برخی کارشناسان بر این باورند که تعطیلی پنجشنبه‌ها بزرگترین کمک دولت به صنعت متضرر گردشگری پس از کرونا خواهد بود و دولت در پساکرونا می‌تواند اقدامات زیادی برای حمایت از صنعت گردشگری مانند کمک‌های بلاعوض، پیش خرید هتل‌ها و موارد مشابه انجام دهد، اما در شرایطی که کشورمان با کمبود منابع مواجه است، تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند با احیا و ترویج دوباره سفر، بزرگترین کمک به صنعت گردشگری باشد.

اثر مثبت تعطیلی پنج شنبه‌ها

اردیبهشت سال گذشته نیز استاندار اصفهان با اشاره به تاثیر تعطیلی پنج شنبه‌ها در افزایش مراودات گردشگری داخلی کشورمان، تاکید کرد که تعطیلات دو روزه نه تنها در توسعه گردشگری کشورهایی که اقتصاد گردشگری از اقتصادهای مهم آنهاست، تاثیر مثبتی داشته بلکه منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان کاری و افزایش نشاط اجتماعی شده است، همچنین این اتفاق مهم که البته تجربه‌ای موثر و مفید است به طور یقین بر توسعه گردشگری و ممانعت از آلودگی‌های محیط زیست شامل آلودگی هوا و مسائل مربوط به کاهش انرژی موثر خواهد بود. به اعتقاد عباس رضایی، علاوه بر تعطیلات پنج شنبه‌ها، ساماندهی تعطیلات کشور در طول سال می‌تواند در تبادل گردشگران این استان‌ها و گردشگری داخلی کمک شایانی کند، چراکه هر استان دارای گردشگری‌های خاصی مانند گردشگری مذهبی، تاریخی و فرهنگی است و این تعطیلات در تکمیل تورهای گردشگری و تبادل گردشگران مختلف موثر خواهند بود. او اضافه کرد:کشورهای مختلف دنیا که اقتصاد گردشگری از اقتصادهای مهم آنهاست، تعطیلات دو روزه دارند که نه تنها در توسعه گردشگری این کشورها تاثیر مثبتی داشته بلکه منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان کاری و افزایش نشاط اجتماعی شده است.

نماینده موافق

نماینده مخالف

ابوالفضل ابوترابی- نماینده مردم نجف آباد در مجلس با اشاره به اینکه در دوره قبل مجلس طرحی با عنوان «ساماندهی تعطیلات» مطرح کردم، به "نوسان" می گوید: یکی از موضوعات مورد مطالعه این طرح چنین بود که روزهای شنبه و یکشنبه در دنیا تعطیل است، همچنین در اجلاس سال 2007 کشورهای اسلامی تماما به این نتیجه رسیدند که روزهای جمعه و شنبه را تعطیل کنند تا بتوانند روز تعطیل خود با دنیا را به حداقل برسانند. او تاکید می کند: اگر نگاه مان قرار است به سمت تعامل با دنیا، تجارت، صادرات محصولات و توسعه گردشگری باشد، باید فاصله تعطیلات خود با دنیا را کاهش دهیم، همانند برخی کشورهای عربی که جمعه و شنبه را تعطیل کردند، در نتیجه تعطیلی کشورهای اسلامی با دنیا سه روز شده است، اما با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به این پیمان نپیوست، برخی شهرها و وزارتخانه های ایران روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند، در حالیکه دنیا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند به این معنا که چهار روز به لحاظ تعطیلی روابط ما با دنیا قطع شده است. ابوترابی با اشاره به اینکه در واقع نیمی از مردم ایران روزهای پنجشنبه و جمعه و نیمی دیگر تنها روزهای جمعه تعطیل هستند که این موجب بی عدالتی در تعطیلات کشور شده است، می گوید: در طرح ساماندهی تعطیلات به دنبال این هستیم که به جای پنجشنبه ها، شنبه ها در کشور تعطیل شود، همچنین برای عدالت در تعطیلات تمام ایران، روزهای جمعه و شنبه تعطیل باشند.

مهدی طغیانی-نماینده مردم اصفهان در مجلس اما با اشاره به اینکه امروز گردشگری یکی از متهمین گسترش کروناست به "نوسان" می گوید: در حال حاضر برخی مسئولان، سفرها و گردشگری را یکی از مهمترین عوامل جهش ویروس کرونا را می دانند، اما با جریان واکسیناسیون، پیش بینی می شود که تا پایان سال 1400 رفته رفته به شرایط طبیعی گردشگری بازگردیم، بنابراین در این مدت باید به دنبال ظرفیت سازی برای توسعه گردشگری باشیم. او با اعتقاد بر اینکه امروز در حوزه گردشگری باید به دنبال مهیا کردن زیرساخت ها برای دوره پساکرونا باشیم، تصریح می کند: متاسفانه هنوز ظرفیت های اصفهان برای توسعه گردشگری مهیا نشده و این شهر به لحاظ امکانات و زیرساخت ها همچون هتل، سیستم حمل و نقل و ... با بسیاری از استانداردهای شهرهای گردشگرپذیر دنیا فاصله دارد، اما باید از ظرفیت دوره کرونا و تنفسی که در گردشگری ایجاد شده، بهره ببریم تا اصفهان را آماده توسعه گردشگری در دوران پساکرونا کنیم.

نیازمند یک مطالعه عمیق

از سوی دیگر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان که خودش یکی از موافقین تعطیلی روزهای پنجشنبه است، در این باره به "نوسان" می گوید: زمانی ایده تعطیلی روزهای پنجشنبه در کلانشهرها و شهرهای بزرگ مطرح شد با این شرط که در طول هفته قاعده 44 ساعت حضور کارمند در محیط کار حفظ شود به این نحوه که بین روزهای شنبه تا چهارشنبه حداقل یک ساعت به ساعت کاری ادارات اضافه شود، اما زمانی که یک ساعت اضافه و کارمند ناچار به حضور تا ساعت سه و نیم  تا یک ربع به چهار در محیط کار می شود، باید شرایط تامین غذا او فراهم شود. نعمت الله اکبری تاکید می کند: متاسفانه امروز بسیاری از دستگاه های اجرایی ما زمینه و آمادگی تامین غذا کارمندان خود را به صورت رستورانی و ... ندارند و این امکان از گذشته تاکنون تنها در دستگاه های اجرایی تهران مهیا بوده است. او توضیح می دهد: در سطح استان ها، تنها دستگاهی که به تعبیری دولتی امکان تامین یک وعده غذای کارمندانش را دارد، دانشگاه ها هستند و این بخش به واسطه حضور دانشجویان و سلف غذا برای آنها، امکان تامین غذای کارکنان خود را دارند. او با تاکید بر اینکه برای تعطیلی روزهای پنجشنبه باید منافع و معایب آن بررسی شود، تصریح می کند: به طور قطع تعطیلی روزهای پنجشنبه می تواند موجب گسترش گردشگری داخلی شود و این جزو ویژگی های مثبت این طرح است و به شخصه موافق تعطیلی روزهای پنجشنبه هستم، اما واقعیت این است که تعطیلی این روز نیازمند یک مطالعه عمیق و جامع است تا مشخص شود معایب آن بیشتر است یا منافع آن.

او توضیح می دهد: زمانیکه پنجشنبه ها را در کلانشهرها تعطیل کنیم خود به خود پنجشنبه ها در شهرستان ها از حیّزِ انتفاع ساقط می شوند و عملا روزهای پنجشنبه در شهرهای دیگر همانند سایر استان ها نسبت به تهران می شود، بنابراین باید فکر اساسی برای کل کشور کنیم. اکبری البته با تاکید بر اینکه تعطیلی روزهای پنجشنبه یک عامل برای توسعه گردشگری است، اضافه می کند: صرفه جویی در مصرف برق و انرژی، کاهش ترددهای داخل شهر، کاهش حجم تقاضا در پیک اول صبح، از دیگر عوامل مثبت برای تعطیلی روزهای پنجشنبه است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان اما یادآور می شود: دو سال پیش در مصوبه ای عنوان شد که هیچ استانی روزهای پنجشنبه خود را تعطیل نکند مگر استان هایی همانند خوزستان در فصل گرما؛ البته با توجه به توسعه زیرساخت های دورکاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، می توانیم در پساکرونا در برخی ساختارهای اداری تجدید نظر کنیم، به نحوی که حتی اگر دو سوم کارمندان نیز در محیط کار نباشند، کار لنگ نمی ماند در صورتیکه بیان چنین پیشنهادی پیش از دوران کرونا، فاجعه و محال بود. او با اعتقاد بر اینکه باید زمینه های توسعه گردشگری داخلی را در کشور و استان مهیا کنیم، تصریح می کند: متاسفانه در سال های گذشته زمینه های توسعه گردشگری داخلی را فراهم نکرده ایم، به عنوان مثال در همین فصل گرم، برخی شهرستان های استان با توجه به شرایط آب و هوایی شان، ظرفیت پذیرش گردشگران را برای فرار آنها از گرمای طاقت فرسای اصفهان دارند، اما متاسفانه این زمینه تاکنون مهیا نشده که این شرایط موجب می شود تعطیلی روزهای پنجشنبه منجر به کسالت شود.