وزارت خارجه روسیه دیروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن  محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه امریکا، از همه کشورها خواست تا برخلاف این تحریم‌ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.
به گزارش ایسنا، این بیانیه با تصریح اینکه مسکو مصرانه درخواست دارد که واشنگتن از انجام هر گونه اقدام در ممانعت از سایر کشورها برای همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و عرصه‌های دیگر پرهیز کند، تأکید کرد: «ما تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن اجرای برخی تعهدات داوطلبانه خود در برجام را درک می‌کنیم و در عین حال از ایران می‌خواهیم تا از انجام دادن اقدامات بیشتر برای کاهش تعهدات برجامی خودداری کند. ما از تمامی کشورهای عضو توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و اجرای طرح‌های هماهنگ‌شده و منطبق بر توافق‌های جامع را به ویژه نوسازی رآکتور اراک را سرعت ببخشند.»
بیانیه روز پنجشنبه  اتحادیه اروپا اگر چه بر حمایت این اتحادیه از توافق هسته‌ای با ایران تأکید داشت اما بر این محور استوار بود که  اروپا به عنوان مخاطب اصلی اقدام و تعیین مهلت دو ماهه از سوی ایران هر گونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می‌کند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه مشترک با ابراز حمایت از توافق هسته‌ای، گفتند: «ما با نگرانی زیاد بیانیه ایران را در مورد تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای مشاهده می‌کنیم. ما به طور کامل متعهد به حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای هستیم؛ توافقی که یک دستاورد کلیدی در ساختار عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و به نفع امنیت همه ماست. قویاً از ایران می‌خواهیم که همچنان به اجرای کامل تعهداتش تحت برجام ادامه دهد و از برداشتن گام‌های تنش زا امتناع کند.» آنها در این بیانیه  افزودند: «ما هرگونه اولتیماتوم از سوی ایران را رد می‌کنیم و تبعیت ایران از توافق هسته‌ای را براساس عملکرد آن و معاهده
ان پی ان مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. در این راستا ما نقش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را در نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران یادآور می‌شویم»
کشورهای اروپایی در عین حال بر تعهدات خود در قبال برجام و تلاش برای لغو تحریم‌ها به نفع مردم ایران  تأکید کردند و با ابراز تأسف از اعمال دوباره تحریم‌ها توسط امریکا علیه ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای اعلام کردند: «ما مصمم به تداوم اقدامات برای ادامه تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن ابزار ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا (اینستکس) هستیم. ما از کشورهای غیرعضو در توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا از انجام هرگونه اقدامی که مانع از توانایی طرف‌های باقی مانده برای اجرای کامل تعهداتشان می‌شود، جلوگیری کنند.» محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این بیانیه در صفحه توییترش نوشت: «بیانیه اتحادیه بیانگر این است که چرا برجام به اینجا رسیده است؛ ایالات متحده یک سال است برای اروپا – و بقیه دنیا - قلدری کرده و اتحادیه اروپا تنها می‌تواند ابراز «تأسف» کند. اتحادیه اروپا به جای آنکه از ایران بخواهد که به طور یکجانبه به یک توافق چندجانبه پایبند باشد، باید به تعهدات خود ازجمله عادی سازی مناسبات اقتصادی عمل کند.» جز این بیانیه، برخی مقام‌های اروپایی در حاشیه نشست روز پنجشنبه اتحادیه اروپا در رومانی  به آنچه رخ داده واکنش نشان دادند. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه اینگونه موضع گرفت که «توافق هسته‌ای باید حفظ شود و امضاکنندگان این توافق باید هر کاری می‌توانند انجام دهند تا تضمین شود جمهوری اسلامی ایران به آن احترام می‌گذارد.» «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز ضمن تأکید بر پایبندی مداوم اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای و با اظهار عدم تمایل  اروپا برای گسترش دامنه تنش‌ها و لزوم دستیابی به حل‌و فصل دیپلماتیک از ایران نیز خواست همچنان به تعهدات برجامی خود پایبند باشد.»
معاون وزارت خارجه انگلیس در تهران
در چنین شرایطی «ریچارد مور» معاون سیاسی وزارت خارجه انگلیس نیز برای گفت و گو با مقام‌های دیپلماتیک کشورمان به تهران سفر کرد. سفارت انگلیس با مهم ارزیابی کردن این سفر اعلام کرد: «بریتانیا به حمایت خود از برجام تا زمانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود کاملاً عمل کند، ادامه خواهد داد.»
به‌گزارش تسنیم، مور که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده، همچنین روز پنجشنبه در دیدار با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان بر ادامه تعهد کشورش به برجام و تلاش آن کشور برای فعالسازی سازوکار مالی اینستکس (ساحات) اشاره کرد و گفت انگلیس به تلاش خود برای تأمین خواسته‌های ایران ادامه می‌دهد.