در این فراخوان آمده: براساس مذاکرات شورای مرکزی با معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، احتمال تهیه واکسن کرونا sputnik V جهت اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور و خانواده‌های ایشان (با هزینه تقریبی هرنفر دوز ۰۰۰/۵۰۰/۳ ریال) وجود دارد. تحویل این واکسن به صورت مرحله‌ای در بازه زمانی مناسب که متعاقبا اعلام می‌گردد انجام می‌شود اعضایی که تمایل به دریافت واکسن دارند می‌توانند تا تاریخ ۱۳/۰۴/۱۴۰۰ از طریق لینک رفاهی با تکمیل اطلاعات هویتی خود و خانواده نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. این اطلاعیه در تمام کانال‌های تلگرامی سازمان نظام مهندسی در شهرها مختلف اعلام شده است. همچنین نظام مهندسی مشهد هم در اینستاگرام خود اطلاعیه‌ای را جهت فروش واکسن اسپوتنیک روسی به اعضای سازمان نظام مهندسی و دو نفر از اعضای درجه یک خانواده پست و لینکی را برای ثبت‌نام منتشر کرده است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند هیچ‌گاه واکسن پولی در کشور وجود نخواهد داشت. حتی اگر کارفرمایان هم واکسن کرونا را برای کارگران خود از شرکت‌های خصوصی خریداری کنند باز هم باید آن را به صورت رایگان بین آنها توزیع کنند. با وجود اینکه در این متن از احتمال تهیه واکسن کرونا سخن گفته ولی باز هم مشخص نیست قیمت‌گذاری‌ها بر کدام مبنا صورت گرفته است. زیرا قیمت هر دوز واکسن اسپوتنیک روسی کمتر از ۱۰ دلار است. بنابراین تخلف سازمان نظام مهندسی در این موضوع کاملا مشهود است.
نابودی عدالت اجتماعی
این در حالی است بسیاری از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از این قضیه ناراضی هستند و یکی از آنها در این خصوص به «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر تزریق واکسن در تمام دنیا به صورت رایگان انجام می‌شود و ما تنها کشوری هستیم که واکسن کرونا را پولی کرده‌ایم. طبق قانون واکسیناسیون رایگان وظیفه دولت است. هرچند بسیاری از همکاران ما، ناگزیر فرم را پر کردند زیرا برای حفظ جان خود و خانواده‌هایمان هر مبلغی را پرداخت می‌کنیم ولی کارگری که توان مالی ندارد باید عزیزانش را از دست بدهد!؟ به عقیده من با فروش واکسن کرونا بی‌عدالتی محض در کشور شکل می‌گیرد. به گونه‌ای که ثروتمندان به هر طریقی زنده می‌مانند ولی فرودستان به دلیل فشار اقتصادی توان درمان بیماری را هم ندارند چه برسد به خرید واکسن کرونا آن هم با چنین قیمت‌های هنگفتی. بنابراین عدالت اجتماعی نابود شده است. چه‌بسا پیش‌تر وزارت بهداشت تاکید کرده بود که واکسن رایگان است اما گویا این‌گونه نیست.
منتقدان، واکسن ایرانی را گران می‌دانستند!
این در حالی است که دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو چنین موضوعی را طبق روال همیشه تکذیب کرد و به «جهان‌صنعت» گفت: براساس اطلاعاتی که بنده دارم چنین چیزی وجود ندارد. چراکه مشخص نیست کدام افراد در چه زمانی این واکسن را وارد کشور کردند. تا جایی که من می‌دانم به تازگی مجوز ورود و ترخیص به دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک برای سازمان خاصی صادر نشده است. بنابراین در این مورد هیچ اطلاعات تکمیلی وجود ندارد. وی افزود: اگر سازمان نظام مهندسی شهر خاصی تخلفی در این خصوص انجام داده باشد به حیطه ما ارتباطی ندارد. ولی اگر واکسنی وجود دارد، بهتر است بفرمایند چه زمانی و از طریقی واکسن را وارد کرده‌اند و در حال حاضر واکسن کجاست. به عقیده من درباره این موضوع گمرک باید پاسخگو باشد. جهانپور با انتقاد به اینکه قیمت‌های اعلامی واکسن اسپوتنیک بیش از واکسن ایرانی است، اظهار کرد: نکته جالب این قضیه قیمتی است که از سوی سازمان نظام مهندسی اعلام شده است. منتقدان، قیمت واکسن ایرانی ۲۰۰ هزار تومانی را گران می‌دانستند، حالا سازمان نظام مهندسی واکسن اسپوتنیک روسی را ۳۵۰ هزار تومان به اعضا و خانواده‌های آنها به فروش می‌رساند؛ جل‌الخالق به نظرم این قصه هیچ بنیانی ندارد، فقط همین را بدانید. وی ادامه داد: البته پیش از این قرار بود شرکت‌های خصوصی واکسن را به کارفرمایان دهند و آنها هم به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهند، اما انگار این قضیه ملغی شده و به خود اعضا و خانواده آنها هم می‌فروشند. این هم یک نوع کاسبی جدید است. با این حال در وزارت بهداشت چنین قصه‌ای نداریم و نخواهیم داشت. همه اینها قصه هست، اما قصه‌ای پرغصه است.
وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد
البته زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس رسیدگی به چنین موضوعی را وظیفه مجلس و نهادهای نظارتی دانسته و به «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که بسیاری از مراکز خصوصی برای تهیه واکسن درخواست داده‌اند ولی مرجع نظارتی برنوع واکسن و چگونگی توزیع آن برعهده وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو است. نظارت مجلس به صورت کلی است. درباره این مورد ما هم بررسی می‌کنیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم ولی تا جایی که سازمان غذا و دارو به کمیسیون بهداشت اطلاع داده، این است که با وجود در خواست سازمان‌های خصوصی برای تهیه دارو فعلا هیچ سازمانی نتوانسته واکسنی را به صورت خصوصی وارد کند، این گزارشی است که سازمان غذا و دارو به ما اعلام کرده است. بنابراین باید موضوعی که شما مطرح کردید را بررسی کنیم تا متوجه شویم قضیه چیست.
وی افزود: همچنین براساس بحث عدالت و عدم‌تبعیض در کشور، قاعدتا نباید هیچ واکسنی در ایران فروشی باشد. به طور کلی اگر سازمان‌های خصوصی هم واکسنی وارد کردند باید به وزارت بهداشت واگذار کنند تا واکسن‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد. حالا اینکه سازمانی توانسته باشد واکسن اسپوتنیک روسی را تهیه و چنین شیوه‌ای به اعضایش بفروشد را باید بررسی کنیم که منشا این بحث از کجا نشات می‌گیرد. عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: اگر سازمان نظام مهندسی تخلفی انجام داده باشد، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همان شهری که سازمان نظام پزشکی خاطی در آن منطقه واقع شده باید به موضوع رسیدگی کند. اگر تخلف ثابت شود باید با خاطیان برخورد شود.