علیرضا تابش با اشاره به آینده پژوهی در حوزه رسانه و هنر گفت: در سال ۲۰۴۰ میلادی، ۹۰ درصد محتوای فضای رسانه‌ها، مکان محور است، یعنی افراد خلاق در شهرهای خودشان و نه ضرورتاً در کلان شهرها و پایتخت‌ کشورها، با تکیه بر هنر و میراث بومی، تولید محتوا می‌کنند. دبیر سی و دومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: هنرمندانی که در عرصه‌های مختلف کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و رشته‌های دیگر سینما فعالیت می‌کنند؛ ضد موج تک صدایی هستند و در تولید محتوای هنری نقش مهمی دارند.

قطب فرهنگ و هنر

بطور واقعی و عملیاتی

دبیر سی و دومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: ما اگر بخواهیم اصفهان را به قطب تولید فرهنگ و هنر در عرصه کودکان و نوجوانان، آن هم به طور واقعی و عملیاتی تبدیل کنیم، شرایط باید برای چند اتفاق جدید در این زمینه فراهم شود. یکی از این اتفاق‌ها همین رویداد فرهنگی و سینمایی یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است. بالابردن سطح خدمات در منطقه نیز نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

تابش ضمن تشکر از حمایت‌ها و همکاری‌های شهرداری و شورای شهر اصفهان در برگزاری جشنواره تصریح کرد: در هفته‌های گذشته دیدارهایی با مدیران و مسئولان شهرداری و استانداری اصفهان داشتیم که جا دارد از همه تلاش‌ها و حمایت‌های که از جشنواره دارند تشکر کنم.

وی افزود: در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان تاکید شد که در یک روند چند ساله و با برنامه ریزی، اصفهان به قطب صنایع خلاق در حوزه کودکان و نوجوانان تبدیل شود، البته این اتفاق باید در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری بیفتد، مخصوصاً عرصه‌هایی که ارتباطی میان رشته‌ای با سینما دارند و جایگاهشان نیز در عرصه فرهنگ و هنر بسیار مهم است.

«تحول دیجیتال» یک

«تغییر فرهنگی» است

وی ادامه داد: هنرمندانی که مشاغلی به غیر از کارگردانی یا تهیه کنندگی در سینما دارند نقش مهمی در این بحث دارند، صنایع و خدمات متفاوتی در سینما وجود دارد که آنها باید در طول سال در اصفهان فعال باشند. تابش با اشاره به ضرورت درک تحول دیجیتال گفت: نباید تحول را صرفاً یک مسئله فناورانه بدانیم، «تحول دیجیتال» در سرزمین ما و در همه دنیا یک «تغییر فرهنگی» است، اگر هنرمند این تغییر فرهنگی را درک کند، هنرهای خلاق و صنعت سینما با استقبال بیشتر مخاطبان همراه خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان یک رویداد بین‌المللی است، آیین‌نامه و اساسنامه تعریف شده دارد و مقررات آن نیز در سایت جشنواره قابل دسترسی است. قرار است در ایام جشنواره تعداد مشخصی فیلم در تعداد مشخصی سالن برای مخاطبان جشنواره نمایش داده شود. یکی از اثرات برگزاری این جشنواره در اصفهان بهبود کیفیت سالن‌های سینما است، تا خانواده‌ها بتوانند در سالن‌های با کیفیت بهتری فیلم تماشا کنند و آیین سینما رفتن در شهر تاریخی اصفهان رشد و ارتقا پیدا کند.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اضافه کرد: یکی از حلقه‌های زنجیره صنعت سینما، آموزش و ارتقای علمی و معرفتی هنرمندان اصفهانی است و با برگزاری ورکشاپ‌هایی در سطح اساتید بین‌المللی و ملی، می‌توان مفاهیم و دانش جدید را به علاقه‌مندان منتقل کرد. تابش اظهار کرد: همه اهالی سینما باید به هم کمک کنند. هنر سینما تک بعدی نیست و باید مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد تا خیال و رؤیا به شیوه‌ای جذاب به او عرضه شود. وی ادامه داد: باید به تکمیل زنجیره صنعت سینما اندیشید و این اتفاق، صرفاً با برگزاری جشنواره رخ نمی‌دهد و باید به سایر برنامه‌ها و رویدادها نظیر برگزاری نمایشگاه صنعت سینما، رویداد خلق ایده، آموزش فیلم‌نامه نویسی و… در طول سال اهتمام بورزیم.

تابش گفت: سالن‌های سینما در اصفهان نیاز به ارتقای کیفی دارد، این موضوع باید مطالبه‌ همه علاقمندان به سینما باشد. اگر اصفهان مهد هنر و محل برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی است، باید زیر ساخت‌های سینمایی این شهر را ارتقا داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و دیگر نهادها برای ارتقای این زیرساخت‌ها تلاش کرده‌اند اما این روند باید تداوم یابد. وی تاکید کرد: نکته‌ دیگری که بسیار مهم است، توجه جشنواره به رسانه‌های بومی و محلی است، نمی‌شود که جشنواره بین‌المللی برگزار کرد و فعالان رسانه‌ای اصفهان از آن بی‌خبر باشند، چون این اتفاق برای شهر یک سرمایه‌ هنری تلقی می‌شود.

تابش تصریح کرد: امیدوارم امسال تحولات بهتری در بخش بین‌الملل جشنواره داشته باشیم، البته باید بگویم که امسال اولین سالی است که تصمیم گرفته شد جشنواره را از حالتی که تنها به نمایش فیلم و اهدای جایزه می‌پردازد، خارج کنیم و هدفمان این است که جشنواره را به بازار وصل کنیم و از خریداران فیلم منطقه‌ای دعوت کردیم تا آثار سینمای ایران و فیلم‌های عرضه شده در جشنواره را ارزیابی کنند و آثار ایرانی را بخرند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: امسال برای اولین بار از ارزیابان اقتصادی فیلم و پخش کننده‌ها دعوت خواهیم کرد که به جشنواره بیایند تا فیلم‌های تهیه‌کنندگان و کارگردانان را نقد و ارزیابی کنند و به آن‌ها بگویند که فیلمشان تا چه حد قابلیت جذب مخاطب را دارد، نقاط ضعف و قوت آثار را یادآور شوند، چون وقتی هدف ما تماشای فیلم توسط مخاطب باشد، آن‌هم تماشاگری که نسلی نو است و سلیقه بصری متفاوتی دارد، باید به جذابیت و شاخص‌های جذب مخاطب آن فیلم نیز بطور جدی فکر کنیم.

همچنین ایمان حجتی، مدیر اجرایی جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان نیز با اشاره به حضور پر رنگ خبرنگاران در پوشش جشنواره دوره قبل گفت: امروزه شهرها در سطح جهان تلاش می کنند تا بازاریابی های مختلفی برای جذب گردشگر و معرفی بهینه شهر خود داشته باشند؛ رویکردهای بزرگ با اعتبار بالا مانند جشنواره بین المللی کودک میتواند ابزار بسیار مناسبی برای معرفی شهر اصفهان و جذب گردشگر محسوب شود.