پنجمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری وتوسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان به منظور بررسی راهکارهای ارتقاء سرمایه‌گذاری شهری با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان بر گزار شد.
به گزارش اقتصاد بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست احمد خوروش، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان سرمایه‌گریزی را از جمله مشکلات اساسی اصفهان دانست و گفت: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد شهر اصفهان تشکیل کمیسیون سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت در اتاق بازرگانی بسیار ضروری به نظر می‌رسید که به‌عنوان دهمین کمیسیون اتاق تشکیل شد.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم با هم‌افزایی و همکاری تمام دستگاه‌ها و نیروهای با انگیزه و خلاق نسبت به رفع مشکلات اصفهان در حوزه‌های گوناگون اقدام کنیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مقرر شد کمیسیونی مشترک میان اتاق بازرگانی اصفهان و شورای شهر تشکیل شود، ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نمونه موفقی از همکاری و هم‌افزایی اتاق بازرگانی، شهرداری و شورای شهر اصفهان بوده که این همراهی باید ادامه یابد.
وی با بیان اینکه اگر موانع اجرای برخی پروژه‌های سرمایه گذاری مانند بندر خشک در اصفهان رفع شود مسائل کلان نیز حل خواهد شد، ایجاد کارگو ترمینال را نمونه موفقی از هم‌افزایی و همکاری میان بخش‌های گوناگون دانست که ثمرات خوب و بی‌نظیری برای اقتصاد شهر اصفهان داشته است.
ضرورت بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان
همچنین حمیدرضا قلمکاری، نایب‌‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: میزان سرمایه‌گذاری در دهه 90  از استهلاک سرمایه عقب افتاده است. در اصفهان نیز شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان 99 نسبت به پاییز 99 با چهار پله نزول مواجه شد، در حالی که میانگین کشوری بهبود داشته است.
وی افزود: برای جلوگیری از فرار نخبگان  و سرمایه‌ها نیاز مند یک بستر هستیم  که اگر این بستر درست طراحی شود و پایداری اقتصادی و امنیت کسب‌وکار ها تامین شود می‌توان انتظار جذب سرمایه و تاب‌آوری و پایداری شرکت‌ها را داشت.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد داد: چند اولویت و ضرورت در کمیسیون مشترک سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی و شورای شهر اصفهان تعیین و برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان تلاش شود.
ظرفیت قابل توجه حوزه گردشگری در اشتغال زایی
محمدرضا رجالی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: برای توسعه اشتغال براساس اسناد توسعه در اتاق بازرگانی به سمت گردشگری حرکت کردیم و در همین راستا در دوره‌های قبلی شورا با همکاری این نهاد برند اصفهان را تصویب کردیم.
وی با اشاره اهمیت خدمات شهری در توسعه برند گردشگری اصفهان افزود: متأسفانه شاخص خدمات در شهر اصفهان کمتر از میانگین کشوری است که بخشی از این مشکل ناشی از نگاه نادرستی است که در مجموعه مدیریتی شهرداری برای ایجاد دفتر و مجموعه‌های اداری حاکم بوده است و نگاه ها باید براساس رونق کسب و کارها و درآمد پایدار  وبلند مدت برای شهرداری تغییر یابد.
خشکی زاینده رود، تغییر اقلیم یا مدیریت نادرست
مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  متأسفانه اصفهان در آلودگی هوا از تمام کلانشهرها از جمله تهران پیشی گرفته و معضلاتی مانند بی‌آبی، معیشت کشاورزان ، فرونشست زمین و نابودی میراث اصفهان و سایر شهرستان‌ها از جمله مسائل فعلی شهر و استان اصفهان است.
وی با اشاره به اینکه در زمان صفویه اساتید رشته های هنر و ... به اصفهان مهاجرت کردند و هم اکنون میراث آن‌ها در قالب حدود 200 رشته هنری موجود است بیان کرد: به طور کلی با مهاجرت مخالف نیستیم، و پذیرای این گونه از مهاجرت هستیم. ولی با تبدیل شدن اصفهان به یک شهر با بافت کارگری مخالفیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش آب استان اظهار داشت: خشکی زاینده‌رود حاصل روندی طبیعی و تنها نتیجه تغییر اقلیم نبوده و حاصل عدم مدیریت صحیح منابع آب در اصفهان و استان‌های دیگر و برخی اقدامات در بالادست است. وی ادامه داد: از طرفی نمی‌توان صنعت را تعطیل کرد، و با اینکه در چنین وضعیتی دخیل نبوده ایم باید تبعات آن را مدیریت کنیم. به گونه ای که منابع آبی مورد نیاز این صنایع باری بر دوش زاینده رود نباشد.
وی با بیان اینکه اشتباهات گذشته را نباید ادامه داد، گفت: بارگذاری جمعیت جدید با استفاده از منابع آبی زاینده رود خیانت به اصفهان است و اگر این روند ادامه پیدا کند، احیای زاینده رود هیچ وقت محقق نمی شود. لذا  نباید بدون برنامه ریزی برای تأمین آب دست به ساخت مسکن انبوه در اصفهان زد.
طغیانی با اشاره به راهکارهای جذب سرمایه و توسعه زیرساخت‌های اصفهان، تأکید کرد: باید ابتدا رویای اصفهان در آینده را تعریف کنیم و سپس به دنبال ایجاد لوازم آن باشیم.وی  بر اصلاح قواعد و نظامات انگیزشی در حوزه سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت کمیسیون سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت تاکید کرد.
تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد در داخل استان فرصتی که باید از آن بهره برد
حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو بنیاد مطالعات نصف‌جهان نیز با اشاره به استفاده از تجارب قبلی استان در حوزه سرمایه گذاری افزود: تلاش‌هایی برای تأسیس شرکت مادر سرمایه‌گذاری در اصفهان انجام شد، که این شرکت قرار بود شامل 12 شاخه تخصصی هلدینگ باشد اما متأسفانه این طرح به دلایلی متوقف ماند.
وی در خصوص جذب سرمایه و توسعه زیرساخت‌های اصفهان گفت:ابتدا باید موضوعات همکاری مشترک اتاق بازرگانی اصفهان و شورای اسلامی شهر بر اساس یک نقشه‌ راه اولویت‌بندی شده و پیگیری موضوعات اولویت بندی شده براساس زمان‌بندی و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد.
وی تأکید کرد با وجود تهدیدها، باید از فرصت‌های موجود در اصفهان استفاده کرد که تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد در داخل استان می‌تواند یکی از آنها باشد.
مدیریت صحیح تنها راه حل معضل آب اصفهان
همچنین عباس حاج‌رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار داشت: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از گردشگری در حد ظرفیت شهری مانند اصفهان بهره ببریم. از طرف دیگر متأسفانه بر سر پروژه‌های بزرگ در اصفهان موانعی ایجاد می‌شود که از جمله آن‌ها می توان به پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اشاره نمود که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه گردشگری اصفهان است.
حاج‌رسولیها با اشاره به معضل آب اصفهان گفت: راه‌حل رفع این مشکل مشخص و روشن است و تنها نیاز به مدیریت صحیح داریم. پروژه بهشت‌آباد بیش از 20 سال پیش مطالعه، کارشناسی و تصویب شد در حالی که در اجرای آن مانع تراشی شد. وی با انتقاد از نگاه به اصفهان در سطح ملی گفت: متأسفانه اصفهان جزو استان‌هایی است که بیشترین مالیات را به خزانه دولت واریز می‌کند اما در تخصیص بودجه‌های عمرانی جزء استان‌های آخر کشور است.
نگاه به اصفهان باید تغییر کند
مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: در اصفهان بیش از هر جای کشور باید فرصت کار اقتصادی فراهم شود اما متأسفانه این فرصت‌ها در یکی دو دهه اخیر به تهدید تبدیل شده است. در واقع ایجاد صنایع بزرگ گرچه فرصتی مغتنم بوده اما تهدیدهای آن مانند آلودگی هوا برای اصفهان باقی ماند.
وی ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از بافت‌ تاریخی اصفهان امروز در اختیار اداراتی است که توان استفاده بهینه و نگهداری از آنها را ندارند. اصفهان چندین برابر برخی شهرها بافت تاریخی دارد اما این فرصت‌ها را از دست داده‌ایم.  
به سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان به‌عنوان مسئولیت اجتماعی نگاه شود
در ادامه، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: اصفهان به مثابه یک کل منسجم معنا دارد و رسالت تاریخی ما احترام به پیوستار تجربه و دانش این شهر است و باید این میراث را به آیندگان بسپاریم.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم فعالان اتاق بازرگانی اصفهان و سایر بخش‌ها به سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان به‌عنوان مسئولیت اجتماعی نگاه کنند زیرا که هرکدام از ما ساکن همین شهر هستیم. نباتی نژاد  در خصوص مزیت‌های اقتصادی شهر اذعان داشت: به نظرم مزیت‌های شهر، همان مسائل شهر است.  لذا بافت فرسوده‌ شهر اصفهان که در حال نابودی است می‌تواند با سرمایه‌گذاری به مزیت تبدیل شود. ترافیک، آلودگی هوا و بحران آب نیز می‌توانند دیگر مزیت‌های اقتصادی اصفهان باشد، چون این تهدیدها می‌تواند به فرصتی برای فعالان اقتصادی تبدیل شود و تکلیف ما در شورای شهر نیز تسهیل‌گری به نفع شهر است.
عزم شورا و شهردار اصفهان بر تسهیل‌گری است
همچنین احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از ظرفیت‌های شهر اصفهان بهره‌برداری کافی نشده است و  در این راستا می‌توان مشکلات زیست محیطی و حمل‌ونقل عمومی اصفهان را رفع کرد. عزم شورا و شهردار اصفهان بر تسهیل‌گری است و تمام‌قد برای رساندن نفع این اقدامات به مردم اصفهان تلاش می‌کنیم.
لزوم تغییر نگاه در تامین منابع درآمدی شهرداری
در ادامه علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر در کلانشهر مشکلات و معضلاتی داریم که به راحتی با استفاده از ظرفیت‌های داخل شهر و استان و بسترهای قانونی موجود  قابل حل است. که از جمله می‌توان به بافت فرسوده،مسائل زیست محیطی و موارد مربوط به آثار تاریخی اشاره نمود.
وی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون الگوی درآمدی شهرداری‌ها گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی تغییر الگوی درآمدی شهرداری ها ضروری است و شیوه‌هایی مثل تراکم فروشی باعث می شود فرصت تفکر برای یافتن ایده‌های جدید از بین برود. همچنین تراکم فروشی باعث می‌شود در حوزه زیرساخت‌ها همیشه به دنبال اجرای پروژه‌های جدید باشیم در حالی که نسبت به جمعیت اضافه شده بواسطه تراکم فروشی همچنان فاصله قابل توجهی وجود خواهد داشت.
با وجود آلودگی هوا و کمبود آب نمی توان به توسعه شهر اصفهان فکر کرد
علیرضا مرتضوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: نمی‌توان با وجود آلودگی هوا و کمبود آب به توسعه شهر اصفهان فکر کرد و امیدوارم برای این مشکلات چاره‌اندیشی شود.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری مایه افتخار اصفهان است و دستاوردهای بسیار گسترده‌ای دارد و امیدوارم از این دستاوردها برای پیشرفت شهر و ایجاد اشتغال پایدار و دانش‌بنیان استفاده شود.
تلفیق دو رشته اقتصاد هنر و اقتصاد شهر
رضا نصر اصفهانی، رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز با اشاره به تلفیق دو رشته اقتصاد هنر و اقتصاد شهر و ایجاد مرکز رشد هنر در این دانشگاه گفت: این مرکز در کشور سرآمد مراکز رشد قرار گرفت و نشان دادیم که رشته‌های هنری نیز می‌توانند شرکت دانش‌بنیان داشته باشند.
تداوم همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و شورای اسلامی شهر در قالب تفاهم نامه مشترک
روح اله میرزامیری مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی نیز با اشاره پیش نشست‌های برگزار شده برای تدوین مباحث قابل ارائه در این جلسه گفت: بنا شد پس از ارائه موارد احصاء شده، موضوعاتی که بنا بر نظر طرفین در اولویت است دردستور کار کارگروه‌های مشترک قرار بگیرد.
میرزاامیری تسهیل ورود بخش خصوصی به پروژه‌های پیشران شهری، تسریع در اجرای پروژه‌های محرک شهری در مناطق بلااستفاده، رفع ابهامات در رویه‌ها برای حضور فعالین اقتصادی جهت سرمایه گذاری در عرصه شهری و تسهیل صدور مجوزات اداری را ازجمله مواردی عنوان نمود که در سطح کلان و خرد می‌تواند محور تعامل قرار بگیرد.
وی در پایان با اشاره به نظرات مطرح شده اظهار داشت: پیش نویس تفاهم نامه اتاق بازرگانی اصفهان و شورای اسلامی شهر اصفهان بزودی از این اتاق به شورا ارسال خواهد شد تا در بستر توافق شده در محورهای بهبود شاخص‌های کسب وکار شهری، گردشگری و صنایع دستی، محیط زیست ، شهر هوشمند، ساماندهی کسب وکارها بویژه کسب و کارهای نوپا و... بتوانیم با همکاری دو نهاد شاهد دستاوردهای درخشانی در شهر اصفهان باشیم.