مرکز آمار ایران نتایج بررسی تورم قیمت تولیدکننده در بهارامسال را منتشر کرده است. بر این اساس، شاخص قیمت کل تولیدکننده در این فصل ۶۲۶.۴ بوده که نشان می‌دهد اگرچه تورم فصلی و نقطه‌به‌نقطه افزایشی بوده‌اند اما تورم سالانه نسبت به فصل قبل از آن یعنی زمستان، روند کاهشی داشته است.

بر اساس این گزارش تورم سالانه قیمت تولیدکننده به ۴۹.۷ درصد رسید که نسبت به تورم سالانه 54.3 درصدی در زمستان قبل 4.6 درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به بهار ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۹.۷ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم سالانه با ۶۳.۶ درصد مربوط به گروه «کشاورزی» و کم‌ترین تورم سالانه با ۱۳.۸ درصد مربوط به گروه «تولید، انتقال و توزیع برق» بوده است.

همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه قیمت تولیدکننده در بهار امسال ۴۹.۳ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌ای 42 درصدی در زمستان سال گذشته ۷.۳ واحد درصد افزایش داشته است. این یعنی میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۹.۳ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۶۶.۲ درصد مربوط به گروه «کشاورزی» و کم‌ترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۸.۴ درصد مربوط به گروه «تولید، انتقال و توزیع برق» بوده است.

تورم فصلی قیمت تولیدکننده در بهار امسال هم ۱۵.۸ درصد بوده که در مقایسه با تورم فصلی ۴.۹ درصد در زمستان سال قبل، ۱۰.۹ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل، ۱۵.۸ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم فصلی با ۳۸.۵ درصد مربوط به گروه «کشاورزی» و کم‌ترین تورم فصلی با ۷.۴ درصد مربوط به گروه معدن بوده است. در این فصل گروه «تولید، انتقال و توزیع برق» تورم ۰.۸- درصدی را تجربه کرده است.

اتاق ایران آنلاین