در همایش تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه و افتتاح دومین شعبه سوپرمارکت مالی در اصفهان که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اصفهان بعنوان یک پیشران اقتصادی مطرح گردید که راه اندازی سوپرمارکت مالی می تواند بستری مناسب برای تامین مالی، طراحی مشاغل و ارائه خدمات جامع مالی و اطمینان آور برای مشتریان باشد.

کارآفرینی منوط به رفع نقایص تامین سرمایه

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در همایش تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه و افتتاح دومین شعبه سوپرمارکت مالی در اصفهان، گفت: با توجه به گستره فعالیت صنایع در اصفهان، اصفهان بعنوان یک پیشران اقتصادی در کشور مطرح می گردد و لازم است رخدادها و پیامدهای اقتصادی که در آن رخ می دهد را بخوبی بسنجیم و موضوعات پایه و اساسی را در این استان مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: به شرط رفع نقایص تامین سرمایه، ملکه های کارآفرینی ما آماده ایجاد کار هستند. زیرا اصفهان بعد از تهران، رتبه دوم در تامین سرمایه را دارد و جایگاه قابل توجهی در میزان سپرده های بانکی دارد. اما بدلایل نقص در سیاستگزاری و مدیریت اجرایی در حوزه پولی نتوانسته در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

گلشیرازی با ابراز امیدواری برای تشکیل جلساتی با شرکت های تامین سرمایه، مدیران صندوق ها و کارگزاری ها، اظهار کرد: باید بتوانیم رابطه بین فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی را تحکیم بخشیم تا در زمینه اشتغال و کارآفرینی به نتایج مطلوب برسیم.

دومین سوپرمارکت مالی در اصفهان باهدف ارائه خدمات جامع مالی

در این همایش، محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن در بیان اهداف و مزایای افتتاح دومین سوپرمارکت مالی در اصفهان گفت: دومین سوپر مارکت مالی کشور بستری مناسب برای طراحی مشاغل و پهنه گسترده ای از محصولات مالی است که شامل ارائه خدمات بیمه، سهام، اوراق با درآمد ثابت و خدمات معاملات املاک و مدیریت ثروت می باشد. وی افزود: سوپر مارکتهای مالی برای مشتریان اطمینان آور و راحت هستند ولی لزوماً بهترین خدمات و بهترین قراردادها را در هر زمینه مالی به مشتری ارائه نمی کنند.

هیچ فاکتور اقتصادی بجز رشد نقدینگی را تجربه نکرده ایم

خواجه نصیری با اذعان به اینکه این موضوع در مقطع فعلی بسیار چالش برانگیز است، به تشریح مفرضات مطرح پرداخت و گفت: برای یک فعال بازار سرمایه، دو مفهوم چگونگی بازار سرمایه و اگر خوب است، چه بخریم، مهم است. ضمن آنکه، پیش بینی وضعیت آینده در زمان تغییر دولت می تواند مفروضات ما را متاثر سازد. زیرا اقتصاد ما بشدت متاثر از تصمیم گیری و خط مشی هایی است که فراتر از چارچوب های قابل پیش بینی اقتصادی است.

وی به تاثیر فاصله ما بین یک فضای پر از رونق یا رکود اقتصادی که می تواند تصمیم متاثر از این فضا را درگیر سازد، اشاره کرد و گفت: در اقتصاد ما، اگر بدنبال رساندن جنس ارزان بدست مردم باشیم یا احساس کنیم که سود صنایع از حدی بیشتر است، یک رانت محسوب می شود. باید بدانیم که اگر مزیتی در حوزه تولید ایجاد کنیم و خروجی را منهای سیاست خود قرار دهیم، نگرش مردم به اقتصاد چیست و همینطور اگر رکود و بخشی از تورم را بپذیریم، بازتاب آن چه خواهد بود.

خواجه نصیری، اهمیت سیکل های تجاری و اقتصادی کوتاهی که همچنان در اقتصاد ما ایجاد می شود و افراد را موفق یا ورشکسته می سازد را مطرح کرد و افزود: رفتارهای ناسالم اقتصادی، قفل شدگی رشد نقدینگی و موارد دیگر موجب تفاوت معاملات بلندمدت، کوتاه مدت و دیگر آسیب های اقتصادی می شود. چنانچه، هیچکدام از برنامه های بلندمدت ما با همت و جدیت دنبال نشده و موجب مشکلات اقتصادی فراوانی شده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن با اذعان به اینکه مسائل بازار سرمایه در سال های اخیر چالش برانگیز و موجب نارضایتی شده است، گفت: هیچ فاکتور اقتصادی دیگری بجز رشد نقدینگی را تجربه نکرده ایم و زمانی که رشد نقدینگی بدون وقفه ادامه یابد، کاهش ارزش پول ملی، تشدید تورم و مشکلات دیگر را به همراه داشته است.

وی با ابراز نگرانی از رشد نقدینگی بدون تدبیر در کشور، اعلام کرد: در حالیکه با چاپ روزانه حدود 3هزاروسیصد میلیارد تومان پول در کشور مواجهیم و رشد نقدینگی نسبت به 2 سال گذشته، 3 برابر شده است، نشانه ای از کنترل نقدینگی و تورم نیز وجود ندارد.

خواجه نصیری در ادامه، علت اصلی رشد نقدینگی را، کسری بودجه و عدم دسترسی بانک مرکزی به منابع اصلی خود و اینکه دولت در بازار دیگری خلق پول می کند، دانست. ضمن آنکه با رشد 123درصدی بودجه نسبت به سال گذشته و رشد درآمدهای مالیاتی مواجه هستیم. همچنین،علاوه بر افزایش نرخ اوراق در سال جاری، افزایش نرخ اوراق در سال آینده پیش بینی می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت بین شرایط رکود بدون تورم و رکود با تورم، جای بازی ندارد، گفت: صرفا بین شرایط رکود و رکود بیشتر نسبت به تورم افسار گسیخته، حق انتخاب دارد.

خواجه نصیری برای جبران کسری بودجه، مواردی مثل فروش واقعی و صوری اوراق و فروش آزادانه و تحریمی نفت و پیامدهای این موارد را تشریح کرد و افزود: اگر همین روند ادامه یابد، شدت تورم را خواهیم داشت. ضمن آنکه تجربه دولت های قبلی، انتخاب گزینه اول و احتمال رشد نقدینگی 35تا 40درصد را نشان می دهد. وی مهمترین عامل در تغییر سناریوها را انجام مذاکرات عنوان کرد و افزود: اگر تاثیر مذاکرات را نادیده بگیریم، فقط اینکه دولت کدام فرایند را انتخاب می کند، مطرح می گردد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن در توضیح سه سناریوی ممکن در ادامه رفتار اقتصاد جهانی، گفت: در سناریوی خوشبینانه، روند بهبود در سال 2021 شتاب گرفته و منجربه رشد سالانه 6درصدی در نتیجه توزیع واکسن و در دسترس و پاسخگو بودن به گونه های جهش یافته می شود. در حالت دوم، با فرض اختلال در دسترسی به واکسن و گسترش شیوع کرونا، شرایط نامطلوب ایمنی اجتماعی و اقتصادی، محدودیت بازارهای کاری و مالی روی می دهد و در سناریوی بدبینانه، افزایش همه گیری، کارساز نبودن واکسن، وخیم تر شدن اوضاع و سایر ریسک های منفی ازجمله استرس مالی در بانک ها، فشار زیاد بر بودجه دولت ها و تشدید سطح نابرابری های اقتصادی و اجتماعی پدیدار می شود.

محمودرضا خواجه نصیری، تشکیل سوپرمارکت مالی را با این شعار بیان کرد که افراد همه پورتفوی خود را در یک سبد نگذارند. وی افزود: سوپرمارکت مالی اصفهان را با هدف ایجاد خط اعتباری دو برابری بمنظور تامین مالی برای پروژه های اصفهان راه اندازی کردیم و این قول را به فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی پروژه ها در اصفهان می دهیم که برای بازارگردانی و خدمات مالی برای آنها تامین مالی می کنیم.

رمزارزها تهدید پذیر و پر نوسان است

دراین همایش، سعید صمدی، رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان در مورد بازار رمزارزها گفت: سرمایه گذاری بلند مدت در آن توجیهی ندارد ضمن آنکه سرمایه گذاری کوتاه مدت در رمزارزها نیازمند تحلیل های قوی و دانشی است. ورود و خروج بموقع و خریدوفروش بهنگام در بازارامزارزها فابل پیش بینی نیست و سرشار از نوسانات است.

وی تنها پیامد رمزارزها را نابودی ذهن و روان، تشنج اعصاب و دیگر عارضه های روانی عنوان کرد و افزود: چون مبانی و مولفه های بنیادی و علمی قوی برای تصمیم گیری، بازارگردانی و مارکتینگ ندارد، سرمایه گذاری در این زمینه در مقایسه با بورس، تهدیدی بیش نیست.