به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در نشست بین المللی شهر پایدار اصفهان که با حضور رئیس و هیات همراه بنیاد جهانی انرژی، مدیران استانی، شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان برگزار شد، تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنیاد جهانی انرژی و شهرداری اصفهان در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی با تمرکز بر افزایش طول عمر و کیفیت استانداردهای تجهیزات شهری امضا شد و اصفهان به شبکه جهانی شهرهای پایدار پیوست.

مهدی مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اهمیت پایداری شهر و نقش مهمی که در گفتمان ها، توسعه استراتژی شهری و برنامه ریزی ایفا می کند، به تشریح 6 هدف اصلی در پایداری شهری پرداخت که شامل کاهش میزان مصرف منابع طبیعی، کاهش مصرف انرژی های تجدیدپذیر، کاهش اثرات زیست محیطی محدودهای شهری و بهبود استانداردهای زندگی شهروندان است.

وی گفت: در این نشست دو موضوع اساسی بیان مفاهیم پایداری شهری و آشنایی با تجارب بین المللی، تجارب شهر اصفهان و اقدامات شرکت های دانش بنیان در تعامل با شهرداری اصفهان ارائه می گردد و سپس امضای تفاهم نامه بین بنیاد جهانی انرژی و شهرداری اصفهان بعنوان خروجی این جلسه تحقق خواهد یافت. وی افزود: طبق تفاهم نامه، تایید پروژه های بهبود پایداری و هوشمندسازی شهری، استقرار و اجرای سیستم پایدار براساس استانداردها و شاخص های بین المللی فقط در شهر اصفهان بصورت پایلوت پروژه، انجام می شود.

در ادامه، سیدامیر سامع، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اصفهان با اشاره به اهمیت و ضروریاتی که در زمینه زیست محیطی بعنوان اهداف برنامه 5 ساله باید درنظر گرفته شود، اظهار کرد: توجه به شاخص های پایداری شهر با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف انرژی، کاهش پیک مصرف انرژی با استفاده از سیستم و تجهیزات استاندارد، جایگزینی آب های نامتعارف برای آبیاری فضای سبز و اینکه چه میزان مصرف انرژی مجاز است، اجرا می شود.

وی در بیان رده شهرداری در مصرف انرژی، رده C، اقداماتی ازجمله، استفاده ازانرژی های خورشیدی با نصب 30 پنل خورشیدی و چند نیروگاه بادی با ظرفیت فعلی انرژی مکانیکی 2/1 عنوان کرد و گفت: تا پایان برنامه، به 4 مگاوات افزایش خواهد یافت و به سمت A حرکت می کنیم. همچنین، سهم تولید انرژی های تجدیدپذیر تا پایان برنامه تا 20درصد افزایش خواهد یافت. ترویج ساختمان های سازگار با محیط زیست، اطلاع رسانی و توسعه سیستم های فتومتریک در پارک ها، کسب جایزه مدیریت انرژی، جایزه بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب از وزارت نیرو و مقام اول مدیریت انرژی در بین کلان شهرهای کشور توسط شهرداری اصفهان، رتبه دوم در توسعه انرژی های تجدیدپذیر و در استقرار مدیریت مصرف انرژی باهمکاری شرکت های دانتش بنیان برخی از شاخص های پایدار شهری است که دنبال

کرده ایم.

در ادامه، مجید سرایداریان، عضو لتحادیه انرژی ایران، نماینده شهرهای پایدار و هوشمند در سازمان ملل و نماینده ایران در بنیاد جهانی انرژی با اشاره به دغدغه سازمان ملل برای کشورهای درحال توسعه که درمقابل رشد سریع ساختار اقتصادی شهرها، تخریب عوامل زیست محیطی نیز شدت گرفته است، از چالشهای فراوان اصفهان سخن راند و گفت: 90 شاخص برای شهرهای پایدار و هوشمند بررسی میشود و مهمترین عامل، درنظر گرفتن شهر به شکل یک اکوسیستم است.

میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با استقبال از ایده دکتر فویمن در تحقق شهر پایدار برای اصفهان، تفکر جهانی و نه صرفا محله ای را مطرح کرد.

در این نشست، دکتر فویمن، رئیس سازمان بنیاد جهانی انرژی در صحبت از چگونگی نجات طبیعت، آب و مدیریت انرژی، از فعالیت تعداد بسیاری از شرکت های دانش بنیان، جایزه بنیاد جهانی انرژی و اجرای بیش از 3هزار پروژه در در 180 کشور جهان خبرداد و گفت: مهمترین نکته این است که مصرف کننده بداند آنچه که مصرف میکند، برای محیط زیست خوب است.

وی با بیان اینکه برای همه مشکلات شهری می توان راه حلی درست ارائه داد، از مدل های ساختمانی، عایق بندی و راه اندازی سایتی به زبان فارسی برای تشریح راهکارهای صرفه جویی در انرژی خبر داد.

رئیس سازمان بنیاد جهانی از واژه رفاه صفر خالص نام برد کمه هرچند کار سختی است ولی در عین حال که مردم از رفاه برخوردارند، تولید کربن ناخالص آنها به صفرمی رسد که در این زمینه، شناسایی اینکه اصفهان در چه نفطه ای قرار دارد و پتانسیل آن چگونه است و با تحلیل داده ها، راهکار مناسب ارائه می شود.

نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان با استقبال از حضور کارشناسان بنیاد جهانی انرژی در اصفهان، اهتمام جدی مدیریت شهری اصفهان در جهت حرکت به سوی شهر پایدار و هوشمند را مطرح کرد و گفت: با امضای تفاهم نامه، شرکت دانش بنیان دلفین در بین دیگر شرکت ها برگزیده شده وبعنوان نماینده اصفهان در تعامل با بنیاد جهانی برای پروژه شهرپایدار وارد عمل می شود.

در خاتمه تفاهم نامه همکاری بین شهرداری اصفهان و سازمان بنیاد جهانی انرژی به امضای طرفین رسید.

فرزانه افسرطه