مراسم تجلیل از شهرسازان برتر شهرداری اصفهان با حضور شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از مدیران شهری برگزار شد و موضوعاتی پیرامون شهر هوشمند در آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در این مراسم که روز یکم آذرماه برگزار شد، شهردار اصفهان اظهار کرد: امروز به این بلوغ رسیده‌ایم که در انجام امور شهری باید یک زنجیره تکاملی شکل دهیم.

علی قاسم زاده ادامه داد: اگر امروز کسی وارد عرصه خدمت‌رسانی مدیریت شهری شده است، قرار نیست نسبت به گذشتگان قدرناشناسی کند و در این راستا قصد داریم دست در دست یکدیگر آینده خوبی را برای شهر اصفهان رقم بزنیم.

طرح‌های مهم شهری در سال ۱۴۰۲ با مردم به اشتراک گذاشته شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: همواره ادوار مختلف مدیریت شهری درصدد بوده‌اند که اقدامات و فعالیت‌های مجموعه شهرداری را با صاحب‌نظران به‌ویژه شهروندان به اشتراک بگذارند، اما به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های مختلف به معنای واقعی به این فرهنگ نزدیک نشده‌ایم.

محمد نورصالحی ادامه داد: مدیریت شهری باید فضای عمومی را باز کند تا شهروندان در خصوص مسائل مختلف شهری نظر بدهند و در نهایت حاصل جمع‌بندی نظرات عملیاتی شود.

او تصریح کرد: همزاد دیجیتال یک فناوری نوین و کاربردی برای شهر هوشمند است که برای به اشتراک‌گذاری نظرات شهروندان در اداره امور شهر هوشمند به‌کار می‌رود.

او پیشنهاد داد که معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان پنج طرح مهمی که قرار است در برنامه اجرایی سال ۱۴۰۲ قرار گیرد را با مردم به اشتراک بگذارد و پس از جمع‌بندی و بررسی نظرات، آن‌ها را اجرایی کند.

حرکت به سمت شهرسازی انسان‌گرا

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: بر اساس آمار در سال ۱۹۰۰ میلادی کل جمعیت شهرنشین دنیا ۲۰۰ میلیون نفر بود که در سال ۲۰۰۰ به ۳.۵ میلیارد نفر در جهان رسید.

وحید مهدویان افزود: بر اساس آمار سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرنشین تا سال ۲۱۰۰، هشت میلیارد نفر از جمعیت ۱۰ میلیاردی دنیا را تشکیل دهد.

او حرکت به سمت شهر هوشمند را یک ضرورت برای شهرهای بزرگ جهان ارزیابی و خاطرنشان کرد: فاصله زیادی بین شعار شهر هوشمند با واقعیت شهر هوشمند وجود دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر و در بهترین حالت ما تنها یک شهر الکترونیکی داریم که امیدواریم با تلاش ارگان‌های مختلف در عرصه هوشمندسازی و خدمات به واقعیت شهر هوشمند نزدیک شویم.

لازمه طراحی شهر هوشمند، هوشمند اندیشیدن است

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان اینکه شهر هوشمند شهری است که بتواند در برابر تهدیدات، راهکاری هوشمند ارائه کند، گفت: شاید منشأ بسیاری از تهدیدات امروز در شهر اصفهان ۵۰ سال گذشته بوده است، اما امروزه باید به نحوی عمل کنیم که برای آیندگان خود تهدیدی در شهر ایجاد نکنیم.

حامد ترکش با بیان اینکه اصفهان باید آماده پذیرش تکنولوژی‌های نوین باشد، اظهار کرد: بحران آب و سالمندی و مشکلاتی از این قبیل ما را به سمت طراحی شهر هوشمند سوق می‌دهد.

او پدیده نوین «همزاد دیجیتال» در عرصه مدیریت شهری را در این زمینه راهگشا دانست و افزود: پدیده همزاد دیجیتال رفتار درست را به ما نشان می‌دهد تا از اجرای بسیاری از کارهای نادرست در شهر جلوگیری کنیم.

به گفته ترکش، لازمه طراحی شهر هوشمند، هوشمند اندیشیدن است.

همزاد دیجیتال، پدیده ای نو و کاربردی برای شهر هوشمند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هم گفت: جهان از مرحله اتوماسیونی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده و در آینده نیز حرکت‌ها به سمت دیتامحوری است. چنانکه در حوزه ساختمان‌سازی نیز ساخت‌وسازها دیگر به شکل سنتی نیست و صنعتی شده است.

جمشید پرویزیان همزاد دیجیتال را از آخرین دستاوردهای عصر دیجیتال دانست و افزود: یک همزاد دیجیتال برای واقعیت فیزیکی یک همزاد با استفاده از هوش مصنوعی طراحی می‌کند که با استفاده از آن می‌توان تحلیل داده‌ای انجام داد.

او با بیان اینکه هوشمندی در فرآیند احداث ساختمان هوشمند از طراحی تا تولید، کنترل پروژه، کنترل فرآیندها، کنترل کیفیت و اطلاعات وارد شده است، گفت: امروز در دنیا ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که انرژی شان درون خود آنها تأمین می‌شود و حتی نیاز به تعمیر خود را در زمان مقرر به مالکان و سازندگان اطلاع می‌دهند. این ساختمان‌ها بر اساس مدیریت اطلاعات از پیش ساخته شده و در محل به شکل مونتاژ قرار می‌گیرد.

او تأکید کرد: شهر مونیخ در حال اجرای همزاد دیجیتال به عنوان پدیده نوین شهر هوشمند است، به نحوی که با استفاده از این فناوری نوین مشارکت شهروندان در تصمیم گیری را افزایش داده است.