اختلاف نظر کارشناسی میان رئیس جمهور و معاون اولش به شایعه‌ی استعفای اسحاق جهانگیری از دولت بدل شد؛ این در حالی است که روز یک‌شنبه جهانگیری در هیئت دولت شرکت کرد و به این شایعات خاتمه داد.

اصل خبر اما از جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور شکل گرفت که روز شنبه اول تیرماه با حضور سران سه قوه و اعضای اقتصادی دولت و مجلس برگزار شد. در این جلسه درباره ی راهکارهای اصلاح قیمت سوخت در کشور بحث شد. دولتمردان اما به جای مباحثه در بیرون جلسه و ارائه یک تصمیم واحد، در خود جلسه به بحث و بررسی موضوع پرداختند. در حالی که برخی حاضران از دولت و مجلس از آزادسازی قیمت سوخت دفاع می کردند گروهی از دولت مدافع دونرخی شدن بنزین و سهمیه بندی در کنار قیمت واقعی آن بودند که به نظر می رسید رئیس سازمان برنامه و بودجه از جمله ایشان بود. در کنار این دیدگاه – که ظاهرا به رئیس جمهور هم نزدیک تر بود – یک راه حل سوم هم از سوی معاون اول رئیس جمهور مطرح می شود که براساس طرح «هر شهروند ایرانی – یک سهمیه بنزین» عنوان شد. (این راهبرد را امروز در صفحه ی بازار سازندگی به صورت تحلیلی بررسی کرده ایم) رئیس جمهور البته با این طرح موافقت ندارد چراکه تزریق پول به کف جامعه را سبب افزایش تورم و تشدید گرانی می داند و آن را تکرار تجربه پرداخت مستقیم یارانه ها و عوارض تورمی آن می داند. بسیاری از اقتصاددانان هم معتقدند که هر گونه تکرار توزیع پول می تواند موج تازه ای از تورم و پوپولیسم را ایجاد کند و به جای این کار عواید حاصله از واقعی شدن قیمت بنزین از لحاظ اقتصادی باید در بخش های تولیدی کشور تزریق و سرمایه گذاری شود و از لحاظ اجتماعی نهایتا دولت باید از اقشار آسیب پذیر حمایت های اجتماعی کند و با تقویت تامین اجتماعی و بیمه های شهروندی از عوارض تورم جلوگیری کند اما مخالفت رئیس جمهور با پیشنهاد معاون اول خود که یک اختلاف کارشناسی بود از سوی محافل سیاسی به اختلاف سیاسی تعبیر شد. این در حالی است که از طرح «هر شهروند یک سهمیه بنزین» افرادی از هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا و نیز افراد مستقل دفاع می کنند یا به آن نقد دارند و تفاوت دیدگاه رئیس جمهور و معاون اول را در این زمینه نه استراتژیک که تاکتیکی می دانند که به تفاوت نظرات کارشناسی بازمی گردد. محافل نزدیک به معاون اول رئیس جمهور می گویند حتی در این مورد نیز دکتر جهانگیری در کوتاه مدت با طرح سازمان برنامه و بودجه موافق هستند اما برای اصلاح ساختاری و درازمدت از این طرح که دارای پشتوانه در برخی نهادهای دولتی و مدنی مانند اتاق بازرگانی هم هست دفاع می کنند. شاید به همین علت اسحاق جهانگیری در جلسه روز شنبه ترجیح داد وارد گفت وگوی دوجانبه با رئیس جمهور نشود و با وجود بازگشت پس از اتمام جلسه به دفتر خود و انجام برنامه های روزانه اداری سعی کرد نظر کارشناسی خود را در یک فرصت بهتر و موثرتر ارائه کند.

در هر صورت روز گذشته اسحاق جهانگیری در هیئت دولت حضور داشت و این امید به وجود آمد که اختلاف نظر کارشناسی به اختلاف نظر سیاسی بدل نشود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت عصر یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سازندگی اعلام کرد اسحاق جهانگیری مانند همیشه درکنار حسن روحانی هیئت دولت را اداره کرده است و از برگزاری بدون هرگونه مباحثه جلسه خبر داد. ربیعی در عین حال افزود که این بحث های کارشناسی در دولت بی سابقه نیست و هیچ گاه به اختلاف های سیاسی بدل نشده است. ربیعی دیروز یک دیدار دوجانبه با جهانگیری هم داشته است.