لاریجانی مهم‌ترین چهره‌ی میانه‌روی مجلس ایران که این روزها از سوی برخی از تندروها مورد هجمه است و تلاش می ‌شود تا پیشاپیش از گردونه‌ی رقابت ‌های مجلس در سال آینده حذف شود، در گفت ‌وگو با سازندگی به دستور رهبری برای تغییر ساختار بودجه اشاره می‌ کند و می‌ گوید: «حجم بودجه جاری کشور بسیار زیاد است و عملاً فرصتی برای عمران کشور به وجود نمی‌ آورد.»

او اگرچه فلسفه خوانده اما به‌واسطه حضورش در سال‌های اخیر در سه دوره ‌ی مجلس با مصایب اقتصادی کشور به‌خوبی آشنا است. به همین دلیل یکی از مشکلات کشور را مساله‌ی بانک ‌ها می ‌داند و در میانه‌ی گفت ‌وگو به ورود برخی از نهادهای نظامی به امر بانکداری اشاره می‌کند و می ‌گوید: «رهبری معظم انقلاب گفتند من اصلاً رضایتی از اینکه بخش ‌های نظامی وارد بخش‌های اقتصادی شوند، ندارم. این بانک‌ ها اجازه ‌ای هم نگرفته بودند و مشکلاتی هم داشتند. این دو مقوله با هم تصمیم ‌گیری شد و البته حل آن سخت بود، اما نهایتاً این بخش حل شد.»

رئیس قوه مقننه که ۱۲ سال است در این مسند نشسته است، می‌گوید: «بانک‌ها درحال‌حاضر دچار بیماری‌هایی شده‌اند. قصد من بزرگ‌نمایی در این بیماری‌ها نیست، اما باید قبول کنیم که ابتدا باید بیماری را بفهمیم تا بتوانیم آن را درمان کنیم. در بررسی بانک‌ها متوجه خواهید شد که اینها در ابعاد مختلف مشکلاتی پیدا کرده‌اند و لذا سرمایه کافی برای اینکه به بخش خصوصی تسهیلات کافی بدهند، ندارند.»

لاریجانی در بخش دیگر این گفت‌وگو به مساله و بحرانی که صندوق‌ها در کشور به وجود آورده‌اند، پرداخت و یادآور شد که «ما سال گذشته امکانی را در بودجه به دولت دادیم و متأسفانه دولت استفاده نکرد. دولت اشتباه کرد؛ طبیعتاً منابع مالی در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌ها مشکل داشت و به دلیل اینکه دولت منابع مالی ندارد، بهتر است امتیازاتی برای آنها قائل شویم، شرکت‌هایی به آنها بدهیم و در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که در این رابطه با مشورت خودشان پیشنهادهایی ارائه داده بودند. مثلاً بعضی گفته بودند اگر این قسمت از بندر را به ما بدهند و ما سرمایه‌گذاری کنیم، ۵۰هزار میلیارد طلب‌مان را از دولت صفر می‌کنیم و خودمان سرمایه‌گذارانی را پیدا کرده‌ایم. در چنین شرایطی هم آبادانی در کشورمان به وجود می‌آید هم سرپا می‌شود.»

رئیس مجلس ایران تاکید می‌کند که هیچ‌جا صندوق‌ها را از بخش کاملاً دولتی منتزع نمی‌کنند، به همین علت حالت نیمه‌دولتی دارند، اما حُسن موضوع این است که تعهدات دولت روی بار آنهاست و خودشان مجبورند فکر اقتصادی کنند تا خودشان را سرپا نگاه دارند:«بنابراین این یک امکان است و ما این امکان را در بودجه سال ۹۸ گذاشته‌ایم.»

لاریجانی درخصوص مباحثی که اخیرا بر سر ضرورت اصلاح قانون اساسی به راه افتاده است، یادآور شد که «این مساله‌ی امروز ما نیست.» او هم‌چنین این پرسش را مطرح کرد که «آیا الان از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده می‌شود؟ استفاده نمی‌شود و اگر قانون اساسی را تغییر بدهید و باز هم از ظرفیت آن استفاده نکنید، همین مشکلات وجود دارد، خیلی جاها ظرفیت‌های خیلی خوبی در قانون اساسی وجود دارد که بالفعل نشده است.»

به اعتقاد او «قانون اساسی برای کشور شرایط بن‌بستی را ایجاد نکرده و می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.»

لاریجانی هم‌چنین در خصوص تحریم‌ها و مشکلات پیش‌رو تاکید کرد: «شرایط کشور به گونه‌ای است که درحال حاضر تمام ذهن‌ها باید در مصافی که آمریکایی‌ها با ملت ایران راه انداخته‌اند، متمرکز شود و باید شرایط را جمع‌وجور کنیم و اکنون موضوع اصلاح قانون اولویت اول ما نیست. باید شرایط آرام‌تر و مستقرتر باشد تا بتوانیم راجع به این اصلاحات تصمیم بگیریم.»

او در این مصاحبه هم‌چنین به موضوع کشمکش‌های سیاسی نیز اشاره و یادآوری کرد که «انتخابات یک وسیله است و هدف نیست. در همه‌ی نظام‌ها انتخابات وسیله‌ است». اما با وجود اینکه رقابتی شکل می‌گیرد و عده‌ای می‌آیند و عده‌ای می‌روند «در کشور ما انتخابات تمام نمی‌شود و درگیری‌های سیاسی از این انتخابات تا انتخابات بعدی ادامه پیدا می‌کند، یعنی یک عده اصرار دارند که اگر رأی نیاوردند و مردم به عده‌ای دیگر رأی دادند، به مردم بگویند اشتباه کردید، اجازه نمی‌دهند کار جلو برود و هنوز در فضای انتخاباتی به سر می‌بریم.»