در نشست مشترک مدیرکل فنی حرفه ای استان اصفهان و مدیرعامل شرکت آجر نماچین که با موضوع برگزاری سومین مسابقه آزاد کشوری نماچینی آجر در محل سازمان فنی حرفه ای برگزار شد، لزوم تغییر آموزش های عرضه محور به سمت سفارش محور و جایگزینی تجهیزات به روز مطرح گردید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، آرش اخوان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در جمع خبرنگاران از برگزاری سومین مسابقه آزاد کشوری نما چینی آجر با مدیریت شرکت آجرنماچین خبرداد و گفت: بدلیل نبود اعتبارات لازم برای تامین تجهیزات مناسب و به روز آموزشی در سازمان فنی حرفه ای، به بررسی نظام های آموزشی موفق دنیا پرداختیم، ضعف آموزشی کشور را ناشی از عرضه محوری تشخیص دادیم و براین اساس، سعی کردیم با رویکرد آموزشی جدید بر آموزش سفارش محور که حلقه مفقوده آموزش مهارت ها بود، متمرکز شویم. وی افزود: صاحبان صنایع، حرف و صنوف همان حلقه مفقوده ای بودند که اکنون صاحبان صنایع بعنوان یک مسئولیت اجتماعی، همکاری با فنی حرفه ای را آغاز کرده اند و در زمینه آموزش های مهارتی، اتفاقات خوبی افتاده است.

اخوان از آموزش سالانه 12۰هزار نفر ساعت در بخش خصوصی و دولتی به روش عرضه محوری و ۹۰۰ نفر ساعت، آموزش دوگانه عرضه محوری و سفارش محوری با همکاری صاحبات صنایع خبر داد که توسط گروه نماچین و دیگر صاحبان صنایع بلحاظ تامین فضا، نیروی موردنیاز و مربیان انجام می شود.

مدیرکل فنی حرفه ای استان اصفهان، برگزاری مسابقات مهارتی با هدف استعدادیابی را از دیگر اتفاقات خوب درنتیجه این همکاری عنوان کرد و افزود: مسابقه ملی مهارت در سه سطح شهرستانی استانی و ملی برگزار می شود که نفرات برتر به اردوی تیم ملی دعوت می شوند. در مسابقات جهانی جوانان زیر ۲۲ سال می توانند شرکت کنند. همچنین، رقابت های آزاد فرصتی برای افراد با مهارت بدون محدودیت سنی در مسابقات است که در نتیجه خبرگان مهارتی شناسایی می شوند. مزیت مسابقات آزاد این است که با اسپانسر پیش می رویم و شرکت آجر نماچین بصورت تخصصی دراین زمینه کار می کند.

وی توضیح داد: صاحب این شرکت یک مسابقه را ترتیب می دهد و شاغلانی که در نمای آجر کار می کنند از سراسر کشور در رقابت ها شرکت می کنند و پس از چهار روز آموزش برای مسابقات آماده می شوند. مدل آزمون مانند مسابقات جهانی است و با شناخت نفرات برتر این افراد به نمایندگی‌های شرکت معرفی می شوند و حتی می‌توانند در عرصه بین المللی هم ظاهر شوند.

اخوان با اذعان به مشارکت بخش خصوصی در اموزش های سفارش محور، گفت: در صنعت سنگ استان می توانیم بیشتر از نفت درآمد داشته باشیم اما نیروهای سنگبری ها، بیشتر اتباع افغانی هستند که این بلحاظ نگرش عرضه محوری در آموزش است و اکنون با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم. البته، با تغییر نگرش توانستیم در شهرک صنعتی محمود آباد در صنعت سنگ حرکت‌های خوبی را انجام دهیم. همچنین، در حوزه معدن قراراست بطور جدی ورود کنیم. وی برگزاری این مسابقات را فرصتی برای ارتقای مهارت افراد، کارآفرینی و اشتغال بیان کرد.

مدیرکل فنی حرفه ای استان اصفهان با بیان آنکه فرهنگ غلط پشت میز نشینی مملکت را فلج کرده است، افزود: راه اندازی شورای مهارت با هدف ترویج فرهنگ مهارت آموزی بجای مدرک گرایی صورت گرفت. چنانچه، در آلمان ۷۰ درصد به دنبال مهارت آموزی می روند اما در ایران کاملا برعکس است.

نمای خشک موثر در کاهش مصرف انرژی 

رضا چینی، مدیرعامل شرکت آجر نماچین گفت: به مقوله مهارت در کشور به درستی پرداخته نشده و فارغ التحصیلان از مهارت لازم برای جذب بازار کار برخوردار نیستند. در سه سال گذشته با دریافت مجوزی که از اداره فنی و حرفه ای گرفته ایم آموزش های مداومی را در سطح کشور داشته ایم و سالیانه ۲۰ هزار نفر ساعت متعهد به آموزش مهارتی هستیم. 

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به نیاز کشورهای اروپایی به پرسنل مهارتی و وفور کار برای افراد آموزش دیده و ماهر، اظهار کرد: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال نیاز به ۵۰ میلیون مترمربع نماسازی دارد و به حدود پنج میلیون نفر برای کار در بخش نما نیاز داریم.

وی مصرف سه برابر انرژی بیشتر از میانگین جهانی در منازل مسکونی کشور را بدلیل نبود نما و دیوارهای پیرامونی مناسب در ساختمان اعلام کرد و افزود: نماسازی باید به سمت نمای خشک حرکت کند. همینطور، روش اجرایی نمای ساختمان‌های بلندمرتبه باید تغییر کند و از ارتفاعی مشخص از نمای خشک استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آجر نماچین، گفت: تمام واحدهای مسکونی استان روزانه ۱۷ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارند که در فصل سرمابه سه برابر افزایش می یابد به همین دلیل باید از پرت انرژی جلوگیری کنیم. خود را ملزم می دانیم که در سراسر کشور این آموزش را تسری دهیم تا از نمای خشک در ساخت و سازه‌ها بهره ببریم.

چینی، هدف اصلی اجرای این دوره مسابقات را آموزش استفاده از چسب نما به جای ملات آجری عنوان کرد و افزود: در سیستم سنتی ۲ تا ۸ سانتیمتر ملات پشت آجر می ریختیم. امروز به دلیل پرت انرژی ساختمان باید نماچینی آجر خشک شود تا ۳۵ درصد از هدر رفت انرژی جلوگیری شود. امسال سعی داریم این روش را آموزش دهیم و در مسابقات اجرچینی این روش مهارتی آموزش داده می شود. وی تاکید کرد: دانشجویان باید این مهارت را فرا بگیرند و اگر این روش را جدی بگیرند می‌توانند درآمدزایی خوبی برای خود داشته باشند. همچنین، زمان ساخت مسکونی به شش ماه کاهش می یابد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان با بیان آنکه آجر تولیدی ما برای کف ساختمان و برای مناطق مختلف آب و هوایی مناسب است، گفت: اکنون امکان تولید ۷۰ رنگ آجر با استفاده از رندانه ها و ماندگاری بالا را داریم که علاوه بر مصرف داخل به کشورهای عربی، اروپا و کانادا صادر می شود و همه این کشورها به افراد ماهر دراین زمینه نیاز دارند. وی افزود: سهم صادرات آجر ایران در بازارهای جهانی اندک است و باید خود را به عنوان یک برند معتبر معرفی نماییم.

وی توصیه کرد: باید خواب سرمایه را کوتاه تر نموده و به سمت ساختمان های صنعتی برویم. ارتباط صنعت و دانشگاه باید بهتر شود، اما دستورالعمل‌های دانشگاهی سد راه این ارتباط شده اند. مواد اولیه قوی در ایران برای تولید آجر داریم و از نظر فناوری نسبت به جهان عقب نیستیم.

چینی با اشاره به مصرف روزانه 58 میلیون مترمکعب گاز بعنوان مشکل اصلی در استان، از تلاش در استاندارد سازی ساختمان ها و مصالح خبرداد و گفت: آجر خشک حدود ۳۰ درصد گران تر از روش سنتی است ولی بلحاظ صرفه جویی قابل ملاحظه ای که در مصرف انرژی می شود، بسیار مقرون به صرفه است.

مدیرعامل شرکت آجرنماچین درباره نحوه حضور در مسابقه گفت: سومین دوره مسابقه آزاد کشوری نماچینی آجر از ۶ تا ۱۰ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان با رویکرد استفاده از نمای خشک جهت بهینه سازی مصرف انرژی برگزار می‌شود و از سراسر کشور در مسابقات آجرچینی شرکت کننده داریم. افراد بخوبی در کارگاه آموزشی توجیه می‌شوند. تیم ها بصورت دونفره و در 26 گروه شرکت می کنند و به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا می شود.

فرزانه افسرطه