به فرض اگر هم دو دستگاه‌ وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بسته‌هایی شبیه هم داشته باشند این خوب بوده و نشانه هماهنگی میان دو دستگاه است.

او در پاسخ به این سوال که آیا این شباهت بر اثر هماهنگی است یا موازی‌کاری، اظهار کرد: بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هماهنگی وجود دارد.

دژپسند در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تعادل مبنی بر اینکه آیا وزارت اقتصاد قدرت اجرایی برنامه رونق تولید را با توجه به حوزه گسترده آن در حوزه‌های دیگر در دولت دارد یا خیر، بیان کرد: عزم جدی ما این بوده است که مواردی را بنویسیم که بشود آن را اجرا کرد. به خصوص تا جایی که بتوانیم از قدرت دستگاه تابعه وزارت اقتصاد و حداکثر توان آنها استفاده خواهیم کرد.

دژپسند همچنین در پاسخ به سوال دیگر «تعادل»، مبنی بر پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ارتقای سطح پیگیری امور کسب و کار توسط دستگاه فرا وزارتخانه‌ای گفت: این پیشنهاد ارتقای سطح داده شده است ولی باید بگویم که اکنون صرفا دبیرخانه بهبود فضای کسب و کار در داخل معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد قرار دارد ولی جلسات را وزیر اداره می‌کند و از سه قوه نیز در آن حضور دارند لذا ما مشکلی نداریم و این کار را با جدیت پیگیری می‌کنیم. اکنون ما به دنبال گرفتن اختیارات بیشتر در این حوزه هستیم و همچنین گرفتن ضمانت اجرایی. اکنون مجموعه از پیشنهادات توسط کمیسیون اصل 44 با هماهنگی وزارت اقتصاد تهیه شده است و درباره آن بحث کرده و به جمع‌بندی خواهیم رسید.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته اولین نشست خبری وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل وزارت اقتصاد با حضور سه تن از معاونان وی یعنی محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد، عباس معمار نژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی و همچنین علی عسکری معاون منابع انسانی وزیر اقتصاد حضور داشت.

فرهاد دژپسند سخنان خود را با سخنانی نسبتا طولانی درباره اقداماتی که وزارت اقتصاد از زمان حضور وی در دولت انجام داده و اقداماتی که در دستور کار دارد، آغاز کرد و چنین گفت: در زمان ورود من به وزارت اقتصاد شرایط به گونه‌ای بود که دشمن قصد جداسازی مردم از دولت و تزریق ناامیدی را داشت. دشمن در پی ایجاد امید کاذب برای خود و ایجاد تنش در جامعه بود. در این شرایط ما باید از یک سو با تمام توان متمرکز بر طراحی پیشنهادات و راهکارهایی برای طی کردن این دوره، می‌بودیم. از سوی دیگر ما نمی‌توانستیم اقداماتی که در این عرصه انجام می‌دادیم را بیان کنیم. پیش از ورود من کمیته مقابله با تحریم در وزارت اقتصاد تشکیل شده بود و بنده نیز پس از ورود پیشنهاداتی در این کمیته ارایه کردم و در بسیاری از مباحث توانستیم راهکار برون‌رفت از موانع را طراحی کنیم و مجوزها را نیز بگیریم.

وی با بیان اینکه راهکارها را نمی‌توان بیان کرد، گفت: در شرایطی که دشمن در مقامی بود که از ناحیه منابع فشار جدی وارد کند سعی کردیم برنامه‌هایی طراحی کنیم که مانع از تحقق اهداف دشمن باشد. یکی از برنامه‌ها این بود که اگر درآمد نفتی کاهش یابد به سمت درآمدهای درست حرکت کنیم. با تلاش‌های موثر سازمان امور مالیاتی، با وجود پیش‌بینی‌هایی که می‌شد ۱۰۹ هزار میلیارد تومان تحقق مالیاتی داشتیم؛ یعنی ۹۷ درصد درآمد مالیاتی در سال ۹۷ محقق شد. همچنین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماه نخست سال گذشته 28 درصد بهبود عملکرد داشتیم و به 26 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دست یافتیم.

دژپسند افزود: سرمایه خارجی 1.7 میلیارد دلار بود که نگران‌کننده بود از این رو سعی کردیم این روند را بهبود ببخشم و در سه ماه آخر سال عدد به 3.5 تا ۴ میلیارد دلار رسید.

وی همچنین توضیح داد: راهکارهای 12 گانه برای استفاده تهاتری از نفت برای توان بخشیدن به درآمدهای کشور و فعالیت‌های پیمانکاری داخلی تدوین شده است. به گفته دژپسند برای کمک به مستاجران در شرایط فعلی پیشنهادی به رییس‌جمهور ارایه شد تا در وزارتخانه صندوقی برای حمایت از مستاجران در حوزه رهن تشکیل شود.

وزیر اقتصاد بخشی از سخنانش را به توضیح درباره مسائل ارز پرداخت و گفت: در مدل‌هایی که برای تعیین قیمت ارز مطرح شده در هیچ کدام از مدل‌ها به قیمت بالای 10 هزار تومان اشاره نشده است و عمده مدل‌های اقتصادی قیمت زیر 8 هزار تومان را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است .به گفته اقتصاددان‌ها اگر به شرایط نرمال اقتصادی برگردیم حتما قیمت ارز به زیر 8 هزار تومان خواهد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی شاهد تاثیر مثبت ارز در بازار خواهیم بود.

وی همچنین افزود: افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید در دستور کار است و بسته جامع رونق تولید را با همین رویکرد طراحی کردیم. روان‌سازی تأمین مالی برای بخش خصوصی در بسته رونق تولید مورد توجه قرار گرفته است. تقویت بازار سرمایه را نیز مورد تاکید قرار داده‌ایم. همچنین بانک‌ها می‌توانند مطالبات معوق را وصول کنند و از سوی دیگر دارایی‌های منجمد را به صفر برسانند.

وزیر اقتصاد همچنین در بخشی از سخنانش به انتقاد از برخی فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: برخی از فعالان اقتصادی که فعال‌نما هستند و با کوچ نقدینگی به دنبال ایجاد اختلال در بازار هستند، ما در کنار روان کردن کارها، به دنبال ایجاد مزاحمت در مسیر اختلال هستیم، از این رو ایجاد مالیات بر درآمدهای اختلال زا را در دستور کار قرار دادیم.

  فروش قسطی مشکل بزرگ واگذاری‌ها

پس از ایراد این سخنان توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، نوبت به پرسش سوال از سوی خبرنگاران رسید. ترجیع‌بند سوالات خبرنگاران، موضوعات مربوط به معاش مردم، افزایش تورم، وضعیت فضای کسب و کار و نابسامانی نظام مالیاتی در کشور بود. البته این سوالات غالبا با پاسخ‌های کلی وزیر اقتصاد روبه‌رو می‌شد، عمدتا با این توضیح و توجیه که توضیح جزییات در روند کلی کارهایی که قرار است انجام شود ممکن است که اخلال ایجاد کند چرا که مسیرها ممکن است تغییر کند و همچنین ارایه برخی اطلاعات از وضعیت مبادلات بین‌المللی نیز جایز نیست، چرا که شناسایی این موارد از خارج از کشور ممکن است در روند کار مشکلاتی را ایجاد کند.

او دراین نشست در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری‌ها چنین اظهار کرد: فروش قسطی یکی از مشکلات واگذاری‌ها بود از این رو با تصویب هیات واگذاری فروشمان به صورت بلوکی خواهد بود. به عبارتی دندان طمع مدیریتی را باید بکنیم. خوشبختانه ۳ شرکت در روند واگذاری قرار گرفتند و مابقی از نیمه دوم تیر ماه در روند واگذاری قرار گرفتند.

وی در خصوص ماندن پوری‌‌حسینی و رفتن وی از وزارت اقتصاد به دنبال حواشی پیرامون وی در خصوص برخی واگذاری‌ها نیز بیان کرد: برخی سخنان درباره بازنشستگی وی وجود دارد که در حال بررسی است و هنوز تصمیم قطعی درباره آن گرفته نشده است.

وی در مورد فعالیت‌های اقتصادی مزاحم تصریح کرد: برای این‌گونه فعالیت‌ها مزاحم محدودیت ایجاد خواهیم کرد و این مساله در شرع و قوانین وجود دارد به همین منظور مالیات فعالیت‌های اختلال زا را پیگیری می‌کنیم که هفته بعد به دولت ارسال می‌شود.

دژپسند همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود دستور رییس‌جمهور مبنی بر کاهش رسوب کالا در گمرکات با این حال طبق آخرین گزارش یک هزار کانتینر افزایش یافته است، تصریح کرد که موجودی متفاوت است قبل از ورود به گمرک موجودی محسوب می‌شود و گمرک نسبت به آن ماموریتی ندارد. دوباره از برخی گمرکات و بنادر بازدید کردم که در مورد کالاهای اساسی وجود موضوعیت ندارد حتی تعدادی از کشتی‌ها در نوبت هستند که در شرایط تحریم این برای کشور مناسب است بخشی از موجودی کالاها به دلیل مشکلات حمل و نقل از بررسی کردیم علاوه بر دستور رییس‌جمهور مجددا با دستگاه‌های مربوطه موضوع بررسی خواهد شد و به خصوص برای کالاهای اساسی و خوراک‌دام که با امنیت و سلامت همه ما درگیر است و معمولا ترخیص آن ۸ روز زمان می‌برد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: گروهی از کالاها به دلیل اقتصاد زمانی در گروه غیرضرور قرار گرفته و از واردات آنها جلوگیری شده که تشخیص داده نمی‌شود برخی دیگر نیز منفعل ارزی نامشخص دارند و منتظریم واردکنندگان وضعیت آن را روشن کنند.

وی همچنین مکررا به سوالاتی درباره حذف ارز ترجیحی 4200 تومان پاسخ گفت و اظهار کرد: جمع‌بندی نشد که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهای اساسی را تغییر دهد. همچنین در هیچ جلسه‌ای موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرداد ماه مطرح نشده است.

  تهیه پیش‌نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه

وزیر اقتصاد در مورد مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: پیش‌نویس اولیه آماده و بررسی شده و تا نیمه اول امسال آن را برای دولت و در نهایت مجلس ارسال می‌کنیم. این کار با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی انجام شده و برای اصلاح نهایی پیش نویس آن در آستانه نهایی شدن است. همچنین درآمد اختلال زا نهایی شده است که برای فعالیت‌های کوتاه‌مدت طراحی شد.

وی درباره اخذ مالیات از سکه نیز چنین گفت: این موضوع به موجب قانون و تکالیف قانونی است. ما نیز مسائل و شکایت‌های مطرح‌شده را شنیدیم. همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر شفاف تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود. راهکارهای انسداد فرار مالیاتی شناسایی شده و باید توجه داشت افرادی که از سودهای کلان و هم نمی‌شوند خود باید پیشقدم شده و اظهار نامه ارایه دهند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود. سکه مهریه خانم‌ها مشمول مالیات نیست و ما حدود این موضوع را رعایت می‌کنیم.

وی درباره اخذ مالیات از سود سپرده بانکی هم تاکید کرد: سود سپرده بانکی سرمایه تلقی می‌شود اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع مالیات اخذ می‌شود. ما باید بر اساس شرایط اقتصادی آن را بررسی و مورد توجه قرار دهیم. شعار من در بحث مالیات این است که در وصول مالیات نمی‌خواهیم مبادی مالیاتی دچار خسران و ضرر شود.

دژپسند در ادامه درباره بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها باید دارایی منجمد را تبدیل به دارایی‌ای کنند که روند ارایه تسهیلات را بهبود ببخشد و توافقی با بانک‌های دولتی انجام شده تا در پایان سال دارایی منجمد بانک‌ها صفر شود.

وزیر اقتصاد راجع به اقدامات انجام‌شده در بازارهای پول و سرمایه گفت: در آینده نزدیک یک پروژه بزرگ با هدف هدایت نقدینگی افتتاح می‌کنیم تا با همکاری بانک سپه و بانک مسکن این طرح در امیدشهر تهرانپارس افتتاح شود. در این طرح مسکن 4000واحدی هم قیمت مسکن کاهش می‌یابد و هم سایر کسب‌وکارها رونق خواهند یافت.

وی در مورد وضعیت برخی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به ویژه مرغ گفت: رییس‌جمهور نیز در این رابطه صحبت کردند. دولت از شرایط بازار راضی نیست وقتی قیمت یک کالا از زمین تا میدان و از میدان تا بازار دو برابر می‌شود حتماً اختلالی وجود دارد و مشکلاتی است که باید حل شود.