رئیس دانشگاه پیام نور در استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران با اشاره به سابقه فعالیت دانشگاه پیام نور بعنوان بزرگترین دانشگاه دولتی در سطح استان، گسترش عدالت در آموزش را از رویکردهای این دانشگاه عنوان کرد که با شعار "آموزش در همه جا و همه وقت" فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، دکتر رضا مختاری با عنایت به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور دارای 40مرکز واحد فعال در سطح استان اصفهان، برخوردار از 300عضو هیات علمی و 35هزار دانشجو در مقاطع مختلف و 500 استاد دعوتی است که با تمرکز بر گسترش عدالت در آموزش، بگونه ای برنامه ریزی کرده است تا از غربی ترین به شرقی ترین نقاط و شمالی ترین به جنوبی ترین نقاط استان، امکان دسترسی به آموزش عالی برای افراد فراهم گردد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان با اذعان به اینکه گاهی برخی از مراکز این دانشگاه از نظر اقتصادی زیان ده هستند، گفت: چون عدالت محوری شعار ما در امر آموزش است، برای خانواده های محروم که توان پرداخت شهریه های سنگین را ندارند، شرایط و تسهیلات تحصیل در مراکز پیام نور را فراهم کرده ایم. چنانچه، دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه های دارای شهریه، پایین ترین میزان شهریه را دریافت می کند. ضمن آنکه حدود 5سال است که شهریه دانشگاه ثابت مانده و این نیز می تواند بیانگر سختی کار دانشگاه پیام نور باشد.

تمدید زمان ثبت نام بدون آزمون تا 6شهریورماه

مختاری در ادامه بحث گسترش سترسی به آموزش، گفت: علاوه بر پذیرش از طریق آزمون سراسری، ثبت نام بدون آزمون در سایت سازمان سنجش براساس سوابق تحصیلی داوطلبان در مقطع کارشناسی انجام می شود که داوطلبان برمبنای سوابق تحصیلی خود نیز انتخاب رشته می کنند. همچنین، برحسب تنوع رشته های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، هنر و زبان خارجی، دانشجو جذب می کنیم و تنها در گروه پزشکی، جدب دانشجو نداریم. او افزود: از 18مردادماه، فرایند ثبت نام بدون آزمون آغاز شده و قرار است، تمدید شود.

وی در بیان ویژگی های متمایز دانشگاه پیام نور بلحاظ محتوای آموزشی، خاطرنشان کرد: محتوا و دوره های آموزشی در رده دانشگاه های با استاندارد بالا و طبق سرفصل ها و کتب وزارت علوم که به کل کشور ابلاغ می گردد، ارائه می شود و همه اساتید نیز همان کتب و مطالب را تدریس می کنند. نکته مهم، برگزاری آزمون های استاندارد دانشگاه پیام نور همزمان در کل کشور است که از طریق بانک سوال، پرسش های امتحانی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و حدود 400 واحد پیام نور در کشور، همزمان آزمون ها را برگزار می کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان با اشاره به سطح کیفی کارشناسی ارشد و دکترا و اینکه بیشترین پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی از مراکز پیام نور هستند، از جایگاه مطلوب استخدام فارغ التحصیلان پیام نور خبر داد که درنتیجه مطالعه محتوای استاندارد و آمادگی ورود به فرصت های استخدامی است.

مختاری، نیمه حضوری بودن دانشگاه پیام نور را فرصت مطلوب دیگری برای داوطلبان برشمرد که در کنار تحصیل، با استفاده از کلاس انلاین، امکان مهارت آموزی و انجام فعالیت های اقتصادی برای دانشجویان میسر می گردد. وی افزود: بلحاظ ساختار الکترونیک و آموزش از راه دور که از سالها پیش در پیام نور وجود دارد، در برهه کرونا، دانشجویان بسرعت راه خود را مطابق با شرایط ادامه دادند و حتی به دیگر مراکز دانشگاهی در برگزاری آزمون ها کمک کردیم. اکنون نیز سامانه پیام نور این پتانسیل را دارد که همزمان یازده هزار نفر از آن استفاده کنند.

به گفته دکتر مختاری، دانشگاه پیام نور در فعالیت های فوق برنامه، جشنواره ها و تشکل های دانشجویی، سرآمد است. همچنین، خوابگاهی نبودن دانشگاه، علاوه بر کاهش هزینه ها، شرایط تحصیل ایمن و فارغ از آسیب های اجتماعی را برای دانشجویان رقم زده است.

رضا مختاری با بیان آنکه از بخش قابل توجهی از هزینه ها توسط دولت تامین می گردد، از انعقاد تفاهم نامه با مراکز فنی حرفه ای، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت ادارات، آموزش شهرداران و نمایندگان شورای شهر، دهیاران و نهادهای دیگر خبر داد و گفت: با نگاهی که به توسعه رشته های کارشناسی و ارشد داشته ایم، حدود 60رشته کارشناسی جدید به رشته های ما اضافه می شود.

فرزانه افسرطه