اما به‌رغم واکنش‌های تند فضای مجازی و سایت‌ها و کانال‌های خبری، توئیت‌های بعدی جهانپور نه‌تنها با رویکرد عذرخواهی همراه نشد بلکه در پاسخ به اعتراض‌ها، او نوشت «سخن، مخاطب خودش را پیدا می‌کند» و «آتش در خرمن مافیای واردات.»
اما ساعاتی بعد، دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به اظهارات سخیف جهانپور نوشت: «جناب آقای دکتر نمکی، واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری بحق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است. نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام‌ها یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم‌تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم است در این خصوص اقدام مناسب انجام شود.»
اگرچه معاون اول دولت از ادبیات جهانپور گلایه کرد، اما تغییری ایجاد نشد و جهانپور حتی توئیت خود را حذف نکرد بلکه با کنایه خطاب به منتقدان نوشت اظهاراتش مخاطب خود را پیدا کرده است. جمله دقیق او این است «حرفو که بندازی زمین، صاحبش برمی‌داره.»
واکنش‌ها نسبت به توئیت توهین‌آمیز جهانپور تمامی ندارد. تا جایی حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران در این باره به رییس‌جمهور نامه‌ای نوشت: «در حالی که ایرانیان از دولت و وزارتخانه‌های دارای مسوولیت در امر واکسیناسیون انتظار دارند دست آنها را گرفته و آنها را یاری دهند تا از شر این ویروس قاتل رها شوند اما مدیران این بخش به دلیل ناکارآمدی و نیز به دلیل فقدان احساس مسوولیت، رفتار و گفتارهای آزاردهنده‌ای را نشان داده و آزردگی ملی را فراهم کرده‌اند. تازه‌ترین رفتار آزاردهنده و ناراحت‌کننده را یک مدیر میان‌پایه و میان‌مایه نشان داد و منتقدان به روند واکسیناسیون و منتقدان به پراکنده‌گویی‌ها درباره نوع واکسن را با لفظی بی‌شرمانه با آزار روبه‌رو و به آنها که حرف میلیون‌ها ایرانی را بر زبان آورده، توهین بزرگی کرد. کاش دست‌کم با یک مدیر میان‌مایه برخورد کنید.»


واکنش غیرمستقیم معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور
علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور نیز در توئیتی نوشت: «مسوولیت و پاسخگویی‌، نیازمند کرنش در برابر افکار عمومی است؛ در ایرانی که گرفتار جنگ تحریمی بوده و مبتلا به زلزله و سیل و کرونا، این کرنش باید مسوولانه‌تر و عمیق‌تر باشد. در برابر مردم نجیبی که جان و‌ روانشان در تهدید است، حتی اگر مقصر نباشیم، هرگز حق نداریم طلبکار باشیم.»
شکایت قضایی از جهانپور
علی مجتهدزاده- وکیل دادگستری- نیز در واکنش به جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: «وقتی یک مقام دولتی لفظ توهین‌آمیزی را در خصوص جمع کثیری که منتقد نحوه توزیع واکسن هستند، به کار می‌برد، دادستان به عنوان مدافع حقوق آحاد جامعه باید علیه کیانوش جهانپور اعلام جرم کند.»
این وکیل دادگستری دیروز اعلام کرد: «ما با جمع زیادی از خبرنگاران هم‌قدم شدیم و به عنوان وظیفه مدنی از آقای جهانپور شکایت کردیم و در هفته جاری نیز به دادسرای فرهنگ و رسانه خواهیم رفت. استقبال خیلی خوبی هم از طرف مردم شده اما به پیگیری و منتج به نتیجه شدن، امیدوار نیستیم با این حال این پیام را می‌رسانیم که جامعه مدنی در برابر چنین اقداماتی منفعل نیست.» وی با بیان اینکه مسوولیت کار این شخص با وزیر بهداشت و رییس دولت است، گفت: «اگر چندین‌بار قبل که این شخص بی‌حرمتی کرد، با وی برخورد جدی صورت می‌گرفت، امروز به منتقدان ناسزا نمی‌گفت. امیدواریم که دستگاه قضا به منظور اجرای عدالت و حفظ آرامش جامعه، برخورد معقولی انجام دهد.»
جهانپور باید اخراج شود!
در همین راستا دکتر حسن موسوی‌چلک- رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران- به «جهان‌صنعت» گفت: ادب مرد به ز دولت اوست. متاسفانه دیده می‌شود افراد کوچک بر منصب‌هایی تکیه می‌زنند که با قد و قواره آنها همخوانی ندارد. بنابراین انتظاری بیش از این هم نباید داشت. امروزه مردم ایران در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند. چراکه ارزش دارایی‌های آنها به شدت کاهش یافته و به همین خاطر سفره‌های آنها لحظه به لحظه کوچک‌تر می‌شود و در عین حال به خاطر شیوع ویروس کرونا هزاران تن جان باخته و ده‌ها هزار تن نیز گرفتار بیماری شده‌اند. مردم در چنین شرایطی از مسوولان مرتبط در هر حوزه‌ای انتظار دلجویی دارند، نه توهین. مسوولی که اینگونه به مردم توهین می‌کند، خودش شایسته چنین توهینی است. مسوولان باید بدانند توهین به قشر وسیعی از جامعه جرم محسوب می‌شود. بنابراین حداقل کار ممکن اخراج او از وزارت بهداشت و ساختار اداری کشور است. بدون تردید غرور بیش از اندازه آقای جهانپور کار دست ایشان داده است.
وی افزود: کلمه‌ای که ایشان در توئیت خود نسبت به منتقدان استفاده کرد، برای جامعه ایرانی بار منفی شدیدی به همراه داشته است. در حالی توهین جهانپور نسبت به مردم ایران نوعی یاغی‌گری به حساب می‌آید که مردم دیگر تحمل این نوع یاغی‌گری‌ها را ندارند. مسوولان حداقل کار ممکنی که می‌توانند برای مردمی که همه سختی‌ها را تحمل کرده‌اند، انجام دهند سخن با زبان خوش، تکریم و احترام است؛ نه آنگونه که آقای جهانپور با مردم صحبت می‌کند.


یاغی‌گری دولتی‌ها در قبال مردم رنج‌کشیده
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درخصوص ایجاد شکاف‌های بیشتر و عمیق‌تر بین دولت و ملت ایران اظهار کرد: هر نوع توهینی به مردم شکاف بین دولت و ملت را بیشتر می‌کند؛ آن هم توهین در حوزه‌ای که مردم به شدت از عملکردش عصبانی هستند. چرا که در کل جهان کشور ما پایین‌ترین درصد تعداد واکسیناسیون را دارد. در حالی که آمار فوتی‌های روزانه ما جزو کشورهای پرتلفات است. از طرفی مردم در شرایطی زندگی می‌کنند که نگران سلامتی خود و اطرافیان‌شان هستند پس این‌گونه رفتارها یک نوع یاغی‌گری دولتی‌ها در قبال مردمی است که همه چیزشان را برای نظام داده‌اند.


انتقاد، کمترین حق مردم است
چلک با تاکید بر اینکه استعفا و اخراج مسوول خاطی در ایران رایج نیست، بیان کرد: متاسفانه این نوع رفتار یعنی اخراج و استعفای مسوولان خاطی یک رویه اداری در ایران نیست. افرادی امثال آقای جهانپور تصور می‌کنند جایگاهی که در آن حضور دارند به دلیل شایستگی‌شان بوده و به کسی هم ربطی ندارد که با آنها برخوردی کنند. البته افراد بسیار زیادی در منصب‌های دولتی مختلف با وجود خطاهای ناشایست هنوز بر سر کار خود هستند. در هر حال به عقیده من آقای جهانپور باید هر چه سریع‌تر به شکل مفتضحانه اخراج شود. زیرا انتقاد از عملکرد دولت و وزارت بهداشت کمترین حقی است که مردم، رسانه‌ها، خبرنگاران و اصحاب رسانه از آن بهره‌مندند، چه بسا مردم حق شکایت هم دارند؛ چه برسد به انتقاد. بنابراین مردم حق دارند که نسبت به عملکرد دولت و مسوولان انتقاد کنند.


جهانپور در شأن روابط‌عمومی نیست
انتقادها در حالی از عملکرد جهانپور بسیار است که برخی کارشناس‌ها بر این باورند که ایشان به عنوان پزشک صلاحیت حضور در جایگاه روابط‌عمومی را ندارد. در همین رابطه خسرو رفیعی، رییس انجمن روابط‌عمومی ایران به «جهان‌صنعت» گفت: آقای جهانپور تحصیلات روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی ندارند. به طورکلی ایشان اطلاعات کافی از روابط‌عمومی ندارند. متاسفانه همیشه به صورت یک طرفه به قضایا نگاه می‌کنند. بیان چنین کلمه‌ای آن هم به صورت ناگهانی بسیار زننده است. آقای جهانپور هیچ‌گاه پاسخگو نبودند، به همین دلیل ایشان در شأن روابط‌عمومی نیستند. شغل روابط‌عمومی اینگونه نیست بلکه روابط‌عمومی سازمان یا دستگاه باید پاسخگوی منتقدان باشد و شفاف‌سازی کند. این در حالی است که روابط‌عمومی وزارت بهداشت پاسخگوی منتقدان، افکار عمومی و رسانه‌ها نبوده و نیست. وزارت بهداشت و کادر درمانی و پرستاری کشور علی‌رغم تلاش‌های زیادی که در این دوران پاندمی کرونا کشیده ولی نتوانسته پاسخگوی خوبی برای مردم باشد. چه بسا اطلاعات آماری که به مردم ارائه می‌کنند ضدونقیض و مبهم است. روابط‌عمومی هر سازمانی باید هر لحظه پاسخگوی خبرنگاران و مردم باشد، موردی که در این مدت‌ از وزارت بهداشت ندیدیم. ما از طریق انجمن روابط‌عمومی چندین‌بار به آقای جهانپور پیغام دادیم که حتما باید شفاف‌سازی کند و اطلاعات صحیح به مردم ارائه دهد. چرا که ضد و نقیض صحبت‌کردن‌ها در شأن روابط‌عمومی وزارت بهداشت نیست.
وی افزود: چندی پیش آقای جهانپور را بدون ذکر دلیل از سمت سخنگوی وزارت بهداشت برکنار و به ریاست روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو منصوب کردند. هنوز علت این امر روشن نشده است. حال آنکه متاسفانه شبکه‌های خارجی و معاندان، دائم به صحبت‌های ایشان استناد می‌کنند. بی‌تردید توهین ایشان به مردم بسیار زننده است؛ مدیر روابط‌عمومی یک وزارتخانه باید بسیار پخته و سنجیده صحبت کند. باید به مردم و خبرنگاران احترام بگذارد نه اینکه مدام به همگان توهین ‌کند. چرا که خبرنگار مدعی‌العموم و نماینده جامعه است. روابط‌عمومی‌ها باید با خبرنگاران صادقانه صحبت کنند. اگر نمی‌توانند در روابط‌عمومی شفاف و صادقانه صحبت کنند، بهتر است این سنگر را به فرد دیگری بسپارند که در این زمینه اطلاعات کافی و لازم داشته باشد. در اصل روابط‌عمومی سازمانی به این مهمی باید بداند که چگونه رضایت عمومی را به دست بیاورد. ما نمی‌خواهیم مسائل محرمانه را بازگو کنند ولی قرار نیست برای سرپوش گذاشتن روی مسائل، به مردم دروغ بگویند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هر روز اتفاقات متفاوت رخ می‌دهد؛ پس روابط‌عمومی سازمان و دستگاه باید مردم را به آرامش دعوت کند نه اینکه تنش‌ها را افزایش دهد.
وزارت بهداشت باید جهانپور را اخراج کند!
رییس انجمن روابط‌عمومی ایران با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت باید روابط‌عمومی را توجیه کند، بیان کرد: وزارت بهداشت در چنین شرایطی باید آقای جهانپور را توجیه کند وگرنه قطعا باید مسوولیت ایشان را برعهده بگیرند. چراکه آقای جهانپور پزشک هستند و حقوق اندک روابط‌عمومی به درد ایشان نمی‌خورد و بهتر است به کاری که در آن اطلاعات دارند بازگردند. فردی که تخصص پزشکی دارد چه دلیلی دارد بر منصبی باشد که به آن دستوری حکم می‌کنند؟ روابط‌عمومی نباید دستوری عمل کند. بلکه بهتر است به دلیل حقوق اندک، دروغ تحویل مردم ندهد و خود از این منصب کناره‌گیری کند.