کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با عنایت به درگذشت "شیوا خسروی" در اثر مرگ مغزی و اهدای اعضای بدن این بانوی فقید به بیماران نیازمند پیوند، در مراسمی با گرامیداشت یاد و خاطره او، از اقدام خیرخواهانه این وکیل دادگستری که نه تنها در زمان حیات خود، بلکه در هنگام عروجش، دغدغه انسان هایی را داشته که می توانسته به آنها کمک نماید، تجلیل به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در مراسم گرامیداشت یاد وخاطره بانو شیوا خسروی، عضو فقید کانون وکلا، حضور دو گروه فرهیخته جامعه، پزشکان و وکلا در این مراسم را مصداق بارز "جان و خرد" نامید که متاسفانه، در رده کم ارزش ترین موارد شده اند.

امیرحسین سجادی با اشاره به هجمه های دشمنان در مقابل این دو صنف و اتهامات ناروایی که به پزشکان و وکلا نسبت داده می شود، از جانفشانی جامعه پزشکی در شرایط سخت کرونایی ابراز قدردانی کرد و افزود: وکلا نیز در ابعاد دیگری برای سلامتی جامعه گام برمی دارند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با ابراز تاسف از درگذشت شیوا خسروی در اثر عارضه مرگ مغزی، اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند پیوند را اینگونه توصیف کرد که یک وکیل دادگستری حتی در هنگام مرگ و نبود خود، هستی و زندگی می بخشد.

دکتر پرویز کاشفی، رئیس مرکز پیوند دانشگاه اصفهان با ابراز همدردی و تقدیر از خانواده بانو خسروی که با اقدام خیرخواهانه موجب نجات جان چند بیمار در معرض مرگ حتمی شدند، در زمینه اهمیت مرگ مغزی در ارتباط با پیوند صحبت کرد و افزود: باتوجه به افزایش طول عمر و تغییر سبک زندگی، ابتلای انسان ها به نارسایی و نیاز به پیوند عضو افزایش یافته و لازم است این فرهنگ در جامعه جا بیفتد تا زمانی که فردی دچار مرگ مغزی و امیدی به زنده ماندن نیست، با اهدای اعضای خود به چند انسان دیگر کمک نماید.

در ادامه، لیلا رئیسی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، اقدام مرحومه شیوا خسروی برای اهدای عضو را، اقدامی حمایتی و حس دردمندی در ارتباط با مشکلات انسان ها توصیف نمود و گفت: این حس دردمندی از صفات وکلا است. آنها تلاش می کنند تا مشکلات و گرفتاری های مردم را برطرف نمایند و این حس تا بعد از مرگ در همکار ما ادامه داشته است.

وی با اذعان به اینکه وکلا در دفاع از حقوق موکل خود در هر شرایطی تلاش می کنند، گفت: در برهه کرونا، وکلا برای دفاع از حقوق موکل خود همچنان در دادگاه ها حضور داشتند و علیرغم سختی کار آنها، بی توجهی به جایگاه وکلا و برخوردهای دور از انصاف و هجمه های غیرمتعارف در کشور به منزله نادیده گرفتن ایثار و خدمت وکلا برای انسان های بیشماری است که وکیل توانسته برای آنها احقاق حق کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، طرح تصویب صدور مجوز کسب و کار در مجلس را استنباطی نادرست از حرفه وکالت عنوان کرد و افزود: این حرفه نیازمند اصول تربیتی اختصاصی، کارورزی و کسب مهارت های لازم است که متاسفانه با نگاه نادرست تجاری، یک تصمیم نادرست اتخاذ شده است.

وی با انتقاد از تصویب ماده 6 و حذف ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت با ذهنیتی نادرست و انگ انحصارگرایی به کانون های وکلا مبتنی بر دروغی فاحش، تصریح کرد: انگ انحصارگرایی به کانون وکلا، باعث می شود که ظرفیت پذیرش کارآموز توسط کانون وکلا براساس معیارهای منطقی و قانونی تضعیف و نادیده گرفته شود. هرچند، کانون و هیات رئیسه تلاش کردند تا بصورت مستند به نمایندگان اثبات کنند که نمره و امتیاز برخی افرادی که وارد وکالت می شوند، در رده پایین است ولی در این زمینه نیز اهمال شده است.

رئیسی اعلام کرد: به بهانه اشتغالزایی، حذف شاخص ها، استانداردها و نابودی نهادی دیرینه در تحقق عدالت و احقاق حق، این مصوبات بدون کارشناسی و مشورت با متولیان کانون های وکلا مطرح شده و لازم است قوه قضائیه و شورای نگهبان مانع از اجرای این تصمیم که آسیبی برای حرفه وکالت، سیستم قضایی و جامعه است، شوند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: ما اجازه نمی دهیم این لطمات به نظام حقوقی وارد شود و آنگونه که همکار ما، شیوا خسروی، مرگش حیات بخش بود، برای حفظ شأن و جایگاه وکالت در جامعه تلاش می کنیم.