کد خبر: 8219
منتشر شده در یکشنبه, 23 تیر 1398 18:19
عضو هئیت مدیره صنایع ملی پلیمر ایران گفت: توليد ساليانه كالاهاي نيمه ساخته و ساخته شده ايران در حوزه مصنوعات پليمري٣.٥ ميليون تن است كه هر كيلو آن تنها يك دلار فروخته مي شود.
به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایسنا، بيژن سحرناز پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری راهکارهای بازاریابی، برندینگ و صادرات صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان، با اشاره به توامندي هاي فرااستاني اصفهان كه حتي مي تواند در منطقه موفق باشد، اظهار كرد: به طور قطع بازارهاي داخلي يك سري محدوديت هايي دارد كه براي توسعه صنايع بايد روي به صادرات آوريم. وي با بيان اينكه سه اصل در موضوع صادرات موثر است، گفت: توسعه تكنولوژي، خصوصي سازي و نگاه جهاني مي تواند منجر به موفقيت در صادرات شود. عضو هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی ایران با تاكيد بر اينکه در صنعت همچنان با مشكل نوآوري مواجه هستيم، تصريح كرد: هر چه نوآورتر باشيم به طور قطع جاي مناسبتري در بازار هشت ميلياردي دنيا خواهيم داشت و بايد جهاني فكر كنيم تا بازارهاي منطقه را تصاحب کنیم. وي با بيان اينكه توليد ساليانه كالاهاي نيمه ساخته و ساخته شده ايران در حوزه مصنوعات پليمري٣.٥ ميليون تن است كه هر كيلو آن تنها يك دلار فروخته مي شود، گفت: در آلمان همين محصول ٥.٥ ميليون تن در سال توليد مي شود كه هركيلو آن در بازار رقابتي پنج دلار است.
واحدهاي توليدي، متخصص توليد ندارند
سحرناز تصريح كرد: براي موفق شدن در اين زمينه نيازمند مطالعات دقيق زنجيره توليد يك محصول از ابتدا تا آخر هستيم، از سوي ديگر برندسازي، كيفيت جامع، قيمت رقابتي، در دسترس بودن فروشنده، طراحي، حمل و نقل، گارانتي و ... موجب موفقيت ما در بازارهاي صادراتي مي شود. وي با انتقاد بر اينكه در تولید بسياري از مباني را فانتزي نگاه مي كنيم، اظهار كرد: متاسفانه بسياري از واحدهاي توليدي ما متخصص توليد ندارند، در حالي كه بايد براي خواسته هاي بازار، توليد داشته باشيم. عضو هئیت مدیره صنایع ملی پلیمر ایران در پاسخ به سوالي مبني بر سمي بودن برخي مواد پليمري كه در صورت بي كيفيت بودن محصولات نهايي منجر به آسيب مصرف كننده نهايي مي شود، گفت: مهاجرت مواد سمي از مواد پليمري به بیرون را داریم، اما بايد توجه داشت كه ارزیابی محصولات پلیمری حتی بعد از مصرف بسیار سخت و پیچیده است. وی با بیان اینکه استانداردهای بین المللی برای تولید محصولات پلیمری تعریف شده است، اظهار کرد: از سوی دیگر در مبادی گمرکی در صادرات و واردات این محصولات، سخت گیری بسیاری می شود و از سوی دیگر در صورت داشتن گواهی ریچ اجاره صادرات مواد پلیمری را به کشورهای اروپایی داریم.
سحرناز تصریح کرد: در تولید و صادرات محصولات پلیمری، نباید تنها به سود کوتاه مدت فکر کرد و در بحث اخلاقی نیز کیفیت حرف اول را می زند. وی در خصوص تولید برخی محصولات لوکس و ضرورت توجه به این تولیدات، تصریح کرد: همه محصولات حتی ارزان ترین آنها می توانند لوکس باشند، اما باید دید نیارمندی فرد در بازار کجاست و اگر در بازار مطالعه نکنیم نمی توانیم براساس نیاز و خواسته مشتریان تولید داشته باشیم. وی با تاکید بر ضرورت اصل مارکتینگ در بازار، اظهار کرد: در این شرایط محصول را با توجه به نیاز مشتریان تولید می کنیم و زمانی حرف از برندینگ می زنیم منظور ایجاد تولید ارزش، افزایش کیفیت و کاهش هزینه های مشتری است. البته باید توجه داشت که برندینگ یک شبه ایجاد نمی شود و نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
مشکلات صنعت چوب بسیار زیاد است
رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان گفت: اگر صنعت ساختمان کشور رونق بگیرد 100 شغل به صورت مستقیم و 1000 شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می شود. محمد شادمند نیز، با بیان اینکه این اتحادیه بیش از 2 هزار عضو رسمی دارد و تعدادی بدون پروانه مشغول به کار هستند، اظهار کرد: مشکلات صنعت چوب بسیار زیاد است، از سوی دیگر درگیر قوانین صنفی بسیاری هستیم. وی با بیان اینکه زمانی که قانونی تصویب و اجرایی می شود، در زمانی کوتاه قانون دیگری تدوین و قانون قبلی نقض می شود، افزود: قوانین گمرکی و دستورالعمل های آن چنین مشکلی را دارد و این چرخه تولید را دچار مشکل می کند. وی با تاکید بر اینکه در صنعت کشور همواره شاهد تولیدات خوبی هستیم، افزود: اگر صنعت ساختمان کشور رونق بگیرد 100 شغل به صورت مستقیم و 1000 شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می شود.
رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی شهر اصفهان با اشاره به ممنوعیت واردات برخی تولیدات خارجی به کشور، تصریح کرد: این تولیدات در کشور همانند مشابه خارجی تولید می شوند که باید برای مصرف تولیدات داخلی فرهنگسازی شود تا صنعتگر داخلی دچار مشکل نشود.وی با بیان اینکه صنعت چوب در استان اصفهان تاثیرگذار و برندهای مطرحی تولید دارند، اظهار کرد: تولیداتی که بعضا از ترکیه و چین وارد کشور می شد امروز با همان کیفیت در استان اصفهان تولید می شود و امیدواریم با حمایت دولت، صنعتگران بتوانند ماشین آلات به روز را خریداری و محصولات باکیفیت تری تولید کنند.
با برگزاری نمایشگاه های خارجی به دنبال ارزآوری هستیم
مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: مطابق اعلام مرکز توسعه تجارت ایران، زمانی که تعداد برگزاری نمایشگاه های کشور به دو برابر زمان فعلی برسد، منجر به افزایش 14 درصدی صادرات غیرنفتی خواهد شد. محمدمهدي دوايي، با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه ها بهترین راه برای عرضه و فروش محصولات و توسعه صادرات است، افزود: به دنبال تحریم ها و با توجه به افزایش نرخ دلار بهترین راه برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، توجه به صادرات است. وی با اشاره به نقش برپایی نمایشگاه ها در صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: مطابق اعلام مرکز توسعه تجارت ایران، زمانی که تعداد برگزاری نمایشگاه های کشور به دو برابر زمان فعلی برسد، منجر به افزایش 14 درصدی صادرات غیرنفتی خواهد شد. مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: شرکت نمایشگاه اصفهان، امسال بعد از 25 سال از زمان تاسیس خود، نخستین نمایشگاه صنعت ساختمان را در بغداد برگزار کرد. وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته همچون آلمان شرکت های بزرگ سالانه 40 درصد از بودجه خود را صرف برگزاری نمایشگاه ها می کنند، افزود: همچنین شرکت های کوچکتر نیز هزینه های بیشتری را برای حضور در نمایشگاه ها صرف می کنند.
دوایی تصریح کرد: ما نیز در برگزاری نمایشگاه های خارجی به دنبال ارزآوری هستیم چرا که بهترین وسیله برای رسیدن به هدف و درآمد و توسعه صادرات حضور در نمایشگاه است. وی یادآور شد: تا پایان سالجاری شرکت نمایشگاه اصفهان برگزارکننده سه نمایشگاه دیگر همچون نخستین نمایشگاه صنعت توریسم سلامت ایران طی آذرماه در لبنان، نمایشگاه سنگ شیووتو چین در آبان ماه و نمایشگاه دکوراسیون طی بهمن ماه در مسقط عمان خواهد بود.
نمایشگاه محلی برای فروش اجناس نیست
رئیس اتحادیه فرش ماشینی، دکوراسیون داخلی و تزئینات اصفهان در این نشست با بیان اینکه اصفهان و کاشان قطب تولید فرش ماشینی کشور است، اظهار کرد: باید توجه داشت که نمایشگاه محلی برای فروش اجناس نیست، بلکه مکانی برای عرضه محصولات نوآورانه است. جواد قوهعود افزود: متاسفانه دیده می شود به دلیل بالابودن هزینه های جانبی نمایشگاه ها، شرکت کنندگان آن را به محلی برای فروش محصولات خود تبدیل می کنند. به گفته وی، در حال حاضر نوآوری زیادی توسط شرکت کنندگان در نمایشگاه های مختلف وجود ندارد، چراکه هدف آنها فروش محصولات است.
از خام فروشی پرهیز کنیم
همچنین محمدرضا هوایی یکی از تولیدکنندگان محصولات پلیمری دیوارپوش، ابزارآلات و دکوراتیو ساختمان در این نشست با بیان اینکه از این صنعت می توان برای شهر و کشور بهره وری کرد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه پتروشیمی های کشور به ترکیه صادر می شود و با تبدیل به محصول نهایی تولیدات آنها با هفت برابر قیمت به اروپا صادر می شود، در حالی که تولیدکنندگان ایرانی نیز همین پتانسیل را دارند، اما به دلیل مشکلات و برخی قوانین هنوز قدرت رقابت در دنیا را به دست نیاورده اند. وی تصریح کرد: برخی تولیدات ما از کیفیت مناسبی برای رقابت با محصولات ترکی برای صادرات به اروپا مواجه هستند، اما متاسفانه برخی شرکت های ایرانی در نمایشگاه های خارجی محصولات بی کیفیتی را ارائه می دهند که موجب بی اعتباری محصولات ما می شود. این تولیدکننده پلی استایرن تاکید کرد: در کشور باید بر تولید و کیفیت محصولات پلیمری صادراتی نظارت ویژه ای شود. مهدی هوایی- دیگر تولیدکننده محصولات پی وی سی نیز در این جلسه، گفت: صنعت پلیمر پتانسیل خوبی در اشتغال و ارزآوری دارد و زمانی که به صنعتی همچون دکوراسیون داخلی ورود پیدا کند، تولید نهایی آن ارزش افزوده بالایی خواهد داشت. وی افزود: خوشبختانه تولیدات ما امروز دارای کیفیت و قابلیت رقابت با تولیدات مشابه خارجی خود است، البته برای موفقیت در صادرات در سطح کلان نیازمند ثبات قوانین هستیم. این تولیدکننده تاکید کرد: از سوی دیگر برای توسعه صادرات مواد اولیه باید به سرعت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و از خام فروشی پرهیز کنیم.