نخستين همايش كانون كارآفريني استان تهران با رويكرد توسعه كارآفريني و بررسي چالش‌هاي كسب و كار با حضور كارآفرينان مطرح كشور و همچنين نمايندگان مجلس در هتل المپيك تهران برگزار شد. در اين همايش به چالش‌هاي پيش روي كارآفرينان و ارايه راهكارهاي مناسب براي برون‌رفت از اين چالش‌ها پرداخته شد و كارآفرينان در اين همايش تاكيد كردند كه براي دستيابي به اهداف توسعه‌اي كشور بايد سهم بخش خصوصي در اين زمينه افزايش يايد. رييس هيات‌مديره كانون كارآفريني استان تهران در اولين همايش كانون كارآفريني اين استان گفت: دستيابي به اهداف توسعه‌اي كشور منوط به افزايش سهم بخش خصوصي در اقتصاد كشور است. علي نقيب با اشاره به نقش و اهميت بيشتر كارآفرينان دانشگاهي در مقايسه با ديگر كارآفرينان اظهار داشت: در راستاي كارآفريني، نياز به توسعه نسل جديدي از كارآفرينان داريم كه قادر به شناخت و كسب مزيت از فرصت‌هاي كسب ‌و ‌كار در حوزه زيست بوم دانش بنيان‌ها هستند.

كارآفريني محدود به حوزه اقتصادي نيست و نيازمند بستر‌سازي حاكميتي است 
علي نقي مشايخي استاد دانشگاه در نخستين همايش كانون كارآفريني استان تهران، افزود: دولت از طريق اعمال خط‌مشي در وزارتخانه‌ها و موسسات و وضع قوانين كارآمد، ايجاد گسترش روابط با خارج ازكشور و منطقه، حمايت از فعالين و كارآفرينان در حوزه سياسي و اقتصادي مي‌تواند موجب شكوفايي كارآفريني و خلق ارزش‌آفريني و نوآوري شود. وي با اشاره به كسب و كار هر كارآفريني در ايران براي ادامه حيات خاطرنشان كرد: نيازمند شناخت فرصت‌ها و گسترش روابط خود با كشورهاي منطقه است و نيازمند فضاي با ثبات اقتصادي و سياسي است.

قوه قضاييه كارت بازرگاني كارآفرين را به عنوان سند و هويت قانوني نمي‌پذيرد 
سيده فاطمه مقيمي عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني در اين همايش گفت: ما هنوز مطالبه‌گري را نياموخته‌ايم و فقط از شرايط گله‌منديم و خواستار تدوين قوانين و ايجاد شرايط و روابط درست نيستيم .  وي خاطرنشان كرد: اشتغالزايي با كارآفريني متفاوت است در كارآفريني خلق اثري را مي‌بينيم كه در جامعه اثرگذار است و ارزش آفريني مي‌كند.

نقش مهم توجه به موانع فرهنگي و معرفتي در كارآفريني
در ادامه اين همايش، عفت شريعتي، نماينده مردم زرند و كوهبنان در ارتباط با كار‌آفريني گفت: امروز كشور ما ظرفيت‌هاي قابل‌توجهي براي كارآفريني دارد.آنگونه نيست كه ما در سال ۱۴۰۱ فقط به فكر اين باشيم كه كارآفريني فقط در مكان‌هاي اداري است. عضو كميسيون اقتصادي با تاكيد بر اينكه امروز ما استعداد‌هاي قابل توجهي در كشور داريم و صنعت و اقتصاد ما در حال پيشرفت است، بيان داشت: بايد زمينه را براي بهره‌مندي جامعه از كسب و كار و كارآفريني آماده كنيم و مجلس هم حمايت خودش را اعلام مي‌كند.

بايد دغدغه كارآفرينان براي سرمايه‌گذاري مرتفع شود 
محسن زنگنه نماينده مردم تربت حيدريه و عضو كميسيون برنامه و بودجه در مجلس شوراي اسلامي نيز در حاشيه نخستين همايش كانون كارآفريني استان تهران با اشاره به اينكه ايران يكي از كشورهاي مناسب براي سرمايه‌گذاري و ايجاد ارزش افزوده به شمار مي‌رود، تصريح كرد: اما به دليل عدم پيش‌بيني شاخص اقتصادي، تورم و... افراد سرمايه خود را به سرمايه پايدار تبديل و از كشور خارج مي‌شوند.  زنگنه، امنيت سرمايه‌گذاري در ايران را يك ضرورت بر‌شمرد و بيان داشت: بايد بستر سرمايه‌گذاري در كشور را به درستي فراهم كنيم، تا كارآفرينان بتوانند با كمترين دغدغه، بيشترين اثربخشي را در عرصه توسعه اقتصادي، اشتغالزايي و ... فراهم كنند و دولت در ايجاد اين بستر و حمايت و مشوق‌هاي لازم نقشي اثر گذار دارد.

مجلس به دنبال حل مشكل كارآفرينان است 
عباس جهانگيرزاده نماينده مردم پارس‌آباد و نايب‌رييس دوم كميسيون كشاورزي، در مجلس شوراي اسلامي در حاشيه نخستين همايش كانون كارآفريني استان تهران با تاكيد بر اينكه مجلس دنبال اين است كه چالش‌هاي پيش روي كارآفرينان را حل كند، بيان داشت: از اين رو همت خود را براي كمك به آنها گذاشته‌ايم 

در بدو‌، كانون‌كارآفرينان استان تهران بايد به يك راهكار مدون برسد 
هاجر چناراني نماينده مردم نيشابور و دبير كميسيون قضايي و حقوقي در مجلس شوراي اسلامي نيز با طرح اين پيشنهاد كه كانون انجمن كارآفرينان استان تهران بايد به ارايه يك راهكار مدون برسند، خاطرنشان كرد: همچنين در برنامه توسعه هفتم يك شعار را سر لوحه خود قرار دهند در اين صورت مجلس نيز در چارچوب قانون‌گذاري از هيچ كمكي براي رفع چالش‌ها و مشكلات آنها دريغ نخواهد كرد.

منبع: اعتماد