مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: عملیات مرمت سقف مجاور تیمچه دال خدجه در امتداد بازار قیصریه اصفهان پس از طی مراحل قانونی و دریافت مصوبه لازم آغاز شد.

به گزارش اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی با اعلام این خبر گفت: بخشی از سقف یال شمال غربی چهارسوی بازار زرگرها در ابتدای سرای چیت‌سازها و در امتداد بازار قیصریه، بعد از بارش برف و باران روزهای انتهایی دی‌ماه۱۴۰۱ شبانه فروریخت.

او با تأکید بر اینکه پیش از این، مطالعات آسیب‌سنجی در بازار اصفهان توسط این سازمان انجام شده و هشدارهایی داده شده بود، اظهار کرد: به محض اطلاع از تخریب سقف، در سریع‌ترین زمان ممکن تجهیز کارگاه مرمت و نصب داربست‌ها انجام شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای مرمت ابتدا باید مصوبه قانونی در این مورد اخذ و ردیف بودجه اختصاص دهیم و قراردادهای قانونی لازم را ببندیم، اما به دلیل شرایط اضطرار و احتمال بروز خطر،اقداماتی در زمینه حفاظت اضطراری انجام و با تامین اعتبارات لازم عملیات مرمت آغاز شد.

او ادامه داد: موضوع دیگر در این مورد، وضعیت «تیمچه دال خِدجه» است که گفته می‌شود متروکه ماندن آن باعث شده سقف این بخش از چهارسوی اول بازار چیت‌سازها، تخریب شود.

ایزدخواستی اظهار کرد: در گفت و گو با مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره این تیمچه،مقرر شد اداره کل میراث اصفهان در درجه نخست، تکلیف قانونی مالکیت تیمچه دال خدجه را مشخص کند، سپس در سازمان نوسازی و بهسازی بررسی می‌کنیم که به‌صورت قانونی به این حیطه ورود پیدا کنیم.

اوبا بیان اینکه تیمچه‌ها مالکیت خصوصی دارند و نمی‌توان برای مرمت آنها تصمیم‌گیریکرد، گفت: تنها در صورتی این امکان وجود دارد که ملک مورد نظر از میراث نفیس شهر باشد که در این صورت قانون به مالک فشار می‌آورد که حفاظت و مرمت را انجام دهد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان،اگر مالک امکان حفاظت و مرمت ملک را نداشته باشد، می‌تواند بعد از طی مراحل قانونی به صورت مشارکتی با سازمان نوسازی و بهسازی عملیات حفاظت و مرمت را انجام دهد.