به گزازش اقتصاد بازار، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: امیدوارم بتوانیم یک نمایشگاه و موزه برای عروسک‌ها داشته باشیم. کانون این آمادگی را اعلام کرده است که موزه عروسک‌ها را در حمام وزیر تأسیس کند. این موزه اولین موزه عروسک‌ها خواهد بود.

محمد قلمکاریان در نشست خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۹ خیلی خوش درخشید و بسیاری از فعالیت‌های آن در سطح کشوری مطرح شد و استان اصفهان در بسیاری از شاخص‌ها جایگاه بالایی را کسب کرد که نقش رسانه‌ها در این امر بسیار مؤثر بود.

وی افزود: کانون برای نوجوانان ۱۴ سال به بالا انجمن‌های مختلفی تشکیل داد که فعالیت‌های خود را به صورت هفتگی و یا دو هفته یک بار انجام می‌دادند. اکثر فعالیت‌های کانون در سال گذشته به صورت مجازی بود و فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام می‌شد. ۸۷ هزار ۳۷ نفر تا اسفند سال گذشته عضو مجازی کانون بوده اند که در حال حاضر به ۱۲ هزار ۱۶۴ نفر رسیده است. تا سال ۹۹، ۲۳۹ کارگاه که در حال حاضر به ۳۵۶ کارگاه رسیده است. این امر نشان دهنده این است که کارگاه‌های برگزار شده به صورت تخصصی با استقبال خوبی رو به رو شده است. از طرفی بیش از ۷۰۰ نشست مجازی نیز داشتیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان تصریح کرد: مهرواره سرود سرایش، نمایش کوچ، در مسیر آینده، معرفی مشاغل، هنرهای تجسمی نقش‌ها و نگاره‌ها، ستاره‌های بی نشان، طنز خنده باران، فراخوان نمایش و نمایشنامه خوانی، نامه ات به دستم رسید و ۸ سال دلدادگی از جمله مهرواره های برگزار شده در سال ۹۹ است. تقریباً ۲۰ نمایشگاه مجازی در این سال داشتیم و ۲۰ جلد کتاب را در زمینه کودک و نوجوان رونمایی کردیم.

قلمکاریان تصریح کرد: در جشنواره‌ها و مسابقات بین المللی و ملی اصفهان بیش از ۷۰ برگزیده داشت که در کل جهان بی سابقه است. در واقع هیچ جا به اندازه منطقه اصفهان برنده مسابقه بین المللی نداشته ایم. این نشان دهنده استعدادهایی است که در این استان وجود دارد. از طرفی در سال ۹۹ فیلم سینمایی ” یدو” ساخته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهترین فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شناخته شد و ۵ سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار را کسب کرد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که از سال ۹۹ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد، دوره آموزشی خبرنگاران نوجوان است. ما نوجوانان را آموزش می‌دهیم تا در آینده برای ورود آنها به مطبوعات بستر سازی شود. همچنین بیش از ۳۰ تفاهم نامه مشترک توسط کانون برای حضور فرزندان کارکنان سازمان‌ها داشتیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ طرح هاتف اجرایی می‌شود. این طرح برای هدایت استعدادها و توان افزایی است و در آن استعدادها را شناسایی می‌کنیم و آنها را هدایت می‌کنیم. یک برنامه ویژه که برای این سال در نظر گرفته شده و از سال گذشته شروع شده مهرواره نقاشی اربعین است. شرکت کنندگان تا دهم شهریور فرصت دارند که آثار خود را ارسال کنند و نتایج در هفته آخر منتهی به اربعین اعلام می‌شود. نمایشگاه‌های آن نیز در مسیر راهپیمایی اربعین قرار داده می‌شود و اگر امکان راهپیمایی اربعین نبود به صورت مجازی برگزار می‌شود.

قلمکاریان با اشاره به برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: این جشنواره در سه بخش دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، زنان و مردان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برگزار می‌شود. در بخش قصه زندگی من متقاضیان می‌توانند با تولید فیلم ۹۰ ثانیه‌ای در دو محور من و کرونا و دیروز غرورآفرین، فردای افتخار آفرین تولید و به دبیرخانه ارسال کنند.

وی افزود: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۳۰ خرداد ماه اعلام شده است و تاکنون ۳۸۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. از طرفی قرار است در سال ۱۴۰۰ مرکز تخصصی بازی را تأسیس کنیم. بازی اسباب بازی و سرگرمی سازنده اهداف این مرکز خواهد بود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان ادامه داد: امیدوارم بتوانیم یک نمایشگاه و موزه برای عروسک‌ها هم داشته باشیم. کانون این آمادگی را اعلام کرده است که موزه عروسک‌ها را در حمام وزیر تأسیس کند. این موزه اولین موزه عروسک‌ها خواهد بود.