به گزارش اقتصاد بازار، سامانه حمل‌ونقل عمومی هوشمند شهراصفهان با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و دیگر مدیران شهری رونمایی شد. این سامانه با عنوان اصرو، سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک، برای دانلود و استفاده شهروندان از شانزدهم شهریورماه روی درگاه اینترنتی شهرداری اصفهان، به آدرس   my.isfahan.ir  قرار داده می‌شود. این سامانه به نحوی طراحی شده است که زمان تقریبی رسیدن اتوبوس را به ایستگاه‌ها برای شهروندان مشخص می‌کند؛ همچنین ۵۰ تابلوی هوشمند در برخی از ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس برای نمایش زمان رسیدن اتوبوس و اطلاع از خطوط فعال اتوبوس نصب شده است؛

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی با اذعان به مشکلات حمل ونقل و ترافیک کلانشهر اصفهان، اظهار کرد: ترافیک شهری منجربه کاهش کیفیت زندگی و نشاط شهروندان می‌شود و مدیریت شهری با اهتمام به بهبود و تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر اصفهان، پیگیر اجرای اقدامات اساسی و زیرساختی در این عرصه است. چنانچه، توسعه و ارتقای شبکه خطوط قطار شهری و احداث خط دو مترو با همت جهادی مدیران به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. او با اشاره به اینکه طول خط دو متروی اصفهان حدود ۱۶کیلومتر است، توضیح داد: بهره‌برداری هرچه سریع‌تر آن مورد تاکید مدیریت شهری است و برنامه‌های کوتاه‌مدتی در طرح جامع حمل‌ونقل شهری ازجمله توسعه خطوط BRT برای بهبود شرایط پیش‌بینی شده که در این راستا، خط چهارم اتوبوس تندرو که شرق اصفهان را به غرب (از پایانه ترکیبی جی به سمت سه‌راه درچه) متصل می‌کند، راه اندازی شد. قاسم‌زاده، سرفاصله اتوبوس‌های BRT را حدود ۱۲دقیقه اعلام کرد و گفت: این زمان با اضافه شدن ناوگان جدید به خطوط BRT تا مهرماه، به حدود شش دقیقه خواهد رسید که می‌تواند ظرفیت جابه‌جایی خوبی برای مردم اصفهان باشد.

هوشمندسازی همه خدمات شهری

قاسم زاده، هدف دوم مدیریت شهری را حرکت به سمت اصفهان هوشمند عنوان کرد که شامل  تمام عرصه‌های شهری است و تمام حوزه‌ها از جمله خدمات شهری، حمل‌ونقل، شهرسازی، ترافیک را موظف کرده‌ایم تا خدمات خود را به سمت خدمات هوشمند هدایت کنند. چنانچه، رونمایی از سامانه هوشمند اصرو درزمینه حمل‌ونقل شهری، خدمت بزرگی به شهروندان اصفهان بلحاظ مدیریت زمان در استفاده از اتوبوس است. شهردار اصفهان، این خدمت هوشمند را احترام به مردم اصفهان توصیف کرد و یادآورشد: شهروندان با استفاده از اپلیکیشن «اصرو» می‌توانند از داخل منزل ایستگاه اتوبوس خود را انتخاب و سپس زمان رسیدن اتوبوس مدنظر خود را مشاهده و طبق آن برنامه‌ریزی کنند. او اعلام کرد: ۳۰ خدمت تعریف و به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است تا در روزهای آتی به صورت غیرحضوری به مردم ارائه شود، البته به صورت آزمایشی در برخی مناطق در حال انجام است. قاسم‌زاده با اذعان به اینکه تمام این اقدامات براساس شعار «به احترام مردم» برنامه‌ریزی شده است، افزود: بزودی لیست ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری به مردم را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

افزایش تعداد اتوبوس‌های شهر اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی، ضمن تقدیر از بخش‌هایی که برای تردد مسافران اربعین تلاش می‌کنند، اهمیت سهولت در تردد شهروندان را بیان کرد و افزود: تقاضای شورای شهر از شهرداری، فراهم نمودن اقدامات لازم برای تردد آسان شهروندان است. نورصالحی گفت: امسال ۳۵درصد از بودجه شهرداری یعنی معادل یک سوم آن به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته و باید تلاش شود تا صددرصد آنچه در این حوزه به عنوان بودجه مصوب شده است، جذب شود. رئیس شورای شهر اصفهان با اذعان به اختصاص بودجه مناسب به حوزه حمل‌ونقل، بیان کرد: ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال شهر در مهرماه به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد، البته کار طاقت‌فرسایی است، زیرا در سال ۱۳۹۶هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس ۵۰۰میلیون تومان بود، اما اکنون این رقم به پنج میلیارد تومان افزایش یافته است. ضمن آنکه، در پایان سال گذشته با وجود شرایط سخت مالی مدیریت شهری، ۱۷۳ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و دراختیار شهروندان قرار گرفت.

جابه‌جایی روزانه ۲۵هزار

مسافر با خط چهارم BRT

در ادامه، حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح دو پروژه حمل‌ونقل همگانی هستیم که نفع آن برای تمام شهروندان است. حق شناس با بیان اینکه رویکرد معاونت حمل‌ونقل وترافیک شهرداری اصفهان، حمل‌ونقل انسان محور به جای خودرومحور و با هدف کاهش آلاینده ‌های زیست‌محیطی و ایجاد حمل‌ونقل پاک است، گفت: با توجه به افزایش آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهر که موجب اختلال در آرامش شهروندان شده است، حمل‌ونقل انسان محور در اولویت برنامه‌های این معاونت قرار دارد. او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایجاد حمل‌ونقل ریلی هزینه‌بر و زمان‌بر است، توسعه خطوط BRT و هوشمند به عنوان ابزاری که در زمان کوتاه و هزینه مختصر می‌توان آن را ایجاد کرد در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. حق‌شناس با بیان اینکه ۱۲خط اتوبوس تندرو برای شهر اصفهان پیش‌بینی شده است، گفت: نخستین خط در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و امروز چهارمین خط BRT به صورت رسمی به عنوان خط شرقی - غربی به بهره‌برداری رسید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود خط چهارم BRT در آینده روزانه ۲۵هزار مسافر را جابه‌جا کند، گفت: این خط از پایانه ترکیبی درون‌شهری و برون‌شهری جی آغاز و پس از عبور از خیابان‌های هشت‌بهشت شرقی، هشت‌بهشت غربی، فرشادی، میدان امام حسین (ع)، خیابان شیخ بهایی و آتشگاه به پایانه سه راه درچه ختم می‌شود. او توضیح داد: برای اجرای این طرح با ۱۰سال عمر بهره‌برداری، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. همچنین، نرخ بلیت خط چهارم BRT به ازای هر سفر 2هزار تومان است که ۲۰درصد هزینه را مردم و ۸۰ درصد را شهرداری و دولت تقبل می‌کند.

سهولت تردد دانشجویان

عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در آئین بهره‌برداری از خط چهارم اتوبوس‌های تندرو و پایانه ترکیبی جی، اظهار کرد: خط چهارم اتوبوس تندرو جزو ۱۲خط مصوب شهر اصفهان است که مدتی بصورت آزمایشی بهره‌برداری شد و امروز بطور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. او با اشاره به همکاری مناطق شهری اصفهان در ایجاد خط چهارم اتوبوس تندرو، افزود: با توجه به اینکه در آستانه مهر و سال تحصیلی جدید قرار داریم، این خط با دو خط دیگر اتوبوس در دو نقطه شهر تلاقی دارد که تبادل سفر را برای دانشجویان جهت حرکت به سه دانشگاه اصفهان، صنعتی و آزاد خوراسگان آسان‌تر می‌کند.

راه‌اندازی معاینه فنی CNG

ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان اظهار کرد: احداث پایانه ترکیبی جی با هدف هم‌افزایی و مشارکت در دوره ششم شورای اسلامی شهر و با تاکید مدیریت شهری اصفهان انجام شده است. او با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح تسهیل در رفت و آمد شهروندان از مناطق شرقی، شمالی، جنوبی و مرکزی شهر به غرب اصفهان است، افزود: از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های پایانه مسافربری جی به عنوان محور طرح خط اتوبوس تندروی شرقی-غربی اصفهان برای استفاده شهروندان، مسافران و گردشگران استفاده شده است؛ در واقع این پایانه به صورت ترکیبی، همزمان ظرفیت خدمت‌رسانی به مسافران شهر و استان‌های همجوار را دارد. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با بیان اینکه درکنار راه‌اندازی پایانه جی، خط چهارم اتوبوس تندرو آغاز بکار می‌کند، از راه اندازی مرکز معاینه فنی موتورسیکلت برای اولین بار در کشور در اصفهان خبرداد و افزود: راه‌اندازی معاینه فنی سی‌ان‌جی با هدف تسهیل در خدمات حمل‌ونقلی در دستور کار قرار دارد و بزودی افتتاح خواهد شد.