ستون اصلی نویسنده

مزایای تحقیقات بازار

برای حرفه‌ای های روابط عمومی

مجموعه اتفاقاتی که در چند سال گذشته در اقتصاد ایران به وقوع پیوست، به گونه ای که در برخی از بازارها میزان عرضه را از تقاضا پیش افتاد، صاحبان بنگاههای اقتصادی، مدیران عامل، مدیران بازاریابی و فروش را به این فکر انداخت، چگونه می توان در بین این همه رقیب و انتظارات جورواجور مشتریان، محصول یا سرویس خود را عرضه کنند؟ و با اقبال هم مواجه شوند!. از سوی دیگر شرکت ها در هنگام اجرای یک کمپین تبلیغاتی یا برندینگ که با بن مایه روابط عمومی طراحی و اجرا شده بود، این دغدغه را داشتند که به چه صورت میزان موفقیت و اثربخشی آن را به دور از غرض ورزی یا پنهان ماندن یک متغیر مهم اندازه بگیرند.

اینگونه شد که کمی دیرتر نسبت به کشورهای توسعه یافته، در ایران نیز افراد حرفه ای و متخصص در روابط عمومی، از شیوه ها و ابزارهای تحقیقات بازار کمک گرفتند تا میزان اثرگذاری برنامه ها و رویدادهای خود را بررسی کرده و حتی جهت و مسیر درست آن را مشخص کنند. روابط عمومی ها برای ارزیابی آگاهی و گرایش مخاطبان فعلی خود می توانند از تحقیقات بازار کمک بگیرند.

متخصصان تحقیقات بازار در شرکت های بزرگ یا افراد یا آژانس های مستقل فعال در زمینه تحقیقات بازاریابی، مشخصا به روابط عمومی ها کمک می کنند تا در برنامه ریزی پروژه ها یا کمپین های تبلیغاتی خود، کانال های ارتباطی، رقبا و برندهای همکار و نیز میزان پوشش دهی کمی و کیفی پیام رسانی را، از طریق ابزارهای مختلف و به روز شناسایی، اندازه گیری و اولویت بندی نمایند.

ابزار جدید و مناسب

به کمک محقق بازار

استفاده از روش های جدید و ابزارهای مرتبط با آن در تحقیقات بازار برای افزایش کیفیت فعالیت های روابط عمومی، در ابتدا قطعا محدودیت هایی چون بودجه و زمان را برای افراد حرفه ای در روابط عمومی به وجود می آورد اما مهم پافشاری و پیگیری برای یافتن بهترین گزینه و به نتیجه رساندن فرضیه ای است که براساس آن یک روش یا ابزار تحقیقات بازار انتخاب می‌شود. تحقیقات بازار مشخص می‌کند چرا محصول یا سرویس یک شرکت، به درستی و آن‌گونه که از آن انتظار می‌رود، جواب نمی‌دهد.

در بیشتر مواقع این تحقیقات بازار است که مشخص می‌کند چرا محصول یا سرویس یک شرکت، به درستی و آن‌گونه که از آن انتظار می‌رود، جواب نمی‌دهد. فراتر آنکه تحقیقات بازار به مدیران این امکان را می دهد تا بر اساس یافته‌های میدانی و دستِ اول، به سراغ راه‌حل‌های واقعی و نه فانتزی، بروند. تحقیقات بازار برای روابط عمومی ها در بخش ارتباطات رسانه‌ای نیز بسیار کاربرد دارد. شناخت ذائقه مخاطبان (مشتریان) برای تولید و انتشارِ محتواهایی که برایشان جذاب باشد تا برند شما و محصولات یا خدماتش را همواره دنبال کنند.

 

کسب اطلاعات موثق

با تحقیقات بازار معتبر

در زمانه ای که مخاطبان (مشتریان) عموما یک تا چند قدم از برندها جلوتر هستند و آگاهی آنها نسبت به أنواع محصولات و ویژگی های آن، حتی بیشتر از خالق آن کالاست! بنابراین اطلاعات شفاف، موثق و اصطلاحا محکم، برای نقل یک داستان یا اجرای یک کمپین، از جمله الزامات برای تیم روابط عمومی یک بنگاه اقتصادی می باشد.

آیا مخاطب(مشتری) پس از آنکه متوجه می شود خبری که درباره یکی از محصولات برند محبوبش مخابره شده، درست نیست و در جاهایی بزرگ نمایی شده و آنقدر هم که تاکید شده، مثلا ضد ضربه نیست! به نظر شما پس از یک دوره (نه چندان طولانی) چه چیزی از آن برند باقی می ماند؟ من به شما می گویم: محصولاتش! آن هم در انبار کارخانه.

کارشناسان روابط عمومی در شرکت های بزرگ می توانند از تیم تحقیقات بازار شرکت، یک نفر را به جمع خود دعوت کنند و از او بخواهند برای دستیابی به اطلاعات درست، به منظور طراحی داستانهایی که می خواهند مخاطبان(مشتریان) شرکت را درگیر برندشان کنند. مثلا از طریق انتخاب یک روش و ابزار به روز، نظرات مصرف کنندگان نمونه را برایشان جمع آوری نماید.

پیشنهاد من برای شرکت های متوسط و کوچک و حتی اصناف این است که از شرکت های تحقیقات بازار یا محققان بازارِ آزادکار (فریلنسر) استفاده نمایند. کافی است پیش از این که شریک تحقیقاتی خود را انتخاب کنید، از سابقه و عملکرد او مطمئن شوید؛ مثلا به مشتریان قبلی او زنگ بزنید و درباره کیفیت و میزان تخصص و تعهد آن بپرسید.

یادتان نرود، مهم ترین رکن، هدف شماست، اینکه بسته خبری که می خواهید منتشر کنید یا کمپین اطلاع رسانی که در دست اقدام دارید، چه اهدافی دارد، چه افرادی را باید نشانه گیری کند، چه میزان بودجه در اختیار دارید، چقدر فرصت می توانید بگذارید و دست آخر اینکه چگونه موفقیت آن را اندازه گیری نمایید.