت هزینه دارد، اما برای مردم هزینه‌اش بیشتر از 10 هزار تومان هم نمی‌شود.» او می‌گوید که «مردم مراقب کارت سوخت هایشان باشند. اگر کارتشان سرقت شود، باید دوباره روند صدور کارت را تجربه کنند. برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر کارت سوخت جا مانده را بردارند می‌توانند به مرزنشینان بفروشند. در حالی که کارت سوخت‌های مناطق مرکزی در جایگاه‌های سوخت مرزی کاربردی ندارد. فقط کارت یک شخص به‌عنوان کارت مهاجر می‌سوزد و شاید جرایم تنبیهی هم در آینده برای آن در نظر گرفته شود.»
این طرح امروز شروع شده و بزودی قرار است در تمام ایران فراگیر شود تا کسی بنزین بیش از حد نرمال مصرف نکند یا دست به قاچاق نزند. در این راستا کارت سوخت جایگاه‌ها به جز تعداد معدودی باطل خواهد شد. پس اگر کارت ندارید، بهتر است زودتر دست به‌کار شوید.‌‌

آخرین خــــبر
جایگاه‌ها از 22 مرداد آماده سوختگیری با کارت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای بار دیگر بر ضرورت استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوختگیری در جایگاه‌های عرضه از روز سه‌شنبه (۲۲ مردادماه) تأکید کرد. در حالی که طبق اطلاعیه خردادماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی، قرار بود از ساعت 24 شب گذشته (بامداد 20 مردادماه) استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شود، در اطلاعیه جدیدی این مهم به 22 مردادماه موکول شده است.‌

نکته
مراقب كلاهبرداران باشید‌

با توجه به اينكه افرادي سودجو با هدف دستيابي به اطلاعات شخصي و كارت بانكي و كلاهبرداري از هموطنان و سوء استفاده هاي احتمالي اقدام به ايجاد سايت‌هاي غيرمجاز کرده اند، شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد: « تنها سايت تحت پوشش و نظارت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران به آدرس WWW.niopdc.ir‌ است كه هيچگونه ثبت نامي براي صدور كارت سوخت در اين سايت صورت نمي پذيرد .
در حال حاضر ثبت نام براي صدور كارت سوخت هوشمند المثني فقط از طريق دفاتر پليس +10 انجام مي شود .  همچنين برای رفاه حال هموطنان، كارت آزاد جايگاه تا اطلاع ثانوي محدود همچنان در جايگاه هاي كل كشور وجود  خواهد داشت.‌»‌