سفیران هنرصنایع دستی اصفهان در جلسه ای ویژه با دبیرکارگروه توسعه گرشگری و صنایع دستی کشور از حضور هنرمندان صنایع دستی در نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران اگاه شدند.

به گزارش اقتصاد بازار، ستارکیانپور دبیرکارگروه توسعه گرشگری و صنایع دستی در این جلسه مطرح کرد: متاسفانه سهم ایران از گردش مالی صنایع دستی دنیابسیار ناچیز است باوجود اینکه شهرهایی مانند اصفهان دارد که نام شهر جهانی صنایع دستی را یدک می شکند ،همچنان از لحاظ مالی در مضیقه اند.

وی ادامه داد:داشته‌های اصفهان در حوزه صنایع دستی بی نظیر است، با وجود اینکه امروزه سهم هنرمندان اصفهان از بازار جهانی صنایع دستی علی رغم همه ظرفیت‌های موجود بسیارکم بوده و این در حالی است که مسئولان دیگر کشورها به اصفهان سفر می‌کنند و از داشته‌های اصفهان در حوزه صنایع دستی و گردشگری حیرت زده می‌شوند و این ظرفیت را بهترین منبع درآمدی می‌داند.

کیانپور با بیان اینکه برای ورود به عرصه موفقیت این صنعت نیاز مبرم به تغییر نگرش در این حوزه هست ، اذعان داشت:هر کدام از ما به نحوی میتوانیم در این تغییر مثبت سهیم باشیم به طوری که باید کاری کنیم که صنایع دستی وارد روال عادی زندگی مان شود،ما باید ارتباطات مثبت بین نسلی داشته باشیم.

دبیرکارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی ایران از راه اندازی نخستین خانه خلاقیت و نوآوری استان اصفهان خبر داد و گفت: این مکان بهترین پاتوق فرهنگی برای هنرمندان است که با مشارکت در حوزه های مختلف هنری و فرهنگی ،مسیر رسیدن به موفقیت را برای آنها هموار خواهد کرد،همچنین با آغاز به کار« فب لب اصفهان و مرکز تحقیق وپژوهش صنایع دستی کشور»به عنوان آزمایشگاه و مدل سازی اصولی برای هنرمندان ،راهی جدید به سمت اجرای ایده های نو باز خواهد شد.

کیانپور از برگزاری نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران به میزبانی شهرگنبدهای فیروزه ای خبر داد و افزود:این جشنواره یک نیاز مهم و اثربخش با نگاهی جامع و بین المللی در حوزه صنایع دستی ایران است که با استفاده از تمامی ظرفیت ها وپتانسیل های موجود از جمله صادرات وتولید ،عاملی درجهت تسهیلگری این صنعت خواهد بود.

وی ضمن معرفی بخش های مختلف جشنواره اظهار داشت:اولین ومهم ترین قسمت این جشنواره جایزه نشان بین المللی «دست خلاق» است که در راستای پاسداری و نکوداشت مقام شامخ و ارزنده ی هنرمندان حوزه ی صنایع دستی و هنرهای سنتی ، به عنوان عالی ترین نشان این حوزه در عرصه های بین المللی در اولین سال برگزاری به 6 نفر(3 هنرمند داخلی و 3 هنرمند خارجی) اعطاء می گردد ونام دارندگان این نشان به عنوان میراث زنده بشری در حافظه تاریخی هنری دنیا ثبت و ضبط خواهد شد.

دومین قسمت مهم در بخش های جشنواره ،«نشان ملی همای زرین» است که در 20 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی به حائزین شرایط و رتبه های برتر مشارکت کننده در بخش های متعدداین مسابقه (که مربوط به رشته های صنایع دستی می باشد ) تخصیص یافته و اعطاء می گردد.

قابل ذکراست :برای هر رشته 3 تا 5 داور تخصصی در نظر گرفته شده است که هر کدام با رزومه ای پر باراز فیلترهای ویژه عبور کرده اند تا برای اقدامی مهم آماده شوند.

کیانپور ادامه داد:برای این جشنواره تعداد 40 جایزه نقدی در نظر گرفته شده است که از مهم ترین آنها نشان بین المللی دست خلاق است که به 6 طرح برگزیده مبلغ 20 میلیون تومان جایزه نقدی و از میان آنها به خلاق ترین طرح نیز 20 میلیون تومان و همچنین به 5 نفراز پیشکسوتان جایزه تعلق خواهد گرفت.

دبیرکارگروه توسعه گردشگری وصنایع دستی ایران از برگزاری ورکشاپ های تخصصی هنرمندان صنایع دستی در چهارباغ زیبا و تاریخی اصفهان خبرداد وگفت: همزمان با برگزاری جشنواره به مدت 20 شب در قسمتی از خیابان چهارباغ ،هنرمندان چیره دست صنایع دستی به صورت ورکشاپ ،هنر بی نظیرخود را به صورت زنده برای علاقه مندان آموزش میدهند.

کیانپور با اشاره به اینکه اثر بخشی فیلم و چشم نوازی یک اثر هنری همیشه ماندگارتر خواهد بود ،از ایجاد و تولید محتوای فاخر مانند ضبط کلیپ های ویدئویی از نحوه انجام کار هنرمندان صنایع دستی صحبت کرد و اذعان داشت :این فیلم ها در مکان های تاریخی وسنتی اصفهان با صلاحدید مراجع ذیصلاح فیلمبرداری شده و با اشتراک گذاشتن در درگاه های انتشار بین المللی معتبر مجازی و مکتوب، صنایع دستی ایرانی و خاص اصفهانی را به جهانیان نشان خواهیم داد.

نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران به میزبانی اصفهان ،شهر جهانی صنایع دستی 26 تا 29 تیرماه 1400 برگذار خواهد شد.علاقه مندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به ادرس WWW.HIFESTIVAL.IRمراجعه نمایند.