اتاق ایران آنلاین نوشت:مرکز آمار ایران در گزارشی از وضعیت تورم در میان دهک‌های مختلف اعلام کرد در حالی که نرخ تورم کل کشور در آبان ماه  امسال برابر ٤٤ درصد است اما این نرخ در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤١.٧ درصد برای دهک­­ دهم (بالاترین درآمد) تا ٥٠.٢ درصد برای دهک­ اول (کم‌درآمدترین دهک) نوسان دارد.

 تورم سالانه در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٦٠.٥ درصد برای دهک هشتم تا ٦٤.٦ درصد برای دهک­ اول است. هم چنین این نرخ در مورد گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز بین٣٢.٩ درصد برای دهک چهارم، پنجم و ششم تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم در نوسان است.

اما در حالی بنابر اعلام مرکز آمار تورم گروه خوراکی‌ها برای کم‌برخوردارترین دهک به نزدیک 65 درصد رسیده است که گروه خوراکی‌ها در سند مصرفی این دهک بیش از 43 درصد سهم دارند. 

افزایش فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨.٥  درصد رسید که نسبت به فاصله تورمی ٧.٩ واحد درصدی ماه قبل، ٠.٦ درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.