سایت خبری فرارو در مطلبی به تحلیل نرخ تورم عمومی در کالاهای عمومی مختلف پرداخته است.

فرارو این مطلب را بر اساس داده هایی نوشته است که روز شنبه ۳۰ اردیبهشت امسال، مرکز آمار ایران، دراختیار مردم و رسانه‌ها گذاشته است.

در این گزارش آمده است: نرخ تورم عمومی که اصطلاحا به آن تورم نقطه‌ای گفته می‌شود، در فروردین به ۵۵.۵ رسیده است. به‌زبان ساده یعنی مردم ایران در پایان اولین ماه امسال برای تمامی کالا‌ها و خدمات به‌طور متوسط ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین پارسال دست به جیب شدند!

بر اساس این گزارش هتل‌ها و رستوران‌ها با تورم ۸۵.۶ درصدی، تورم بیشتری از خوراکی داشتند و آن طرف ماجرا کمترین تورم را در گروه ارتباطات شاهد هستیم. اگر رقم ۵۵.۵ درصد را به‌عنوان تورم عمومی ملاک بگذاریم، آنوقت متوجه می‌شویم هزینه‌ای که خانواده‌های ایرانی بابت خوراکی‌ها و حمل‌ونقل در یک سال گذشته پرداخت کردند، از تورم عمومی بیشتر بوده است. همچنین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در حد فاصل فروردین ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ به ۷۸.۵ درصد رسید. مرکز آمار با بررسی ۱۱ گروه از اقلام خوراکی‌ها عدد ۷۸.۵ درصد را متوسط تورم نقطه‌ای دانسته و این وسط بیشترین تورم را در بخش روغن‌ها و چربی‌ها شاهد بودیم که اختلاف معناداری با سایر خوراکی‌ها دارد؛ ۲۳۶.۵ درصد؛

نکته مهم دیگری که در این گزارش به چشم می آید رسته محصولات لوازم خانگی است. این موضوع از آن لحاظ اهمیت دارد که طی هفته های گذشته بسیاری از مردم و رسانه ها قیمت های لوازم خانگی را مورد انتقاد قرار داده بودند و معتقد بودند وارد نشدن لوازم خانگی خارجی به ایران دلیل افزایش قیمت است. اما این گزارش نشان می دهد میانگین افزایش قیمت در لوازم خانگی حتی کمتر از میانگین تورم بوده است. سوال اصلی این است که آیا در حوزه مواد غذایی و هتل و رستوران و حمل و نقل هم انحصار حاکم بوده که رشد قیمت بیش از 2 برابر لوازم خانگی را تجربه کرده اند؟

نکته حائز اهمیت و جالب دیگر که از تحلیل این گزارش به دست می‌آید اینکه درحالیکه تورم عمومی 55.5 درصد اعلام شده است، تورم لوازم خانگی در بازار 13 درصد کمتر از تورم عمومی برآورد شده است. در کنار این موضوع تورمی که به بخش تولید از جمله تولید لوازم خانگی وارد شده است، به صورت میانگین به 40 درصد می رسد و این نشان می دهد، بخش تولید بدون افزایش فشاری بیشتر از آنچه خود متحمل می شود، محصول تولیدی را به دست مشتری در بازار برساند.

w66677